فیلم ایرانی «در باره الی» با بازی گلشیفته فراهانی در راه اسکار

29 شهریور 1388

زمانه: فیلم «درباره الی…» ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده سینمای ایران در هشتاد و دومین مراسم اسکار برگزیده شد.

به گزارش رادیو زمانه به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هیأت انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با توجه به شایستگی‌های فیلم آخر اصغر فرهادی به لحاظ ساختاری،مضمونی و تکنیکی و همچنین موفقیت های حاصله در سطوح ملی و بین المللی و امکان پخش مناسب در آمریکای شمالی و به اجمال در تمامی جوانب مورد بررسی،«درباره الی» را به اتفاق آرا برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کردند.
کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، مرتضی رزاق کریمی، سید جمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیر اسفندیاری امسال اعضای هیأت معرفی فیلم ایرانی اسکار بوده اند.

تاریخ اعلام نامزد های اسکار امسال، سیزده بهمن ۱۳۸۸ و تاریخ برگزاری مراسم شانزدهم اسفند تعیین شده است.

فیلم «درباره الی …» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته برای شرکت در جشنواره فیلم فجر مجوز نگرفت اما پس از ارسال نامه رئیس‌جمهور به محمدحسین صفارهرندی، وزیر وقت ارشاد مبنی بر رفع مشکل مجوز این فیلم، در جشنواره فجر به نمایش درآمد و جوایزی را نیز به خود اختصاص داد.

این فیلم تا کنون در چند جشنواره فیلم بین المللی برنده جایزه شده است که از مهم ترین آن ها می توان به جایزه خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم برلین اشاره کرد.

سال گذشته فیلم «آواز گنجشک ها» ساخته مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شد. فیلم های«بی پولی» ساخته حمید نعمت‌الله،«بیست»ساخته عبدالرضا کاهانی و«تردید» ساخته واروژ کریم مسیحی سه فیلم دیگری بودند که در مرحله نخست از سوی هیأت برگزیده خانه سینما به عنوان فیلم های نامزد معرفی به آکادمی اسکار اعلام شده بودند.

فیلم «در باره الی» که بازیگرانی چون گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مریلا زارعی در آن بازی می کنند، در باره سفر گروهی از دوستان به شمال است؛ احمد پس از سال‌ها زندگی در آلمان برای تعطیلات به ایران برمی‌گردد. او که به تازگی از همسر آلمانی‌اش جدا شده، تمایل دارد با زنی ایرانی ازدواج کند. دوستان دوران دانشجویی او سفری سه روزه به شمال ترتیب می‌دهند و سپیده از دختری به نام الی دعوت می‌کند همراه آنها به این سفر بیاید. در دومین روز سفر الی ناگهان ناپدید می‌شود و جستجو برای یافتن وی به چالش‌های تازه ای در بین گروه منجر می شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours