پیام شیرین عبادی به مادران عزادار: یاد آر ز شمع مرده یاد آر

28 تیر 1388

زنان آزاده جهان !‌ ابعاد فاجعه گسترده تر از آن بود که می پنداشتیم . مردمی معترض به نتیجه انتخابات در تهران و شهرستان ها،‌به خیبان ها آمدند تا به طریقی مسالمت آمیز اعتراض خودرابیان کنند ، اما جواب آنها گلوله بود و چوب و چماق . تعدادی نیز که جان به در بردند ،‌روزهای بعد دستگیر شدند . رادیو و تلویزیون دولتی ایران تعداد کشته شدگان را در ابتدا هشت نفر و سپسس یازده نفر اعلام کرد ؛ اما با گذشت مدتی بیش از 25 روز هنوز افرادی بودند که نامشان نه درلیست کشته شدگان بود و نه درطومار دستگیرشدگان .

مادران، سراسیمه به هرجایی که ممکن بود نشانی از گمشدگان خودبیابند مراجعه می کردند اما پاسخی نبود. و اکنون که مادران بتدریج اجساد جگر گوشه گان خودرا تحویل می گیرند ،‌مشخص شد ه که تعداد کشته شدگان بسیار بیشتر از آن ارقامی است که رسما اعلام شده است و طرفه آن که هنگام تحویل جنازه ، از خانوده ها تعهد می گیرند که در مورد تاریخ و چگوگی فوت عزیزشان با کسی سخن نگویند .

اما حقیقت را نمی توان برای همیشه کتمان کرد و ناله را نمی توان تا ابد درسینه نگهداشت و بنا براین ابعاد فاجعه هرروز گسترده تر از روز قبل در برابر چشمان مرم ایران ظاهر می شود.

مادرانی که فرزندان خودر ا از دست داده اند یا جگر گوشه گان شان هنوز جزو مفقودین بوده یا در زندانها به سر میبرند ، کمیته مادران عزادار ایرانی را تشکیل داده اند.

اعضای این کمیته و سایر زنانی که با آنان همدردی میکنند ،‌هر هفته روزهای شنبه از ساعت هفت الی هشت بعدازظهر دریکی از پارک های شهر خود با لباسی به رنگ سیاه به نشانه عزاداری گرد هم می آیند تا با لب های خاموش غم خورا بیان کنند .

ضمن تسلیت به مادرانی که جگر گوشه گانشان را درراه آزادی و دموکراسی از دست داده اند و با اعلام همدردی با زنانی که هنوز در جستجوی فرزند گم شده سرگردان اند و با ابراز تاسف از این که تعداد کثیری از جوانان ایرانی به خاطر فعالیت های مسالمت آمیز مدنی در زندان هستند ،‌از زنان آزاده جهان دعوت میکنم روزهای شنبه هرهفته از ساعت هفت الی هشت بعدازظهر با گرد هم آیی دریکی از پارک های شهرشان با پوشیدن لباس سیاه با مادران عزادار ایرانی همدردی نمایند و صدای آنان را به گوش جهانیان برسانند.

شیرین عبادی تیرماه 1388

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours