دو نوجوان محکوم به اعدام، یکی با رضایت ولی دم و دیگر با نقض حکم از اعدام خلاصی یافتند

11 آبان 1388

امیرخالقی، نوجوان محکوم به اعدام، با رضایت اولیای دم، از زندان آزاد شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- امیر خالقی متولد سال 1369 ، نوجوانی که در سن 16 سالگی، دوست خود را با ضربه‌ی چاقو به قتل رسانده بود، پس از دو سال ونیم حبس، ساعت 10 امشب 9/8/88 آزاد شد. در طی این مدت، وی دو بار جهت اجرای حکم تا پای چوبه‌‌ی دار رفت و سرانجام با اقدام انسانی اولیای‌دم و رضایت آن‌ها با قرار وثیقه‌ی پنجاه وسه میلیون تومانی از زندان آزاد شد. 30 نفر از اعضای خانواده‌ی وی از ساعت 14 مقابل زندان رجایی شهر کرج حضور داشتند .

امیر خالقی در تاریخ 26/10/1385 در حالت مستی در یکی از خیابان‌های اسلامشهر تعدادی از دوستانش را می‌بیند که با دست­فروشی صحبت می‌کنند، به سمت آن­ها می‌رود و به فروشنده می‌گوید:” به این بچه‌ها چیزی نفروش.” این حرف باعث ایجاد درگیری می شود و در این درگیری، امیر با چاقو ضربه‌ای به سینه‌ی “مرحوم علی ملک‌پور”می‌زند و وی را به قتل می‌رساند. او پس از ارتکاب جرم، ساعت­ها در خیابان­های تهران پرسه می‌زند و بعد به شهر قم و سپس به جمکران می ‌رود و سرانجام به دلیل عذاب وجدان، خود را به مراجع انتظامی معرفی می‌کند.

حکم بنیامین رسولی، نوجوان محکوم به اعدام توسط دیوان عالی کشور نقض شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر – پرونده‌ی بنیامین رسولی، نوجوانی که در شانزده سالگی به اتهام قتل دوستش دستگیر و از سوی شعبه 74 دادگاه کیفری استان به قصاص نفس(اعدام) محکوم شده بود، با تلاش وکیل مدافع وی، معصومه طهماسبی با اعلام نظر دیوان عالی کشور و با این استدلال که قتل از نوع شبه عمد است به شعبه هم‌عرض ارسال شد.

معصومه طهماسبی، وکیل مدافع بنیامین در مورد ابهامات موجود درپرونده بنیامین می‌گوید: چاقوی کشف شده از وی حسب گزارش آگاهی، نه آغشته به خون بوده و نه آثار شستشو در آن موجود است .نه بنیامین ونه شهود این پرونده هرگز اعلام نکرده اند که مقتول با ضربه بنیامین به قتل رسیده است. متاسفانه این موضوع که احتمالا مقتول توسط فرد یا افراد دیگری که در نزاع شرکت داشته اند به قتل رسیده هیچ‌گاه مورد توجه واقع نشده است.

بنیامین به اتهام قتل عمدی دوستش به قصاص نفس محکوم شد اما دیوان عالی کشور با این استدلال که در بلوغ شرعی بنیامین شبهه وجود دارد و تاکید بر این امر که وی نه تنها قصد قتل نداشته بلکه قصد ایراد ضرب با چاقو را نیز نداشته است، قتل را از نوع شبه عمد تشخیص داده و حکم اولیه را نقض نمود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours