حمله رئیس مرکز امور بانوان به فعالان حقوق زن

13 خرداد 1388

روزنامه اعتماد: رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری پس از چهار سال پرده نشینی ناگهان پرده برانداخت و در نشست خبری که فقط رسانه های خودی را دعوت کرده بودند عملکرد دولت اصلاحات در زمینه زنان را نقد کرد و از دستاوردهای مهم دولت نهم برای زنان سخن گفت. بسیاری از خبرنگاران حوزه زنان هیچ گاه افتخار آشنایی حضوری با زهره طبیب زاده نوری را پیدا نکرده اند. البته این رویه چندان دور از ذهن نیست چراکه پیش از این در باب راهکارهای اعطای جایگاه اظهارنظرهای جالبی کرده بودند. برای مثال چند ماه پیش از حضور زنان در عرصه های اجتماعی به شدت ابراز نگرانی کرده و به مسوولان هشدار داده بود «در حالی که ۷۰ درصد کرسی های پزشکی در دانشگاه ها را دختران اشغال کرده اند، فکر نمی کنید آینده کشور چگونه تامین خواهد شد؟»

طبیب زاده نوری که برای قوام گفته هایش به آمار استناد می کرد، بیش از آنکه از فعالیت های دولت نهم خبر دهد به دولت گذشته تاخت. به گفته او در این مرکز در دولت گذشته در اشتغال زایی فقط سه صفحه عملکرد وجود دارد. این مرکز در دولت قبل مرکز امور مشارکت زنان نام داشت که در دولت نهم به مرکز امور بانوان و خانواده تغییر نام داد. سکوت رئیس مرکز امور بانوان ریاست جمهوری در این سال ها به گفته خودش« به خاطر حفظ نظام بوده ولی با شعارهای تبلیغاتی که برخی علیه دولت نهم سرمی دهند، اگر لازم باشد اسناد و مدارک مربوط به فعالیت های دولت قبلی را افشا می کنیم .»

علت واکنش طبیب زاده شاید ریشه در مواضع کاندیداهای اصلاح طلب درباره پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان دارد چون صراحتاً این شعار را زیر سوال برد که «اقدامات صورت گرفته در جهت الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون رفع تبعیض در دولت هشتم با مدارک و برنامه ها و اقدامات شان قابل مشاهده است.»

او مصداق بی برنامگی دولت هشتم درباره زنان را بی توجهی این دولت به شهرهای مرزی دانست و احتمالاً تلاش دولت برای توانمندی زنان این منطقه را این گونه تعبیر کرد که آنها را تحریک کرده «برای دفاع از حقوق خودشان قیام کنند». البته از نظر استانداردهای جهانی تلاش برای توانمند سازی زنان برای احقاق حقوق خود بهترین روش کمک به آنها است.

رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری به کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز هم اشاره کرد و از آن به عنوان «کمپین امضای میلیونی برای دفاع از شیرین عبادی» یاد کرد و فعالیت های شیرین عبادی را بیشتر توضیح داد؛ «شیرین عبادی یک زن سرسپرده حامی بهائیت است که جایزه نوبل را به وی دادند که با پوشش قانونی بتواند برای مخالفت با نظام اسلامی در کشور خرج کند و در ضمن تحت کنترل و حفاظت هم باشد.»

طبیب زاده با ادبیاتی که کمتر در بین مسوولان رایج است برنده جایزه صلح نوبل را مورد نقد قرار داد؛ «وقتی روی هزاران زن و کودک مظلوم فلسطینی و غزه فسفر سفید ریخته شد این مدافعان حقوق زنان مرده بودند، در آن زمان شیرین عبادی کدام گورستانی بود.» این در حالی است که شیرین عبادی با انتشار بیانیه یی حمله به مردم بی پناه غزه را محکوم کرد.

رئیس مرکز امور بانوان در توضیح فعالیت های این مرکز در دولت نهم باز هم به شیرین عبادی اشاره کرد؛ «شیرین عبادی سلطنت طلب زمان شاه بود که به عنوان یک زن فرهیخته از وی دفاع می کنند.»

رئیس مرکز امور زنان ریاست جمهوری به همسر رئیس جمهور سابق اتهام زد که از آفریقا الماس نتراشیده وارد ایران کرده است و آن را نشان آن دانست که باید در شعار حمایت از مستضعفان اصلاح طلبان شک کرد. این گفته بازهم در حالی است که خاتمی تنها رئیس جمهوری بود که تمام هدایای خود را در طول ریاست جمهوری به موزه سپرد. وی رئیس سابق این مرکز را نیز متهم کرد که « خودش، خواهر و برادرش دارای پرونده های مالی هستند، ما با صبر کار کردیم ولی برخی مسائل را از حد گذراندند و من هم امروز فقط کمی از این مسائل را بازگو کردم.» طبیب زاده که از گفته های خود به عنوان «کمی از مسائلی که بازگو شده است» یاد کرد فعالیت این مرکز در دولت نهم را این گونه تشریح کرد؛ «ایجاد هشت کارگاه خوداشتغالی ویژه دختران معلول، حمایت و تقویت این کارگاه ها، ایجاد ۹۴۵ تعاونی، تعداد ۱۷۸ گروه همیار و حمایت از مراکز رشد و کارآفرینی در ۱۲ استان بخشی از فعالیت های مرکز امور زنان ریاست جمهوری در دولت نهم بوده است.»

تجهیز «۱۹ هزار و ۵۷۶ مدرسه به وسایل آموزشی و ورزشی» از دیگر فعالیت هایی است که رئیس مرکز امور بانوان ریاست جمهوری آن را به عنوان کارنامه کاری خود ارائه کرد. البته«برگزاری دو دوره نمایشگاه عذرا، چهار دوره نمایشگاه زنان نام آور و نا ن آور و پنج نمایشگاه منطقه یی و ۱۵۶ مورد چاپ و نشر از جمله فعالیت های زنان سرپرست خانوار بوده است.» طبیب زاده همین طور «۷۸۰ مورد ملاقات با شخصیت های داخلی و ۸۲ مورد ملاقات با شخصیت های خارجی» را به عنوان کارنامه خود برای زنان ارائه کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours