کاهش تعداد مرگ و میر مادران در ایران

19 آبان 1388

ایونا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه مرگ و میر مادران به اهداف هزاره دست پیدا کردیم و توانسته‌ایم تعداد مرگ و میر زنان را از ۲۵۰ مرگ از ۱۰۰ هزار در ۳۰ سال قبل به ۲۲ مرگ در ۱۰۰ هزار کاهش دهیم .

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در هشتمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران که در مرکز همایش بین‌المللی رازی برگزار شد اظهار داشت: از این که زن هستم و متخصص زنان افتخار می‌کنم امروز احساس می‌کنم در خانه خود و نزدیک عزیزان خود هستم خوشبختانه متخصصان زنان و زایمان به قشری کمک می‌کنند که مهم‌ترین قشر جوامع در همه اعصار هستند .

وی افزود: از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند بیش‌ترین جنبه خیر و نیکی در زنان است و از امام صادق نیز نقل شده است که بیش‌ترین اهل بهشت را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند .

دستجردی گفت: علم مامایی قدیمی‌ترین علم عالم است که از زمان آدم و حوا آغاز شده است و کار متخصصان رشته زنان و مامایی فواید زیادی برای کشور دارد .

وی افزود: ۳۰ سال پیش در کشور از هر ۱۰۰ هزار ۲۵۰ مورد مرگ و میر مادران داشتیم که امروز با تلاش متخصصان رشته زنان و مامایی مرگ و میر مادران به رقم ۲۲ در ۱۰۰ هزار تقلیل یافت که از افتخارات نظام اسلامی است که باید به اهداف هزاره در سال ۲۰۱۵ می‌رسیدیم دست پیدا کردیم .

وحید دستجردی گفت: ۹۰ درصد زنان باردار کشور تحت پوشش نظام سلامت هستند و ۹۷٫۵ درصد از این زنان به وسیله پرسنل علمی آموزش دیده وضع حمل می‌کنند و وزارت بهداشت سعی می‌کند به آمار ۱۰۰ درصدی برسد .

وی ادامه داد: از دیگر اهداف وزارت بهداشت کاهش میزان مرگ و میر نوزادان است که برای رسیدن به اهداف هزاره باید تمام متخصصان سلامت دست به دست هم بدهند .

وحید دستجردی افزود: از هر ۱۰۰ هزار کودک ۱۲۰ نفر به عوامل مختلف در ۳۰ سال پیش می‌مردند که این آمار امروزه به ۱۳ مرگ رسیده است .

* عوامل ژنتیکی و زایمان زودرس بیشترین عوامل مرگ و میر کودکان است

وی ادامه داد: زایمان زودرس و عوامل ژنتیکی بیشترین عامل مرگ و میر کودکان است .

وزیر بهداشت گفت: طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر شروع شده است و ۴۵ هزار ماما در سراسر کشور در طرح پزشک خانواده مشغول به فعالیت هستند وامیدواریم بتوانیم شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار دهیم .

وی افزود: از دیگر اهداف وزارت بهداشت این است که دسترسی به زایمان بدون درد برای همه زنان باردار فراهم کند .

وحید دستجردی ادامه داد: کاهش مرگ و میر کودکان ، مادران و عوارض ناشی از آن را به وسیله توسعه UNICO از دیگر اهداف وزارت بهداشت است .

وی گفت: تحرک ، تغذیه ، بهداشت روان مهمترین فاکتور سلامت جامعه است .

*‌خدمات درمانی تاثیر ۲۵ درصدی بر سلامت جامعه دارد

وی افزود: خدمات درمانی تنها در ۲۵ درصد سلامت جامعه موثر است ، ۲۵ درصد دیگر سلامت جامعه به فاکتورهای محیطی بستگی دارد.۵۰ درصد موثر بر سلامت جامعه به شیوه زندگی مناسبی است که افراد در زندگی انتخاب می‌کنند .

وزیر بهداشت گفت: از دیگر عوامل موثر سلامت در زندگی افراد سال اول کودکی است که متخصصان زنان و زایمان می‌توانند با چند توصیه بهداشتی به مادران در سلامت جامعه نقش داشته باشند .

وی خاطرنشان کرد: سونوگرافی وسیله علمی است که در تمام دنیا از جمله تمام رشته‌ها استفاده می‌شود و ایران که در زمینه بهداشت و درمان پزشکی یک کشور پیشرفته علمی در دنیا است تهیه دستگاه سونوگرافی و استفاده آن در مراکز پزشکی حداقل خدمتی است که می‌تواند به مردم کشورمان ارائه دهیم .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours