میدان های شهر پذیرای فعالان همگرایی جنبش زنان

۱ min read

عکس ها: صبا واصفی-13 خرداد 1388

مدرسه فمینیستی: آغاز شکل گیری ائتلاف «همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات» به 8 مارس سال گذشته (اسفند1387) باز می گردد. برای تدارک این ائتلاف زنانه، جمعی از گروه ها و فعالان جنبش زنان دست به دست هم دادند و این کارزار آغاز شد تا اینکه به طور رسمی از 5 اردیبهشت 1388 با برپایی کنفرانس مطبوعاتی، فعالیت خود را رسماَ آغاز کرد. اعضای داوطلب این ائتلاف، با ابتکارات مختلف سعی کرده اند که مطالبات همگرایی را که دو خواسته کلیدی و مهم اش شامل پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و اصلاح و بازنگری در ماده 19، 20، 21 و 115 قانون اساسی است را به طرق گوناگون و با شیوه های مسالمت آمیز و جذاب، به عرصه عمومی بکشانند.

گوشه ای از فعالیت های اعضای داوطلب همگرایی زنان در میادین شهر تهران: خیابان ها عرصه ای برای طرح مطالبات زنان در روزهای انتخاباتی

با برنامه ریزی کمیته مردمی همگرایی جنبش زنان، هر روز میدان های شهر تهران، شاهد حضور فعالانی از همگرایی جنبش زنان است که با پوسترهای «ما به مطالبات زنان رای می دهیم» و توزیع بروشورها و دفترچه های تشریحی، و گفتگوی چهره به چهره، خواسته ها و مطالبات زنان را با مردم در میان می نهند.


یکی از فعالان همگرایی می گوید: «من دیروز ساعت 6-7 میدان ولی عصر بودم… و البته دیشب، اواخر شب هم تو قم… دفترچه ها و بروشورها رو پخش کردم… همه دفترچه ها واقلام تبلیغاتیم تموم شده ولی کلا فضای خوبی در سطح شهر و در برخورد با مردم نسبت به مطالبات زنان حاکم است…»

یکی دیگر از فعالان همگرایی می گوید: «ما دیشب تا دیر وقت در میدان ولی عصر بودیم .آنجا بحث های خیلی داغی در باره همه چیز از جمله مطالبات زنان در گرفت. در این میدان هم اول برخی از مردم حاضر به قبول تبلیغات نبودند چرا که فکر می کردند تبلیغ یک کاندیدای خاص است اما وقتی توضیح می دادیم مطالبات جنبش زنان است با علاقمندی قبول می کردند… میدان مملو از مردم و حامیان کاندیداها بود البته غلبه با حامیان موسوی بود و برخورد خوبی با مطالبات زنان داشتند و حتی چند نفرشان هم تعدادی بروشور و دفترچه گرفتند و همان موقع در میدان پخش کردند. برخورد حامیان احمدی نژاد تقریبا با ما بد بود و حتی حاضر نبودند که دفترچه و یا بروشور را از ما قبول کنند. یکی شان به من گفت من همه ی این چیزها را خودم از حفظ هستم و نیازبه این چیزها ندارم .البته در آخر پس از کلی بحث قانع شد که بگیرد و بخواند و چند بار هم تاکید کرد :مطمئن باشید می خوانم. حتی آنجا چند دختر دانشجو تا ما را با پوستر مطالبات همگرایی دیدند خیلی خوشحال شدند و گفتند که خیلی دنبال بروشورهای همگرایی گشته اند و درخواست کردند که تعدادی در اختیارشان بگذاریم تا خودشان پخش کنند و این کار را هم کردند…»

داوطلب دیگری از همگرایی جنبش زنان در حالی که نمی تواند شور و هیجان خود را پنهان کند اظهار می دارد که: «من امروز میدون انقلاب بودم.. هرچند زیاد دفترچه و بروشور نداشتم اما به هر حال، حدود 3 ساعت بحث و گفتگو بوجود اومد.»


یکی از مردان فعال در ائتلاف همگرایی، تجربه فعالیت داوطلبانه اش را در میدان سعادت آباد تهران، چنین تعریف می کند: «ما هم سعادت آباد بودیم و کلی بحث شد و برخورد مردم خیلی خوب بود. فکر کنم 200تایی بروشور و جزوه دادیم. خانم وطنی هم اومدن و عکس گرفتن. برخورد ستادی های موسوی هم خیلی جالب بود. اول می گفتند اطراف ما کار نکنید و تجمع نکنید ولی وقتی می گفتیم انتظار داریم فضای باز ایجاد شود در دولت موسوی سریع می گفتند بله بله خواهش می کنم و هر کاری می خواهید بکنید! تجربه خوبی بود و چون نزدیک ستادها کار می کردیم هم هیچ مشکل امنیتی پیش نیامد. یک جاهایی هم مردم تبلیغات انتخابات را نمی گرفتند ولی وقتی می گفتیم این مطالبات جنبش زنان است می گرفتند و آرزو موفقیت می کردند…»

یکی دیگر از فعالان همگرایی گفته است: «امروز تعداد افراد در میدان محسنی ومیرداماد خیلی زیاد نبود اما افراد زیادی به ما پیوستند و بچه های ستاد آقای موسوی پوسترهای ما را به تعداد زیادی تکثیر کردند و در پخش آن ها کمک مان کردند».


از دیگر فعالان همگرایی جنبش زنان، فعالیت هایش را چنین تعریف می کند: «ما دیروز 1000 نسخه از بروشورهای همگرایی را در یک منطقه نسبتا بزرگ به در منازل مردم انداختم. و همینطور سر چهار راه ها وقتی چراغ قرمز بود بروشور و جزوه همگرایی را پخش کردیم.»


همایش های انتخاباتی، عرصه توزیع بروشورهای آگاهی بخش همگرایی جنبش زنان

تعدادی از اعضا و فعالان همگرایی با حضور و توزیع نزدیک به دو هزار بروشور و دفترچه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در همایش «زنان و موسوی» که در روز شنبه 9 خرداد ماه در فرهنگسرای بهمن واقع در جنوب شهر تهران (نازی آباد) مطالبات همگرایی جنبش زنان را با شرکت کنندگان در این همایش در میان گذاشتند. همچنین در همین روز برخی از فعالان همگرایی نیز با توزیع 200 بروشور و دفترچه تشریحی در همایش حامیان مهدی کروبی، موفق شدند مطالبات همگرایی زنان ایران را به میان مردم ببرند و درعین حال، به طور مستقیم و چهره به چهره با هموطنان خود به گفتگو بپردازند.

کلیپ های همگرایی جنبش زنان : ما به مطالبات زنان رای می دهیم

دو کلیپ توسط برخی از فعالان همگرایی جنبش زنان تهیه شده است که در زیر می توانید آن را مشاهده کنید:

ما به مطالبات زنان رای می دهیم

همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات

همچنین صفحه «همگرایی جنبش زنان» در فیس بوک را می توانید در آدرس زیر پیدا کنید:

صفحه فیس بوک «همگرایی جنبش زنان»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours