مصطفایی: هنوز خبر موثقی از وضعیت شادی ندارم / واکنش ها نسبت به دستگیری شادی صدر

27 تیر 1388

مصطفایی: هنوز خبر موثقی از وضعیت شادی ندارم

میدان زنان- محمد مصطفایی، وکیل شادی صدر در مورد روند پی گیری پرونده موکلش گفت:

‫امروز برای پیگیری پرونده خانم صدر و آقای دادخواه به دادگاه انقلاب رفتم‬ و ‫به معاونت امنیت مراجعه کردم که من را برای صحبت در مورد پرونده این دو نفر‬ ‫به بازپرسی معرفی کردند. با راهنمایی مسئول دفتر معاون امنیت تهران به بازپرسی رفتم‬ و خواستار وضعیت پرونده این دو نفر شدم‬. به ‫بازپرس امنیت صحبتهایی‬ ‫مبنی بر اینکه خانم صدر دارای بیماری هستند که می باید تحت درمان قرار بگیرند و اینکه ایشان فعالی هستند که در چارچوب قانون قدم برمی دارند گفته و تاکید کردم که ‫نمی توان اتهامی متوجه شادی صدر کرد‬ و ‫نگرانی خود را نسبت به سلامتی این دو فعال حقوق بشر اعلام و خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده این دو شدم.‬ ‫ایشان نیز پس از استماع صحبتهای من اعلام کردند که با معاون امنیت تهران در این خصوص صحبت خواهند کرد.‬

‫‬وکیل شادی صدر اضافه کرد که در حال حاضر هیچ اطلاع دقیقی از محل نگهداری شادی صدر در دست نیست و این احتمال وجود دارد که ایشان به زندان انفرادی منتقل شده باشد.

واکنش ها نسبت به دستگیری شادی صدر

“مساوات الان” ربودن و دستگیری غیر قانونی فعال ایرانی حقوق بشر و وکیل، شادی صدر را محکوم می کند

“مساوات الان” عمیقا برای شادی صدر وکیل و فعال حقوق بشری و مدنی نگران است. وی بدون هیچ حکمی در تهران به تاریخ 17 جولای در راه نماز جمعه، ظاهرا مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با خشونت دستگیر شده است. همراهان وی گزارش کرده اند که او بوسیله ماموران لباس شخصی به درون یک ماشین کشیده شده است. شادی سعی در بیرون آمدن از ماشین و فرار بوسیله کمک دوستان را داشته است اما ماموران دیگر او را با یک باتوم کتک زده و با ماشین به نقطه نامعلومی انتقال داده اند.

لطفا به سفارت ایران در کشور خود نامه نوشته و از آنها آزادی فوری و بی قید و شرط شادی صدر که بدون توجیه دستگیر شده است را تقاضا نموده، نگرانی عمیق خود را در رابطه با حمله مامورین امنیتی لباس شخصی ابراز دارید.همچنین آزادی تمامی اشخاصی که بدلیل بیان صلح آمیز عقایدشان دستگیر شده اند را درخواست نمایید. لیست مشخصات سفارت های ایران در دنیا در لینک زیر قابل دسترسی است:

http://www.offshorewave.com/embassi…

http://www.embassiesabroad.com/emba…

منبع:

http://equalitynow.org/english/pres…

ایران: شادی صدر مدافع حقوق زنان دستگیر شد؛ ولوم

ولوم مراتب نگرانی خود را عمیقا از خبر دستگیری شادی صدر، دوستمان را بوسیله نیروهای لباس شخصی ایران ابراز می دارد.

منابع آنلاین شامل ایران امروز و توییتر گزارش کرده اند که ساعت 11:30 امروز 17 جولای 2009 همکار و دوست ما شادی صدر، در حال رفتن به مراسم نماز جمعه بوسیله گروهی از مردان ناشناس در لباس شخصی (احتمالا نیروهای امنیتی) ربوده شده است. ظاهرا دوستانش سعی در بیرون کشیدن او از دست ربایندگانش داشته اند که ناموفق بوده است. او را بزور سوار ماشین کرده و به جای نامعلومی منتقل کرده اند.

خانم صدر یک وکیل حقوق بشر است که اختصاصا بر روی حقوق زنان در ایران کار می کند. او همچنین از اعضای کمپین قانون بی سنگسار و گروه میدان است.

دوستان در ایران گزارش داده اند “… حکومت در طول هفته های اخیر بسیار خشن شده است و تعداد فعالان، روزنامه نگاران و روشنفکران در بند بصورت تصاعدی افزایش یافته است. انتظار دردسرهای بیشتری را امروز در نماز جمعه که موسوی نیز در آن شرکت خواهد داشت، داریم.”

دیگران گزارش کرده اند که خانم صدر ” به سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با خشونت به سمت ماشین کشیده شد که روسری و مانتوی او از تنش خارج شد.”

ربایندگان او هیچ کارت شناسایی و یا حکمی ارایه نکرده اند. دوستان و همکارانش که شاهد ربوده شدن وی بوده اند اظهار کردند آنها سعی در مداخله داشته اند اما با نیرویی بسیار خشن مواجه شده اند و شادی صدر به زور از میان آنها کشیده شده است. آنها همچنین گزارش کرده اند که ماشین دیگری (مرسدس) به عنوان پشتیبان ماشین پژو عمل می کرده است. تا کنون محل نگهداری و هویت اشخاصی که او را دستگیر کرده اند روشن نشده است.

17 جولای 2009

منبع: ولوم نت ورکرز

http://www.wluml.org/english/newsfu…[157]=x-157-564958

عفو بین المل: دستگیری خشونت آمیز یک فعال حقوق بشر و وکیل

با دستگیری خشونت آمیز وکیل و فعال حقوق بشر شادی صدر، صبح امروز در راه نماز جمعه، عفو بین الملل از این نگران است که موج دستگیری های فعالان جامعه مدنی شدت گرفته است.

شادی صدر با گروهی از فعالان حقوق زنان در خیابانی شلوغ در راه بود که مردان لباس شخصی ناشناس او را به داخل یک اتومبیل کشاندند. در کشمکشی که رخ داد، روسری و مانتو او از تنش به در آمد، اما او ابتدا موفق به فرار شد. او را دوباره گرفتند و پیش از انتقال او با ماشین به نقطه ای نامعلوم، با باتوم کتک زدند.

مَلکُم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «این یک بازداشت غیرقانونی، خودسرانه و خشونت آمیز بود که مسئولان اصلا سعی نکردند کارت شناسایی نشان بدهند یا دلیل اقدامشان را توضیح دهند.»

«در پی اعتراض ها به نتیجه مورد مناقشه انتخابات ریاست جمهوری، این آخرین مورد از یک رشته دستگیری های پرسروصدای ایرانیان ـ دانشجویان، روزنامه نگاران، روشنفکران، فعالان سیاسی و جامعه مدنی ـ است.»

عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط شادی صدر است.

شادی صدر وکیل مدافع شیوا نظر آهاری، مدافع حقوق بشر، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، است که ماموران امنیتی در روز 14 ژوئن 2008، کمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، پس از بازرسی منزل و ضبط لوازم شخصی اش، در منزلش دستگیر کردند. گمان می رود او در بند 209 زندان اوین باشد که وکیلش شادی صدر موفق نشده بود در آنجا به او دسترسی داشته باشد.

پس زمینه

شادی صدر، وکیل و روزنامه نگار، مدیر مرکز مشاوره حقوقی زنان، راهی، تا زمان بسته شدن آن بود. او بنیانگذار زنان ایران ، اولین تارنمای مختص فعالیت های فعالان حقوق زنان (http://www.raahi.org) بود و مطالب زیادی در باره زنان ایران و حقوق قانونی آنان نوشته است. او ضمنا وکالت فعالان و روزنامه نگاران، و چندین زن محکوم به اعدام را به عهده داشته که محکومیتشان بعدا لغو شد. او در فعالیت های میدان زنان (http://www.meydaan.com) نیز شرکت دارد. میدان شامل گروهی از فعالان حقوق زنان است که که چندین مبارزه برای دفاع از حقوق زنان، از جمله «کمپین قانون بی سنگسار»، را به راه انداخته اند.

شادی صدر از جمله 33 زنی بود که در مارس 2007 دستگیر شدند. بیشتر آنها در برابر دادگاهی در تهران گرد آمده بودند تا به روش مسالمت آمیز علیه محاکمه پنج زن ـ فریبا داودی مهاجر، شهلا انتصاری، نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان و سوسن طهماسبی ـ اعتراض کنند. پنج نفر نامبرده در ارتباط با تظاهرات 12 ژوئن 2006 به «اقدام علیه امنیت ملی» و «شرکت در تظاهرات غیرقانونی» متهم شده بودند. چهار نفر از پنج نفر متهم و شادی صدر، وکیل،در میان دستگیرشدگان بودند. آنها را ابتدا به بازداشتگاه خیابان وزرا بردند و سپس به زندان اوین منتقل کردند. اکثر آنها پس از چند روز آزاد شدند، اما شادی صدر و محبوبه عباسقلیزاده ـ که او نیز در «کمپین قانون بی سنگسار» شرکت دارد ـ دو هفته در بازداشت ماندند و سپس به قید وثیقه آزاد شدند.

دادگاهی در اوت 2007 که در آن به وکیل ایشان اجازه حضور داده نشد و در طی آن از آنها در باره سازمان غیردولتی شان و فعالیت هایشان در «کمپین قانون بی سنگسار» بازجویی شد، آنها را متهم به تجمع غیرقانونی، تبانی علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و سرپیچی از دستورات پلیس متهم کرد.

لینک مطلب: http://www.amnesty.org.uk/news_deta…

DAWN خواستار آزادی سریع شادی صدر شد

سازمان “راهکارهای پیشرفت زنان برای عصری جدید” (داون) خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط “شادی صدر” فعال حقوق زنان و تمام زندانیان سیاسی ایران شد.

در بیانیه ای که از سوی این سازمان منتشر شده آمده است: “امروز با خبر شدیم که “شادی صدر” وکیل و فعال حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی ایران که لباس شخصی به تن داشته اند دستگیر شده و این دستگیری با خشونت همراه بوده است. ما به شدت این عمل را محکوم می کنیم و خواستار آزادی سریع خانم صدر و همه زندانیان سیاسی هستیم که در زندان های مختلف ایران نگهداری می شوند.”

در ادامه این بیانیه به سابقه طولانی شادی صدر در زمینه برابری خواهی اشاره شده و تشریح شده است: “شادی صدر زمان زیادی است برای برابری، حقوق بشر و حقوق زنان تلاش می کند. او وکالت زنان و مردان زیادی را به عهده داشته که به مرگ یا سنگسار محکوم شده اند و برای رسیدن به آزادی های شهروندی و تغییرات اجتماعی هوشیارانه از طریق مجاری قانونی، رسانه ها و دیگر راههای مسالمت آمیز تلاش کرده است. شادی صدر روزنامه نگار، عضو گروه میدان زنان و مدیر مرکز “راهی برای رهایی” است (که دو سال پیش توقیف شده است). جایگاه به حق او میان جنبش های اجتماعی و مردم داخل ایران است. شادی صدر را فورا آزاد کنید.”

“داون” از سازمان های غیر دولتی مطرح و با سابقه در جهان سوم است که در زمینه حقوق زنان و برابری خواهی فعالیت جدی دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours