تفکیک جنسیت، این بار در کتاب های درسی مدارس

روزنامه اعتماد-8 بهمن 1386

محبوبه حسین زاده؛ پس از تاکید چندین و چندباره سرپرست آموزش و پرورش در سمینارها و نشست های مختلف بر اتمام تدوین برنامه درسی ملی، وی در آخرین اظهار نظر خود در این باره خواستار تفکیک جنسیتی و تدوین کتاب هایی جداگانه برای دختران و پسران شده است؛ البته علی احمدی تاکید می کند که هدف هیچ کدام از این تغییر و تحولات ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای دختران نخواهد بود.

علی احمدی در همایش برنامه درسی ملی گفته است؛ در تدوین برنامه درسی علاوه بر ویژگی های جنسیتی، ویژگی های قومی، نژادی و جغرافیایی نیز باید لحاظ شود و چون نیازهای روحی، روانی و جسمی دختران و پسران در شرایط سنی مشابه با هم متفاوت است، بنابراین ضرورت دارد در برنامه درسی ملی و به تبع آن کتاب های درسی به این نیازها پاسخ گوید.

در تماس با مدیر کل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی، وی اظهارنظر در این مورد را مربوط به مشاور وزیر و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی دوره عمومی و نظری می داند. در تماس با دفتر دو علم برای پیگیری آن خبر، هر اظهارنظری در این مورد منوط می شود به هماهنگی با روابط عمومی و قرار می شود پیگیری های لازم صورت گیرد تا حجت الاسلام دوعلم به این سوال پاسخ دهد که قرار است چه تغییراتی در کتاب های درسی صورت گیرد و چرا تصمیم گرفته شده کتاب های درسی دختران و پسران از هم جدا شوند. هر چند گویا پیگیری هایی هم در خود وزارت آموزش وپرورش در این زمینه در دست انجام است.

دکتر فاطمه قاسم زاده استاد دانشگاه و روانشناس درباره تفکیک جنسیتی کتاب های درسی به اعتماد می گوید؛«باید در این باره توضیح دقیق داده شود تا معلوم شود قصد تغییر در چه دروسی را دارند. چون دروس علمی که جنسیت ندارند. ما در انجمن غیردولتی پویا تصمیم گرفته ایم دو نفر را به وزارت آموزش و پرورش بفرستیم تا از مسوولان سوال شود که قصد چه تغییراتی در کتاب های درسی را دارند تا بعد بتوان بر مبنای آن اظهار نظر و تحلیل کرد.»

وی می افزاید؛«قبل از این هم حدود شش ماه قبل جلسه یی در آموزش و پرورش برای اعضای کمیسیون های کتاب های درسی با عنوان رویکرد تربیتی و فرهنگی در آموزش و پرورش گذاشته شد. در آنجا این موضوع مطرح شد که باید در کتاب های درسی تغییراتی داده شود و مطالب مربوط به مسائل دینی و مسائل فرهنگی بیشتر شود.

عناوینی هم با عنوان رویکردهای تربیتی که به مسائل دینی می پردازد و رویکرد فرهنگی که بیشتر به بزرگان ملی مربوط می شود، مشخص و اعلام شد. اما مسائل مطرح شده در این جلسه در مورد تغییر کتاب های درسی هیچ ربطی به جنسیت نداشت.» دکتر محمدحسین فرجاد استاد دانشگاه و جامعه شناس نیز به اعتماد می گوید؛«جنسیت در کتاب های درسی نمی تواند هیچ تاثیری داشته باشد. اگر می خواهند مسائل خاصی به دختران آموزش دهند، می توانند به صورت جزوه یی در کتاب های جداگانه این کار را انجام دهند ولی اینکه در دروس علمی تفکیک قائل شوند کار درستی نیست.» شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی نیز می گوید؛«در نهایت دخترها و پسرهای ما می خواهند با هم در جامعه زندگی کنند، کار کنند و تشکیل خانواده دهند. در حالی که با تفکیک جنسیتی در کتاب های درسی اینها به دو دنیای متفاوت تبعید می شوند. باید بر مشترکات دختران و پسران تاکید شود در حالی که این سیستم آموزشی، باعث جدایی بیشتر دختران و پسران می شود.» برنامه درسی ملی که 2 فاز از 7 فاز اجرای خود را طی کرده است و مسوولان آموزش و پرورش معتقدند که تا پایان سال آینده به اتمام می رسد، سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه ریزی درسی کشور را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می کند.

اهداف این سند عبارت از تعیین رویکرد و اهداف برنامه درسی در سطح نظام آموزشی، دوره های تحصیلی و حوزه های یادگیری، تعیین منطق، جهت گیری ها و ابعاد هر یک از حوزه های یادگیری، تعیین اصول، سیاست ها و فرآیند تدوین برنامه درسی، تعیین اصول، سیاست ها و فرآیند اجرای برنامه درسی، تعیین اصول و سیاست های ناظر بر مواد و منابع آموزشی، تعیین ساختار، اصول و فرآیند ارزشیابی و اصلاح برنامه درسی و تعیین و تبیین نظام برنامه ریزی درسی کشور است.

اصول حاکم بر فرآیند تولید برنامه درسی ملی شامل اصل رعایت مبانی اسلامی تعلیم و تربیت، دیدگاه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، اصل مشارکت و بهره گیری از صاحب نظران حوزه و دانشگاه، کارشناسان و فرهنگیان در همه سطوح صف و ستاد، اصل تعامل فعال با نهادهای فرابخشی، رعایت آرمانگرایی، واقع بینی و آینده نگری به گونه یی هماهنگ و متعادل، جامعیت، انسجام و هماهنگی در مولفه ها و عناصر سند، توجه به ویژگی های بومی بودن، مستقل بودن و کارآمد بودن الگوی پیشنهادی در عین استفاده از همه تجربه های موفق جهانی، بهره گیری از تجارب، منابع و پژوهش های پیشین و پرهیز از دوباره کاری، برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای اجرا و اشاعه یافته های مصوب به موازات تکمیل و پیشرفت طرح و وضوح و شفافیت و عدم ابهام و کلی گویی در سند است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours