87 درصد مردم ایران خواهان انتخابات آزادند

20 خرداد 1388

شهرزادنیوز: بر پایه نظرسنجی دو موسسه آمریکایی، 87 درصد مردم ایران خواهان برگزاری انتخابات آزادند. این رقم نسبت به نظرسنجی پیشین، 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این نظرسنجی که از سوی دو موسسه “فردای بی ترور” و “بنیاد آمریکای نو” صورت گرفته و روز دوشنبه انتشار یافته است، 84 درصد از پرسش شدگان آرزومند داشتن مطبوعات آزادند. این رقم نیز نسبت به سال 2008، افزایش 6 درصدی را نشان می‌دهد.

مهم ترین مسأله برای 90 درصد از پرسش شدگان، بهبود وضع اقتصادی است.

درباره آمریکا و اسرائیل

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، طبق نظرسنجی دو موسسه مزبور، از هر سه ایرانی تنها یک نفر از آنان نظر مثبت نسبت به ایالات متحده آمریکا دارد. 44 درصد از پرسش شدگان دولت اسرائیل و 38 در صد آنان دولت واشنگتن را تهدیدی برای ایران به شمار می‌آورند.

در ادامه گزارش آمده است: 29 درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفتند، نظر خوبی نسبت به ایالات متحده دارند. این رقم در نظرسنجی مشابهی که در فوریه سال 2008 صورت گرفت، 34 درصد بوده است. دو سوم آنان نیز خواهان گفتگوی مستقیم – بدون هیچ پیش شرطی – با ایالات متحده هستند؛ این رقم با رقم سال گذشته برابر است.

برای این نظر سنجی، درماه مه سال جاری، با 1001 نفر در ایران گفتگوی تلفنی شد. ضریب خطای این نظر سنجی 1 / 3 درصد اعلام گردید.

گفتنی است که مطابق نظرسنجی وبلاگ “بالاترین” در ایران، مهم‌ترین خواست‌های رأی‌دهندگان افزایش آزادی‌های اجتماعی، بهبود رابطه با غرب و نهادینه شدن دمکراسی عنوان شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours