دیدار مادران صلح با خانواده های منصوراسانلو، احسان منصوری و زهرا بنی یعقوب

12 فروردین 1387

فریده غائب :جمعی از مادران صلح؛ جمعه نهم فروردین به نشانه حمایت از حقوق بشر به دیدار خانواده های احسان منصوری, دکتر زهرا بنی یعقوب و منصور اسانلو رفتند .خانواده هایی که تلخی اتفاق های سال گذشته هنوز در زندگی شان حس می شود.

خانه احسان منصوری در ورامین اولین جایی است که مادران صلح به همراه شیرین عبادی؛برنده جایزه صلح نوبل به آنجا می روند تا به پدر و مادر این دانشجوی دربند بگویند که تنها نیستند.

احسان منصوری به همراه دو دانشجوی دیگر مجید توکلی و احمد قصابان از اردیبهشت ماه تا کنون به اتهام چاپ و توزیع نشریات دانشجویی که مقامات جمهوری اسلامی می گویند در آنها به مقدسات اسلام توهین شده ، در زندان هستند.هر چند این دانشجویان پلی تکنیک تبرئه شده اند و حتی وثیقه برای آزادی آنها نیز پذیرفته شده اما هم چنان در بند عمومی زندان اوین به سر می برند.

شیریرن عبادی که نگهداری این دانشجویان را در زندان غیر قانونی می خواند رو به پدر و مادر احسان می گوید:”باید در برابر عمل فرا قانونی افشاگری کرد.از جمله این که به همه مسئولان از رهبری تا رییس جمهوری و … نامه بنویسید و پیگیر باشید.”

مادر احسان که شش ماه است نتوانسته با فرزندش ملاقات حضوری داشته باشد کمی مکث می کند اما با مقایسه شرایط خود با مادر مجید توکلی ،دیگر دانشجوی زندانی آرام می گوید:”مادر مجید به خاطر بیماری اش قادر نیست از شیراز به تهران بیاید .درست یک سال است که او فرزندش را ندیده .خوب می دانم که او چه حالی دارد.”

خانواده احسان از بلاتکلیفی پرونده پسرشان گلایه دارند و پرونده را چندباره مرور می کنند تا تاکید کنند که این سه دانشجو غیر قانونی در زندان هستند اما شیرین عبادی پیش بینی می کند که روز آزادی نزدیک است .

“هنوز پرونده دخترم به تهران ارسال نشده و تا وقتی در همدان باشد همه چیز در سکوت خواهد بود.”پدر زهرا بنی یعقوب که هنوز داغدار از دست دادن تنها دخترش است همچنان بر پیگیری پرونده مرگ دکتر زهرا اصرار دارد.

دکتر زهرا بنی یعقوب 27 ساله؛ بیستم مهر ماه به همراه نامزدش در پارکی در شهر همدان توسط نیروهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر دستگیر شد. پس از بازداشت 48 ساعته زهرا وقتی پدر و مادر برای اطلاع از وضعیت دخترشان به همدان می روند ماموران خبر خودکشی زهرا را می دهند.

خانه یکی از کوچه ی تنگ و باریک محله اتابک در جنوب تهران خانه دکتر زهراست که پدر و مادر داغدارش پذیرای مادران صلح و وکیل پرونده دخترشان؛شیرین عبادی می شوند.

خانه کوچک و قدیمی دکتر زهرا با آمدن عید هم رنگ و بوی غم می دهد.مادر سر تا پا لباس سیاه پوشیده با دیدن میهمان ها فوری لباس سفید دکتری دخترش را نشان می دهد.کمی بعد پایان نامه دکتری زهرا و نیز هدیه قرآنی را که روز مادر از این دختر هدیه گرفته نشان می دهد .

خانواده زهرا که باز چشمان اشک بارشان مجال حرف زدن را از آنها گرفته بود دوباره حادثه مرگ دکتر زهرا را با دشواری تشریح می کنند و باز بر ضد ونقیض بودن اظهارات مسئولان مبنی بر خودکشی دخترشان تاکید می کنند.

یگانه برادر زهرا اشک ریزان از حرف های ضد ونقیض مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛اداره آگاهی و حتی گواهی پزشکی قانونی از مرگ خواهرش می گوید.این که مسئولان ستاد مرگ دکتر زهرا را ساعت هشت ونیم شب اعلام می کنند اما برادر ساعت یک ربع به 9 شب با او صحبت کرده بود و پزشکی قانونی که ساعت مرگ را ساعت 9 اعلام کرده است.

شیرین عبادی وکیل پرونده هم تناقض های پرونده را ذکر می کند:”دردناک ترین قسمت این پرونده همان نکته است که سرنوشت دکتر زهرا باید به دست یک فرد بی سوادی که حتی قادر به امضاء کردن نبوده این گونه به پایان برسد.”

مادران صلح هم با یادآوری اتفاق های بدی همچون مرگ ابراهیم لطف الهی،دانشجوی سنندجی مادر دکتر زهرا را آرام می کنند اما اشک امان مادر را بریده است.

خانواده منصور اسانلو سومین خانواده ای است که میزبان مادران صلح می شود.منصور اسانلو؛ رییس هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد از مرداد ماه امسال در زندان به سر می برد.

مادر این فعال جنبش کارگری با انگیزه و روحیه خوبروی صندلی نشسته ا ست:”من و عروسم تمام تلاش مان را کردیم تا منصور ایام عید کنارمان باشد اما علی رغم پیگیری های ما از این کار ممانعت شد.”

پروانه اسانلو؛ همسر رییس هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد از تماس تلفنی همسرش می گوید اما او هم از ملاقات حضوری با شوهرش منع شده است.

مادران صلح که نشانه “کبوترصلح” را روی لباس هایشان زده اند دیدار با خانواده های آسیب دیده را دفاع از حقوق بشر می دانند چرا که به گفته این گروه تلاش برای احقاق حقوق بشر است که صلح را به ارمغان می آورد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours