اظهار نظر مسئولان در مورد زنان در یک ماه اخیر

۱ min read

28 اسفند 1386

زنانی که به سربازی نمی روند!!

به گزارشایونا ،احمد احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این مطلب که سهمیه بندی جنسیتی به هیچ وجه موجب تضییع حقوق زنان نمی شود، تاکید کرد: در حال حاضر 65 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو متعلق به بانوان و 35 درصد برای آقایان اختصاص یافته و خانم ها با خیال آسوده برای ورود به دانشگاه آماده می شوند اما پسرها باید به سربازی روند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالی صدها میلیارد تومان هزینه دانشگاه ها توسط درآمد مردمی تامین می شود این در حالی است که به لحاظ کلی شاهد بازده کم دانشجویان زن نسبت به مرد هستیم.
احمدی افزود: بانوان در تمامی رشته ها به جز برخی رشته های علوم انسانی بازده کمتری نسبت به آقایان دارند و باید در این زمینه بررسی های لازم به عمل آید .

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس که چندی پیش منتشر شد، با اشاره به این موضوع آمده بود؛ «نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته شدگان دختر از سال 1362 تاکنون افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که تعداد شرکت کنندگان زن در کنکور از 42 درصد به 65 درصد و میزان پذیرفته شدگان نیز از 32 درصد به 65 درصد ارتقا یافته است که این امر زمینه ساز بروز نگرانی هایی شده و به همین سبب سازمان سنجش در سال 1385 (برای 26 رشته) و در سال 1386 (برای 39 رشته) با اعمال سیاست متناسب سازی آزمون سراسری ضرایبی را- به صورت 40-30 درصد زن، 40-30 درصد مرد و مابقی به صورت رقابتی- برای توزیع دانشجویان بر حسب جنسیت در نظر گرفته که این امر تاکنون در مراجع و مجامع کارشناسی به دقت واکاوی و بررسی شده است.»

در راستای این گزارش علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برخی حساسیت های فرهنگی را در اعمال سهمیه بندی برای برخی رشته های خاص قابل توجیه دانست. عباسپور در گفت وگو با اعتماد با تاکید بر همین موضوع حساسیت های فرهنگی در رشته هایی نظیر رشته های پزشکی گفت؛ «با توجه به حساسیتی که در کشور ما وجود دارد، باید در رشته هایی مثل پزشکی، تعداد پزشکان آقا و خانم متعادل باشد، چرا که در فرهنگ ما مساله مراجعه زنان به پزشک زن و مردان به پزشک مرد وجود دارد.»او با اشاره به سابقه پذیرش جنسیتی در رشته های پزشکی، تعیین سهمیه 50 درصدی به نفع خانم ها را در سال های 73 و 74 مثال آورد و گفت؛ «در آن موقع ما پزشک زن کم داشتیم و این سهمیه را به نفع خانم ها اعمال کردیم و در حال حاضر وضعیت برعکس است و باید امتیازهایی برای آقایان قائل شویم.» رئیس کمیسیون آموزش مجلس در عین حال تاکید کرد که با سهمیه بندی جنسیتی در باقی رشته ها مخالف است و این کار را فقط درباره رشته هایی خاص نظیر پزشکی قابل قبول می داند.

احمد توکلی نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از سهمیه بندی جنسیتی مشکل عمده را در خواستگاران تحصیل نکرده زنان دانست .وی میگوید: اگر قرار باشد ترکیب جمعیتی دانشگاه‌ها طوری باشد که در زمانی زنان تحصیل‌کرده‌ای داشته باشیم که خواستگارانی تحصیل‌نکرده داشته باشند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که کیان خانواده را تهدید می‌کند و به نظر من این به نظر خود زنان است.
و اما مخالفان ….

نفیسه فیاض بخش دیگر نماینده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به اعتماد گفت؛ «من با هر نوع بی عدالتی که چه برای خانم ها و چه برای آقایان محدودیت ایجاد کند، مخالفم و معتقدم هر کسی باید ثمره تلاش و زحمت خود را ببیند.»
فیاض بخش با تاکید بر اینکه «سهمیه بندی جنسیتی مقابله با معلول به جای علت است»، ادامه داد؛ «اینکه تعداد آقایان کمتر شده، باید به عنوان یک علت بررسی شود و با کاهش انگیزه آقایان برای ادامه تحصیل در سطح مقابله شود.»

به گزارش راه سوم، فاطمه کروبی در جمع بانوان فرهنگی اسلا‌مشهر که جمع زیادی از دبیران آموزش و پرورش جنوب شرق تهران نیز حضور داشتند، ضمن برشمردن تبعیض‌های مختلف آموزشی که به خاطر درآمد کم خانواده‌های جنوب شهر و شهرهای حواشی تهران رخ می‌دهد، سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها براساس جنسیت را به عنوان گرهی دیگر در کار آموزش عالی عنوان کرد.
فاظمه کروبی، خروجی سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها را ترویج فرهنگ تنبل‌پروری و پررنگ کردن خط جنسیتی در جامعه اعلا‌م نمود و خواستار تجدید‌نظر در این تصمیم شد.

هم چنین اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات، در گفت و گو با صنعت و توسعه با بیان این مطلب گفت: نگاه تبعیض آمیز نسبت به زنان در سالهای گذشته یکی از موضوعاتی که مانع حضور زنان در عرصه های اجتماعی و عدم مشارکت آنان شده است ،این نگاه تبعیض آمیز به اندازه ای پیش رفته که حتی در تدوین قوانین و مقررات جای گرفته و به تدریج به فرهنگ عمومی گروهی تبدیل شده است.
وی افزود: درواقع مطرح کردن مسایلی چون سهمیه بندی جنسیتی برای کنکور و جداسازی کتابهای دختران و پسران در مدارس ناشی از همان نگاه خشک و تبعیض آمیزی است که سدی را بین زنان و مردان ایجاد کرده است.

تئوری بلوغ بهانه ای برای تبعیض

علیرضا علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش با بیان این که دوره‌های تحصیلی متناسب با تئوری بلوغ می‌تواند برای دختر و پسر به گونه‌ای متفاوت طراحی شود، تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت باید با در نظرگرفتن ویژگی‌های متربی و آینده آن، محتوای آموزش و برنامه‌ درسی را تدوین کند.
وی به ارزش‌های متمایز طبقات مختلف در کشور اعم از شهری و عشایری و لزوم توجه به تفاوت این ارزش‌ها در برنامه‌های درسی نیز تاکید و عنوان کرد: اگر به این عرایض توجه شود، می‌توان دید که در آن‌ها یک دنیا کار خوابیده و تحولی بنیادین می‌تواند، بر این عرایض مترتب باشد.

وزیر آموزش و پرورش در راستای تاکید بر لزوم توجه به بلوغ و مواردی که در این برهه از زمان اعم از مسوولیت پذیری باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود، گفت: چرا باید دانش‌آموز دختری که ازدواج می‌کند، دیگر در مدرسه راه داده نشود یا به مدرسه بزرگسالان فرستاده شود و او نیز تنها ناگزیر به کتمان موضوع باشد، در حالی که وی در مسیر اصلی زندگی در حال حرکت است و ما مسیر را وارونه طی می‌کنیم.

باز هم قصه چکمه و اخلاق باحجاب

سردار رادان در گفتگو با نشریه رویش در پاسخ به اینکه کجای دنیا شلوار را روی چکمه می کشند که ایران دومی آن باشد اظهار داشت: ما به دنیا نگاه می کنیم یا به خودمان؟ دیگر اینکه کجای دنیا بدون اینکه چکمه لازم باشه، چکمه پا می کنند؟ فرهنگ و و هنجارهای ایران باید متفاوت باشد. اگر شما دنیایی نگاه کنید این آرایشی که بعضی وقت ها در ایران انجام می شود در جای دیگر دنیا وجود دازد؟
وی افزود: چکمه هایی که استفاده می شود و زمان استفاده از آن مهم است. از پوشش این چکمه ها چی در می آید؟ در دنیا وقتی چکمه استفاده می شود که گل و شل باشه و یا کسی از سرما وحشت دارد.
رادان در پاسخ به اینکه مگر شیک بودن مشکلی دارد گفت: اگر شخصی بخواهد با اغواگری شیک باشد همان مشکلی پیش می آید که گفتم. اینجوری دارد خودش را عرضه می کند که دیگران برایش مزاحمت ایجاد کنند. ضمن اینکه نمی دانم کجای شلواری که چسبان نباشد زشته؟!

به گزارشایونا، شریعت پناه مدیر گروه اجتماعی و معارف شبکه سه سیما نقش صدا و سیما در ترویج حجاب را موثر دانست و افزود : متاسفانه در انجام این مهم کوتاهی شده است چرا که با دست کم گرفتن مخاطب و پایین آوردن سلیقه او همه برنامه ها را قبول می کند .
وی با اشاره به اینکه حجاب یک اصل بنیادی است تصریح کرد : این اصل را باید از دوران کودکی در مهد کودک و پیش از دبستان به کودکان آموزش داد تا بتوانند در سنین بالا ان را درک کنند زیرا در سن جوانی و در محیط دانشگاه به این مساله گذرا نگاه می شود .

همچنین به گزارش خبرنگار حوادث ایسنا سردار احمد روزبهانی در حاشیه آخرین روز از دوره یک‌هفته‌ای آموزش رؤسای پلیس امنیت اخلاقی سراسر کشور، در جمع خبرنگاران در خصوص حادثه صادقیه نیز اظهار کرد: بارها شده با بررسی موضوع برخی برخوردها که گفته می‌شود از ناحیه ماموران پلیس زن یا مرد با مردم صورت گرفته، پی برده‌ایم که راه انداختن چنین جوی در میان مردم از قبل سازماندهی شده بوده است؛ بطوری که خانمی با وضعیتی ویژه به سمت مامور گشت ارشاد حرکت می‌کند، در حالی چند دوربین وی را تحت نظر دارد.

وی در ادامه یادآور شد: این افراد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به طور حتم مامور پلیس به آنها تذکر دهد و در این میان بدون معطلی شروع به جیغ کشیدن و فریاد زدن می‌کنند و این در حالیست که نه ماموری با آنها برخورد فیزیکی کرده و نه کسی کتک‌شان زده است، اما همان شب آتن بیگانه این تصاویر جیغ زدن را پخش می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت موضوع از پیش برنامه‌ریزی شده است.

سردار روزبهانی یکی دیگر از عوامل جیغ و فریادهای افراد دستگیر شده را مربوط به زنان خیابانی دانست و گفت: این افراد به محض دستگیر شدن تلاش می‌کنند با معرکه‌گیری از قانون فرار کنند؛ چرا که می‌دانند به محض انتقال آنها به مقر پلیس، بلافاصله هویت و سوابقشان آشکار شده و شامل مجازات حد یا پرداخت جریمه می‌شوند؛ از این رو تلاش می‌کنند با این برخوردها و جمع کردن مردم به دور خود از مهلکه فرار کنند.
وی تاکید کرد: ته کار چنین اتفاقاتی همچون حادثه هفته گذشته میدان صادقیه تهران مشکوک است و قطعا این نیست که مامور نیروی انتظامی با زور و ضرب و شتم، کسی را به داخل خودرو گشت ارشاد برده باشد. رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید «پلیس گشت ارشاد در ابتدا با اعلام این که قصد گرفتن تعهد در داخل خودرو دارد، افراد متخلف را به داخل خودرو کشانده ، اما در ادامه به جای اظهارات صورت گرفته، آنها را به مقر برده و اقدام به تهیه عکس و انگشت‌نگاری می‌کند، در حالی که امکان ارشاد لفظی و عدم بازداشت نیز وجود داشته است» توضیح داد : هیچ ماموری دروغ نمی گوید. مامور پلیس با اعلام این که قصد اخذ تعهد دارد، فرد خاطی را به داخل خودرو برده و طبق اظهارات صورت گرفته، تعهد اخذ می‌شود، اما در مقر پلیس.

به گزارش ایسنا سردار روزبهانی تصریح کرد: مامور ناجا می ترسد به فرد خاطی بگوید سوار خودرو شو؛ به واقع این تیپ که شامل مانتوی بالای زانو روسری 5سانتیمتری می‌شود که دیگر با تذکر در خیابان درست نخواهد شد، بلکه با انتقال افراد بد پوشش به مقر پلیس، درست می‌شود، چرا که همه این برخوردها برای این است که برای بار دوم، این اتفاق از سوی فرد خاطی رخ ندهد.
رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: ما که نمی‌خواهیم دزد بگیریم بلکه اقدامات نیروی انتظامی در جهت آگاهسازی و عملکرد پیشگیرانه است.

سردار روزبهانی تاکید کرد: هدف پلیس گشت امنیت اخلاقی (ارشاد) دستگیری نیست؛ چرا که اگر این گونه بود خودرو ون نمی‌آورد و با اتوبوس می‌آمد.
در ادامه سردار حسین ذوالفقاری، در مواجهه با پرسش خبرنگاران در خصوص نحوه برخورد ماموران گشت ارشاد در میدان صادقیه تهران که منجر به درگیری شده است، توضیح داد: به خواهری در خصوص نحوه پوشش تذکر داده شده اما این خواهر با ایجاد سر و صدا مقاومت کرده و در حین انتقال به خودرو گشت ارشاد، از همکاری ممانعت کرده؛ بطوریکه با ایجاد سر و صدا، افرادی در محوطه تحت تاثیر این فرد قرار گرفته و با نیروهای پلیس حاضر در محل درگیر شدند و در نهایت با حضور تعدادی از نیروهای پلیس، افرادی که با ماموران درگیر شده بودند نیز دستگیر شدند.
وی همچنین از دستگیری 9 تن علاوه بر دستگیری فرد مورد نظر در میدان صادقیه خبر داد و تاکید کرد: حتی بر فرض این که اقدام مامور پلیس فاقد ارزشها باشد، آن دختر نباید مقاومت کند و دلیلی بر مقاومت در مقابل پلیس وجود ندارد

تیغه های گچی حافظ امنیت زنان!

به گزارش کارگزاران، برخی از اتاق‌های کار در ساختمان فرمانداری استان تهران که در آن زن‌ها در کنار مردان کار می‌کردند توسط تیغه ، جداسازی شده است. هنوز اطلاعاتی از علت این تصمیم در دست نیست اما با آنکه میزان کارمندان زن فرمانداری تهران نسبت به سایر ادارات کمتر از مردان است، با این حال کارمندان زن فرمانداری حدودا از دو هفته قبل با ورود به اتاق‌های کارشان با تیغه‌های گچی مواجه شدند که جهت جداسازی فضای کار آنان از کارمندان مرد ساخته شده است. در حال حاضر اتاق کارشناسان و دبیرخانه فرمانداری تهران چنین وضعی دارد. به گفته منابع آگاه تنها بخش اجتماعی فرمانداری که در آن کارمندان زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند جداسازی نشده است.

در خبری دیگر آمده است؛ دکتر اسدی ، معاون فرهنگی و رییس گروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد ورامین، نه نفر از دانشجویان را بخاطر پوشش غیر چادر از کلاس اخراج کرده و اجازه ورود به آنها نمی دهد. این استاد به دانشجویان گفته هیچ کس در کلاس درس او حق ندارد بدون چادر حاضر شود. گفتنی است نامبرده برخی از دانشجویان را که برای بار جلسه اول بدون چادر در کلاس حاضر شده اند بیرون کرده است.

و اما تفکیک جنسیتی به مقررات مجلس هفتم رسید و نمایندگان با اصلاح قانون انتخابات محل ستادهای اصلی نامزدها را به تفکیک خواهران و برادران جدا کردند. «ما در قالب یک پیشنهاد عنوان کردیم ستادهای برادران و خواهران جدا شود تا هم تعداد ستادها را در حوزه های انتخابیه کوچک به دو تا افزایش دهیم.»

محمد دهقان، عضو فراکسیون اصولگرایان که طراح این پیشنهاد بود در توضیح این مصوبه نمایندگان گفته است: «براساس مصوبه قبلی در ماده 61 قانون انتخابات نصب هرگونه پوستر، بنر، پارچه‌نوشت و… ممنوع بود؛ طبق آن نامزدها حتی اجازه نصب یک پارچه‌نوشت یا بنر را در ستاد خود نداشتند، بنابراین ما در قالب یک پیشنهاد عنوان کردیم ستادهای برادران و خواهران جدا شود تا هم تعداد ستادها را در حوزه های انتخابیه کوچک به دو تا افزایش دهیم و هم در قالب آن نصب پوستر و بنر آزاد شود.»

و اینها همه در حالی است که مدیر دفتر پژوهش های فرهنگی خواهران، وابسته به موسسه امام خمینی(ره)قم می گوید: مجلس هشتم نیازمند حضور زنانی توانمند و کارآمد برای دفاع از حقوق نیمی از جامعه می‌باشد.
وی افزود: متاسفانه با وجودیکه امروز در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم اما قوانین اسلام در خصوص زنان به خوبی پیاده نشده و بسیاری دستورالعمل‌ها در این خصوص بر زمین مانده است.
وی ادامه داد: تا حدی که امروز در دادگاهها حقوق بسیاری از زنان پایمال شده و ظلم زیادی که وجه قانونی و شرعی نیز ندارد به این قشر روا داشته می شود.

معین‌الاسلام گفت: متاسفانه دست اندرکاران زمینه را برای حضور زنان فراهم نکرده و درآوردن زنان حتی حوزوی به عرصه تصمیم گیری کوتاهی می کنند

زنان، صلح و خانه داری !!

مشاور رییس جمهوری در امور زنان ، گفت: زنان به دلیل غلبه فطری روحیه “گذشت” برای بازگشت به تعالیم الهی از جمله صلح، آماده‌ترند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، “زهره طبیب زاده نوری ” که روز چهارشنبه در همایش “زنان، صلح ، ادیان الهی”سخن می‌گفت، افزود: زنان به لحاظ نقش تربیت فرزندان که بر عهده دارند، می‌توانند مربی بشریت باشند .به گفته وی ، اگر کدورت زرق و برق دنیایی اجازه بروز فطرت الهی را به زنان بدهد، آن‌ها می‌توانند تربیت‌کنندگان سردمداران صلح باشند.
در همین همایش خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت درباره کاهش کیفیت پودرهای رختشویی در هفته‌های اخیر سوال کرد و پرسید : برخی زنان خانه‌دار می‌گویند که دانه‌های رنگی که قبلا در پودرهای رخت‌شویی بود، اخیرا حذف شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ گفت: گویا زنان کدبانوی خانه‌دار، همگی متخصص پتروشیمی شده‌اند.

دولت نهم برای حفظ و صیانت از خانواده کاهش ساعت کاری زنان را پیگیری میکند:

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید در ساعات کار زنان ارفاق داشته باشیم ، مگر نه این که از مسوولیت آنها در خانواده ، دولت و نظام منتفع می شوند؛ لذا دولت باید هزینه این کار را پرداخت کند و اگر در جهت کاهش ساعات کاری زنان نیاز به ارائه لایحه باشد، دولت آمادگی لازم در این زمینه را دارد و این کار را انجام می دهد.

و آقای پورمحمدی در حاشیه اولین همایش دهیاران زن به آن‌ها توصیه کرد تا در کنار مسوولیت‌های مدیریتی وظیفه اصلی خود در خانواده را فراموش نکنند.

شهر مردان

به گزارش ایسنا؛ شهردار تهران گفت که نگاه انسان محور به شهر بسیار مهم‌تر از ساخت و ساز و کار عمرانی است، به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مجموعه مدیریت شهری، شهر تهران را به گونه‌ای اداره کرده که به نظر می‌رسد، شهر برای مردان ساخته شده و مردها تنها ساکنان آن هستند و اکنون ما این وظیفه را احساس می‌کنیم، امکانات رفاهی لازم را در شهر برای بانوان افزایش دهیم و سهم آن‌ها به عنوان 50 درصد از جمعیت توجه ویژه داشته باشیم.

هزینه 5 میلیارد تومانی شهرداری به نام زنان

به نقل از گزارشی اعتماد؛ اداره امور کل بانوان شهرداری تهران گزارش عملکرد بودجه
5 میلیارد تومانی خود را به شورا عرضه کرد تا سال آینده بودجه بیشتری را برای برنامه های خود جذب کند. این در حالی است که هزینه های گزارش شده از سوی این اداره کل بیشتر از آنکه به هویت جنسیتی زنان تهرانی توجه ویژه یی داشته باشد، کمک هایی است که با شرح وظایف سازمان بهزیستی تفاوت چندانی ندارد.

معصومه ابتکار یکی از سه زن حاضر در شورای شهر تهران در این زمینه به اعتماد گفت؛ بیشترین تمرکز فعالیت های شهرداری در حوزه زنان مربوط به زنان سرپرست خانواده است در حالی که ما مشکلات زیادی داریم و مشکلات زنان در شهر تهران بسیار گسترده تر است چرا که از دید شهرشناسی و هویت شهری در این زمینه ما مشکلات زیادی داریم.وی با تاکید بر اینکه مشکلات زنان در شهر نیازمند برخورد کارشناسی است، گفت؛ دختران و زنان تهرانی دارای کمترین فضای ورزشی و تفریحی هستند که باید برای ایجاد شادابی در جامعه زنان تهرانی هدف گذاری مشخص انجام شود.ابتکار استفاده از دیدگاه فعالان حوزه زنان در پیگیری مطالبات زنانه در تهران را ضروری دانست و تاکید کرد؛ باید از نظر فعالان زن، کارشناسان و استادان دانشگاه و تشکل های غیردولتی استفاده شود و این وظیفه شورا و شهرداری است که نگاه جامعی نسبت به این موضوعات داشته باشند.

معصومه آباد عضو شورای شهر تهران و مشاور مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در پاسخ به اینکه چرا توجه این اداره تنها به زنان سرپرست خانواده است و در حوزه مسائل اساسی زنان در تهران فعالیت عمده یی نشده است، افزود؛ بخش قابل توجه جامعه ما قشر آسیب پذیر است و چون گروه زنان و کودکان در شرایط خاصی قرار دارند نیاز به حمایت های بیشتری دارند.

آباد هدف از طرح های اجرا شده در این اداره کل را تنها تاکید بر نقش زن در «خانواده» ندانست و گفت؛ نقش زنان تنها در خانواده مورد توجه نیست و توجه ما به شهروندان در خارج از خانواده هم بوده است. ارتباط عاطفی و محبت آمیز و پیوستگی عاطفی در شهر مورد توجه ما است و باید بیگانگی ها در شهر را تبدیل به دلبستگی کنیم.بر این اساس به نظر می رسد اینگونه برنامه ریزی ها در شهرداری تهران درباره یک حوزه کاملاً تخصصی که نیازمند بررسی و تدقیق زیاد است و توجه به قشر عظیمی از شهروندان که همواره نیازهایشان نادیده گرفته می شود از سردرگمی برنامه ریزان و ناآگاهی نسبت به مشکلات و سختی های زندگی زنانه در کلان شهر مردانه یی مانند تهران است.

460 قاضی زن در قوه قضائیه که «وظیفه دوم» خود را انجام می دهند!!

مشاور وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در حال حاضر ‪۴۶۰‬ بانوی قاضی در قوه قضاییه ایران فعالیت دارند.
“پوران ولویون” که برای شرکت در نشست علمی انجمن دوستی بانوان ایرانی و روس به مسکو سفر کرده است طی سخنانی در جمع برخی از زنان ایرانی مقیم مسکو با تاکید بر ضرورت آگاهی بانوان نسبت به حقوق قانونی خود، مسوولیت اصلی آنها را حفظ کیان خانواده معرفی کرد و فعالیت در اجتماع را وظیفه دوم آنها برشمرد.

اما به نظر می رسد «حفظ کیان خانواده» به همین سادگی هم میسر نیست. گزارشی که از 10 هزار زوج درخواست کننده طلاق در عصر ایران منتشر شده، نشان می دهد: «بین سال‌های 71 تا 9 ماهه ابتدای سال جاری، گفت: آمار طلاق در بین این سال‌ها، دارای فراز و نشیب بوده، به طوری که آمار طلاق در سال 71، هشت درصد و از سال 72 تا 75 دارای سیر صعودی بسیار آرام و پس از آن به مدت پنج سال (76 تا 79) این روند تقریبا ثابت بوده است.» دکتر رضایی فر، معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد این گزارش گفته است: آمار طلاق از سال 80 به بعد با شتاب بیشتری نسبت به سال‌های گذشته دارای سیر صعودی بوده است.

اما مسئله طلاق پیچیدگی های بیشتری هم دارد. محمدجواد سهامیان مقدم ـ مدیرعامل بیمه ایران ـاز اجرایی شدن بیمه نامه‌ای تحت عنوان بیمه‌های طلاق در سال87 خبر داد و افزود: به علت مشکلات روحی و روانی و اقتصادی خانمهای مطلقه پوشش بیمه ای جدیدی تحت عنوان بیمه های طلاق را در سال 87 اجرایی می کنیم تا خانمها از لحاظ اقتصادی دچار مشکل نشوند و این بیمه‌ها هم شامل زوج‌های جوان هم شامل زوج های قدیمی می شود.

وی با بیان اینکه بیمه مهریه را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم توضیح داد: بیمه مهریه نیز یکی از کارهای ما در سال 87 است که اجرایی می شود.

سهامیان مقدم با بیان اینکه بیمه شخص ثالث باید در زمره بیمه های اجتماعی تلقی شود گفت: بیمه های شخص ثالث باید ماهیت بیمه اجتماعی داشته باشد و سال گذشته براساس درک اجتماعی بودن حق بیمه نامه ها نسبت به سال 85 ثابت نگه داشته شده‌اند.

لباس شنای اسلامی در انتظار تایید مراجع تقلید

به گزارش اعتماد ملی مراجع تقلید اگر لباس شنایی را که مالزی برای زنان مسلمان طراحی کرده است، تایید کنند، شناگران زن ایران می‌توانند در مسابقات برون‌مرزی شرکت کنند.
چندی پیش مالزی به یکی از تولیدکنندگان لباس ورزشی در استرالیا سفارش داد تا لباس پوشیده‌ای را برای شنای زنان مسلمان طراحی کنند. بعد از اینکه مالزی این لباس را تایید کرد، ایران هم از طرح استرالیا استقبال کرد. وحید مرادی رئیس فدراسیون شنا روز گذشته در نشست خبری این موضوع را تایید کرد: <به کیومرث‌ هاشمی معاون سازمان تربیت بدنی پیشنهاد دادیم که در این باره مطالعات لا‌زم را انجام دهند.> ‌رئیس فدراسیون، مراجع تقلید را تصمیم‌گیرنده نهایی می‌داند: <فدراسیون شنا تابع سیاست کلی نظام است. اگر مراجع این لباس را تایید کنند ما هم از آن استفاده می‌کنیم.> نظر خود مرادی درباره این لباس مثبت است: <این لباس شاید از لباسی که در خیابان از آن استفاده می‌شود پوشیده‌تر باشد. جنس آن هم طوری است که داخل آب سنگین نمی‌شود و تاثیر منفی در رکوردها نمی‌گذارد. اگر زنان ایران بتوانند در مسابقات شنا شرکت کنند با توجه به اینکه شناگرانی نظیر لیلا‌ وزیری در سطح اول دنیا مقام دارند، می‌شود به دو، سه مدال آنها در بازی‌های آسیایی امیدوار بود.

زارا امجدیان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours