برندگان نوبل نقض حقوق بشر را محکوم کردند

14 مرداد 1388

۴۴ برنده جایزه نوبل روز دوشنبه در نامه‌ای سرگشاده ضمن امیدواری دادن به مردم ایران نقض حقوق بشر در کشور را به دنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شدیدا محکوم کردند.

آنها به مردم ایران می‌گویند: «خود را تنها احساس نکنید. امید خود را از دست ندهید. جهان می‌داند که بقای فیزیکی و معنوی‌اش به بقای شما وابسته است.»

نویسندگان نامه سرگشاده که جایزه نوبل خود را در رشته‌های مختلف از سال ۱۹۶۰ تاکنون دریافت کرده‌اند ضمن ابراز انزجار از «روش‌های خشن» حکومت فعلی ایران برای بازداشتن معترضین از حق آزادی بیان می‌گویند از این که دولت ایران از دادن آزادی‌های اساسی به مردم خود سر باز می‌زند به خشم آمده‌اند.

این افراد از موارد سلب آزادی مردم ایران از جمله به «بازداشت گروه‌هایی بزرگ از استادان دانشگاه و دانشجویان و مردم بی‌گناه و خودداری از برگزاری مراسم ختم برای قربانیان [حوادث انتخابات]» اشاره کرده‌اند.

در این نامه که در شماره روز دوشنبه روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون»، نسخه جهانی نیویورک تایمز، به چاپ رسیده، آمده است:‌«ما خوب می‌دانیم که در سراسر تاریخ طولانی و باشکوه تمدن ایرانی، اجداد و اسلاف شما بارها با قاطعیت در برابر دخالت‌های خارجی و سرکوب داخلی ایستادگی کرده‌اند. امروز، شما بار دیگر برای هدفی والا مبارزه می‌کنید.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours