8 مارس و زنان آذربایجانی


روز جهانی زن در پارک ائل‌گلی تبریز

صبح روز شنبه 18 اسفند 1386 مصادف با 8 مارس روز جهانی زن، جمعی از زنان ونیز دختران دانشجو ، با سرکردن روسری‌های سفید به نشانه صلح و پرهیز از خشونت، دور استخر ائل‌گلی به راهپیمایی پرداختند. در این برنامه، مردان نیز همراهی داشتند. برنامه با خواندن سرود و شعرخوانی به زبان ترکی و فارسی و خواندن مطلب در خصوص 8 مارس، حقوق زنان و نیز با بحث و گفتگو در مورد چگونگی پرداختن به مساله زنان و اهمیت آن و لزوم توجه به شرایط بومی هر منطقه… توام بود. این راهپیمائی توجه حاضرین در پارک را به خود جلب کرد.


مراسم فمینیستهای هویت طلب “میللتچی قادینچیلار” در 8 مارس در کوه ائینالی

تعدادی از دانشجویان فمینیست دانشگاه تبریز، 8 مارس را در کوه ائینالی راهپیمایی کردند و با به دست گرفت پلاکارد در طی راه و خواندن مارش ملی آذربایجان در قله کوه، این روز را گرامی داشتند.

مراسم 8 مارس در خوابگاه دختران دانشگاه اورمیه

دختران دانشجو “قادینچیلار” به رغم وجود فشارها و تهدیدها، سرانجام به برپائی مراسم در خوابگاه دانشگاه مبادرت کردند. در این برنامه که با شرکت تعدادی از این دانشجویان برگزار شد، در مورد زنان و فمینیسم، زن آذربایجانی، مساله ملی و مساله جنسیت، مساله حجاب و … سخنرانی و مقاله ارائه شد. در انتهای مراسم خلاصه ا‌‌ی از برخی کتاب‌های با موضوع زنان و ویژه‌نامه” چیلتیک” که در دانشگاه تبریز چاپ شده بود، توزیع شد.
لازم به ذکر ست پس از قیام خرداد آذربایجان که از برگزاری مراسم در دانشگاه‌ها با شدت بیشتری جلوگیری می‌شود، دانشجویان به برگزاری مراسم به مناسبت‌های مختلف در خوابگاه‌ها روی آورده‌اند.

8 مارس و فریاد هویت طلبانه زن آذربایجانی

یکشنبه 19 اسفند ماه، به‌مناسبت روز جهانی زن، مراسمی از طرف دختران تورک دانشگاه تبریز برگزار گردید.
در این نشست که با حضور بیش از 70 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز برگزار شد، مقالات و سخنرانی هایی با عناوین ” تاریخچه فمینیسم” ، “فمینیسم و ملی گرایی” ، “قهرمانان زن آذربایجان” و … ارائه گردید.
مراسم با قرائت بیانیه ای از طرف برگزارکنندگان پایان یافت.

لازم به ذکر است که مامورین حراست «نمونه»! دانشگاه ، از ابتدا تا انتهای مراسم حضور داشتند.

لغو مراسم «انجمن فراسو»

انجمن فراسو که از مدتها پیش در تدارک برپائی پنل هایی برای پرداختن به مشکلات زنان در تبریز و بقیه مناطق استان آذربایجان بود و به مناسبت بزرگداشت 8 مارس برنامه‌ریزی کرده و در این خصوص با جمعی از نویسندگان و سخنرانان و علاقمندان مسائل زنان در تماس و گفتگو بود، از برپائی این مراسم منع شد.

ویژه نامه‌ی “چیلتیک” و برگزاری مراسم در دانشگاه تبریز

“چیلتیک” نشریه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز است که در اسفندماه امسال (1386)، ویژه نامهای را به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن منتشر کرد. کلیه مطالب این شماره “چیلتیک” به همت دانشجویان دختر جمع آوری و مقالات آن به قلم آنان به رشته تحریر درآمده است.

ویژه نامه این نشریه در پایان مراسمی که به همین مناسبت در دانشگاه تبریز برگزار شده بود، بین دانشجویان شرکت کننده توزیع شد.


ویژه‌نامه نشریه داخلی ادوارتحکیم وحدت به مناسبت روز جهانی زن

کمیته‌ی زنان تحکیم وحدت تبریز، نشریه داخلی ادوارتحکیم وحدت (شعبه آذربایجان شرقی) را به ویژه‌نامه‌‌ی زنان اختصاص داد. این ویژه‌نامه، حاوی مقالات و مطالب متعددی در مورد زنان از جمله: جنبش زنان ایران و زنان آذربایجان، تاثیر قوانین در زندگی زنان، حقوق زنان در ایران، جنسیت و ملییت، زن آذربایجانی و … است.

مراسم 8 مارس توسط مدرسه فمینیستی و کانون زنان ایرانی و بیان مشکلات و مطالبات زنان آذربایجان


این مراسم عصر یکشنبه 19 اسفند ماه 1386 با برگزاری 4 پنل وحضور بیش از 150 تن درتهران برگزار شد. در یکی از پنل‌ها که به منظور بررسی دستاوردها و مشکلات و مطالبات زنان نقاط مختلف کشور بود، «فرانک فرید»، فعال مسائل زنان از تبریز نیز شرکت داشت. وی پس از تبریک 8 مارس به زبان آذربایجانی، ابتدا با اشاره به افزایش خشونت علیه زنان ونیز همسرکشی توسط زنان – عمدتا در نتیجه ناعادلانه بودن قانون طلاق – در منطقه خبر داد و به ضرورت ریشه‌یابی این مشکلات تاکید کرد.

وی ازکمپین یک میلیون امضاء به عنوان طرحی موفق یاد کرد و گفت تبریز اولین شهری بود که در آغاز کار و در شهریور ماه به کمپین پیوست، ولی بیشترین امضاها توسط افرادی جمع‌آوری شد که در کارگاهها حضور نداشتند. سپس جمع‌آوری امضا به اوج خود رسید ولی به علت عوامل متعدد، از جمله، بگیر و ببندهای تهران و اینکه با شدت گرفتن مطالبات قومی، مردان سعی می‌کنند خواسته‌های زنان را تحت الشعاع قرار دهند و… دچار افت شد. این در حالی است که مطالبات قومی ما هم، از طرف جنبش زنان سانسور می‌شود. ما نمی‌توانیم بخشی از خود را جا بگذاریم و وارد یکی از این دو جنبش شویم و بخش اعظم انرژی ما صرف اثبات خودمان به این دو جنبش می‌شود. جنبش ملی نباید بخواهد زنان دست از مطالبات حقوقی خود بردارند و جنبش زنان نیز نباید مطالبات قومی ما را نادیده بگیرد.


وی خاطر نشان کرد اکنون دو گرایش در جنبش زنان در آذربایجان وجود دارد، عده‌ای که به مستقل بودن جنبش زنان تاکید دارند و عده‌ای که می‌خواهند جنبش زنان بخشی از جنبشها و جریانات دیگر باشد.

او همچنین از وجود ساختار سلسله مراتبی در جنبش زنان ایران گفت و اینکه مرکز (تهران) در راس قرار گرفته و بقیه مناطق کشور در هاله‌ای فرورفته است. فرانک فرید سپس به ریشه‌های این تبعیض بین تهران با شهرستان ها اشاره کرد و گفت که حل این مساله نیاز به توجه هر دو طرف و تشریک مساعی و تجارب دارد.

سخنرانی در جمع مادران صلح در تهران

در جمع مادران صلح نیز «فرانک فرید»، از منادی صلح بودن مادران سخن گفت و اینکه زنان و مادران می‌توانند در ایجاد پلهای دموکراتیک برای کاستن از تنشها موثر باشند و این هنر زنان است. او به مشکلات زنان دور از مرکز اشاره کرد و اینکه بی‌توجهی به حقوق قومیت‌ها و زبانها و فرهنگهای غیر حاکم در قرن حاضر، موجب تشدید تنشها در نقاط مختلف کشور شده و بر ما مادران صلح‌طلب است که این مشکل را جدی بگیریم و با انکار آن به شدت ماجرا نیفزاییم. این سخنان با ابراز نظرات موافق و مخالف همراه بود.


روز جهانی زبان مادری و روز جهانی زن در کالیفرنیا

روز جهانی زبان مادری و روز جهانی زن در مراسمی که انجمن فرهنگی آذربایجان،” آذربایجان کولتور اوجاغی” در شهر سن خوزه کالیفرنیا ترتیب داده بود، گرامی‌داشته شد. این برنامه با حضور تعداد زیادی از آذربایجانیها از شهرهای دور و نزدیک، با اجرای پیانو توسط پیانیست معروف چنگیز صادق‌اوف و نیز شعر خوانی شروع شد.

سخنران برنامه، دکتر صدیقه عدالتی، جامعه‌شناسی بود که از آلمان دعوت شده بود. وی که در دو بخش زبان مادری و مساله زن سخنرانی کرد، ابتدا اطلاعات گسترده و ارزشمندی در مورد رابطه‌ی بین یادگیری زبان مادری و پیشرفت ذهنی، اهمیت و نقش زبان مادری در آموزش و پرورش ارائه کرد و ممنوعیت زبان مادری را عامل بروز مشکلات ذهنی و روحی دانست و با اشاره به تحقیات انجام یافته در این زمینه، نتایج سو این ممنوعیت در نظام فکری و شخصیتی افراد را برشمرد.


دکتر عدالتی در بخش دوم سخنان خود، به بحث در مورد اهمیت اشتراک زنان در جنبشهای اجتماعی و مساله ملی پرداخت و با اشاره به موانع فرهنگی حضور زنان گفت که بدون حضوراجتماعی و سیاسی زنان هیچ حرکت اجتماعی راه به جایی نخواهد برد. وی خصوصا به اهمیت حضور فعال زنان، به ویژه در بخش تصمیم‌گیری تاکید و خاطر نشان کرد که در صورت عدم اشتراک زنان، هر حرکت سیاسی کاملا مردمدار شده و چنین نظام و حرکت سیاسی، نیمی از جامعه را تمثیل نکرده و از روابط و موازین دموکراتیک دور خواهد ماند.

روز جهانی زن در سوئد و ویژه برنامه آذربایجانی‌ها


8مارس همچون پلی ارتباطی بین گروه‌هائی از زنان سوئدی و ملیت‌های مختلف از کشورهای مختلف، با بیش از 500 شرکت کننده در شهر مالمو سوئد برپا شد. فرحروز رنجبر اهل اورمیه‌ و ساکن سوئد، یکی ازبنیان‌گزاران و برگزارکنندگان فعال این برنامه از انجمن آذر، در طی این برنامه‌ی توام با موسیقی و سرو غذاهای محلی، به خواندن پیغام زنان آذربایجانی و سخنرانی پرداخت که با استقبال مدعوین مواجه شد. او برای پرهیز از تکرار گفته‌هایش با سایر زنان ایرانی که به تفصیل از فعالیت زنان و نیز کمپین یک میلیون امضاء سخن گفته بودند، از فعالیت‌های کمپین در آذربایجان و مشکلات آنان گفت و خاطر نشان کرد که ایران فقط تهران نیست. او گفت: فرش تبریز نزد سوئدی‌ها زبانزد است، اما شما مردم این منطقه را نمی‌شناسید. مردم آنجا تحت تبعیض قومیتی نیز هستند و از طرفی فعالیتها و خواسته‌های زنان، متاسفانه در میان فعالیت‌های هویت‌طلبانه جای اندکی برای حضور می‌یابد.

به پیشنهاد وی شال گردنی پنج رنگ به نشانه 5 قاره و به حمایت نمادین از حقوق بشر، حقوق زنان، کودکان، حمایت از محیط زیست و حیوانات تهیه شده بود که برگردن مجریان برنامه خودنمائی می‌کرد.


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours