خانواده‌ها آسیب‌دیده‌ترین قشر از حوادث پس ‌از انتخابات

25 آبان 1388

رئیس سازمان ملی‌جوانان استان‌تهران گفت: آمار و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اشتغال و مسکن در منع جوانان به ازدواج تاثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زنگنه رئیس سازمان ملی‌جوانان استان تهران در نشست خبری پیش از ظهر امروز که به منظور تشریح برنامه‌های روز ملی‌ازدواج و جشنواره‌ملی زوج خوشبخت ایرانی برگزار شده بود، تاکید کرد: سازمان ملی جوانان از سال ۸۷ اولویت خود را بحث ازدواج جوانان قرار داد.

او با ارائه دلایل پرداخت سازمان ملی جوانان به این اولویت افزود: بر اساس آمار سرشماری سال ۸۷ زمان طلاق بر حسب طول مدت ازدواج کاهش داشته و بخش اعظمی از طلاق‌ها در سه چهار سال اول زندگی بوده است؛ اگرچه آمار امیدوارکننده بوده اما هنوز جای نگرانی وجود دارد چرا که از ۱۱۰ هزار و ۵۱۰ مورد طلاق در سال ۸۷ بالغ بر ۴۶ درصد طلاق‌ها در چهار سال اول زندگی، ۱۵ درصد در زمان کمتر از یک سال اول زندگی، ۱۳ درصد در سال دوم و ده درصد در سال سوم بوده است.

● رشد بی سابقه طلاق در ۶ ماهه اول سال

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران ادامه داد: مطابق با آمارها و مطالعات به دست آمده در سال گذشته دلایل بی‌شماری برای ترافیک پشت ازدواجی‌ها در کشور و افزایش طلاق وجود دارد که نیازمند نگاه تخصصی‌تر در این زمینه است چرا که نوع رویکرد و نگاه جوانان به ازدواج عوض شده و توقعات جوانان از ازدواج بیشتر شده است.

زنگنه افزود: سختی در گزینش همسر مسائل، تنگناهای معیشتی و اقتصادی و سخت‌‌گرفتن ازدواج‌ها از دلایل کاهش ازدواج در کشور است.

او با بیان لزوم توانمندسازی جوانان در حوزه رفتارهایشان یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد که جوانان از مهارت‌های لازم در برخورد با ازدواج و رابطه برقرار کردن با همسر خود برخوردار نبوده و در این زمینه مشکلات جدی وجود دارد که بحث عمده طلاق‌ها به این مسئله برمی‌گردد.

او با اعلام اینکه اگرچه دادن آمار در زمینه‌ای چندان خوب نباشد اما بد نیست که بعد از مسائل سیاسی در کشور به آن توجه شود گفت:‌ طلاق در شش ماهه اول سال رشد بی‌سابقه و افزایش ۲۱ درصدی داشته و میزان ازدواج نیز ۵/۳ درصد کاهش داشته است که در این آمار دلایلی وجود دارد که باید توسط متخصصان ذی‌ربط با کنکاش مد نظر قرار گرفته شود.

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران افزود: از سال ۸۴شاهد افزایش نرخ ازدواج در تهران بودیم و درصد حجم طلاق‌ها نیز کاهش داشته است.

● خانواده آسیب‌دیده‌ترین قشر از حوادث پس از انتخابات بود

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر آنکه با توجه به آمار رشد طلاق و کاهش ازدواج در شش ماهه اول سال در تهران، چرا اجازه دادید که مسائل سیاسی، شرایط اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار دهد گفت:‌ وظیفه سازمان‌ملی جوانان دفاع از خانواده‌هایی است که در این زمینه آسیب دیده‌اند چرا که خانواده آسیب‌دیده‌ترین قشر از حوادث پس از انتخابات بود.

او افزود: آمار شفاف و واضحی وجود دارد که بخش زیادی از آسیب‌دیدگان پس از حوادث انتخابات خانواده‌ها بودند و سازماندهی جوانان در برابر آنها وظایفی را دارد تا به این وسیله برای کاهش آسیب‌ها تدابیری را اتخاذ کند.

● دلایل عمده طلاق در کارگروه ویژه‌ای در دست بررسی است

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران در پاسخ به سئوال دیگر ایلنا که اگرچه آمار واضحی از افزایش طلاق و کاهش ازدواج در شش ماهه اول سال ارائه دادید آیا آمار دقیقی ندارید تا معلوم شود میزان آسیب خانواده و مسائل اجتماعی کشور از حوادث پس از انتخابات چه بوده تاکید کرد: این اقدام توسط استانداری در حال بررسی است و در مجموع در حال بررسی کل طلاق‌ها هستیم تا علت عمده آن مشخص شود. چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند طلاق در استان تهران متاثر از بیرون شهر تهران است و عدم سنخیت‌های فرهنگی منجر به طلاق می‌شود.

به گفته زنگنه در جلسه شورای فرهنگی عمومی استان تهران که شب گذشته برپا شد وعده دادند تا طلاق به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی در تهران مطرح شده و دلایل عمده آن در یک کارگروه ویژه بررسی شود.

او در ادامه پاسخ به خبرنگار ایلنا، اگرچه به مطلب اشاره نکرد اما گفت آمار مد نظر شما باید در پژوهش‌های علمی جمع‌بندی شود.

جوانان و ازدواج آنها در میان تیتر روزنامه‌ها ناپیدا است.

● ازدواج جوانان در میان فضای سیاسی کشور فراموش شده است

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران با بیان اینکه بحث ازدواج در تمام حوزه‌ها نیاز به کمک دارد، ادامه داد: بحث ازدواج بحث حساسی بوده و جوانان ما با بحران‌ها و مسائل جدی در این زمینه مواجه هستند و در این زمینه خلاءهای مطبوعاتی جدی در امر اطلاع‌رسانی احساس می‌شود؛ متاسفانه در فضای سیاسی کشور این مباحث دچار فراموشی شده و به یک باره چشم را باز کرده و مشاهده می‌کنیم که نه تنها در اهداف پیش‌روی نداشتیم بلکه دچار عقب‌گرد هم بوده‌ایم.

زنگنه گفت: متاسفانه جمعیت سنی بین ۲۰ تا ۲۴ سال که بیشترین هرم جمعیتی را تشکیل می‌دهد به چشم تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نیامده و حتی رسانه‌ها هم چندان به نیازهای آنها توجه نمی‌کنند به طوری که جای سئوال است که چرا تیتر یک مطبوعات کشور به مباحث ویژه جوانان اختصاص نمی‌یابد و حتی متاسفانه صفحاتی که متعلق به جوانان بوده نیز گویای مسائل ازدواج و نیازهای جوانان نیست.

● کتاب‌های مربوط به ازدواج نیاز به بازنگری دارند

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران با بیان اینکه اغلب کتاب‌های مربوط به ازدواج کتب ترجمه‌ای هستند گفت: این کتب با آداب و رسوم کشور ما و مسائل شرعی تناقض دارند به طوری که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تذکر دادیم تا کتاب‌های مربوط به حوزه ازدواج جوانان را بازنگری کنند.

● در آمار طلاق به تهران ظلم شده است

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران در پاسخ به این سئوال که آیا بررسی کرده‌اید که ازدواج چندمین اولویت جوانان بوده گفت: این آمار متغیر است و جزو چهار اولویت اول جوانان به حساب می‌آید.

او افزود: در آمار طلاق به تهرانی‌ها ظلم شده چرا که اغلب افراد و حتی جوانان از سایر شهرها به تهران مهاجرت می‌کنند و در نتیجه آمار طلاق آنها در تهران ثبت می‌شود.

به گفته زنگنه نوع کارکرد ازدواج در میان جوانان عوض شده و متاسفانه آموزش و پرورش و وزارت علوم تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌اند.

زنگنه گفت: این روزها مد شده است که اگر کسی انتقادی می‌کند، صدا و سیما را هم در دایره نقد قرار می‌دهد به همین دلیل اعلام می‌کنم که انتقاداتی هم به صدا و سیما در این زمینه وارد است.

● یک آمار بد: اشتغال و مسکن ارتباطی با طلاق ندارد

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران تاکید کرد: ازدواج و اشتغال برخلاف اینکه به ظاهر دلیل اصلی برای عدم ازدواج در کشور است اما آمارها این طور نشان نمی‌دهد به طوری که یک آمار بدی داریم از یک صنف یا دستگاه خاص که ۹۰ درصد کسانی که مجرد مانده‌اند شغل ثابت داشتند.

او ادامه داد: در اصفهان طی یک تحقیقات مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد کسانی که طلاق گرفتند مسکن ملکی داشتند.

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته توجه سازمان ملی جوانان بر حساس‌سازی جامعه معطوف شد و امسال مقرر شد تا بحث تسهیلات و نگاه جامع به مباحث ازدواج نیز در دستور کار قرار دهد.

او ادامه داد: شب گذشته در جلسه هیات دولت طرح‌های سازمان ملی جوانان مورد ارزیابی قرار گرفته شد و شب گذشته هیات دولت برای تسهیلات ویژه جهت ادامه تحصیل میان زوج‌های جوان، معافیت از سربازی و راه‌های تسهیل جوانان به ازدواج، مصوباتی را داشتند.

زنگنه ادامه داد: امسال طرحی را به نام طرح ملی زوج خوشبخت ایرانی در چهار محور آغاز کرده‌ایم که در این ارتباط پیگیری و تصویب قوانین برای تسهیل ازدواج جوانان در صدر کار است که به طور مداوم قوانین مربوط به حوزه ازدواج هم در هیات دولت و در مجلس مطرح کنیم. همچنین برای تقویت کانون‌های پیوند‌ مهر و موسسات ارائه‌دهنده خدمات ازدواج اعتباراتی را تدارک دیدیم.

● آماری از به طلاق انجامیدن ازدواج هایی که با دوستی خیابانی شروع می شود نداریم

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران افزود: اولین سامانه (ساج) ازدواج را نیز به زودی راه‌اندازی می‌کنیم و در این سامانه آموزش‌های تخصصی و ویژه‌ای را به صورت شفاف با جوانان در میان می‌گذاریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر آنکه آیا آماری دارید که نشان دهد میزان طلاق‌ها در ازدواج‌هایی که با دوستی خیابانی شروع شده چه میزان است، گفت: آمار مشخص و روشنی در این زمینه نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست امروز به اقدامات سازمان ملی جوانان برای برگزاری جشنواره ملی زوج خوشبخت ایرانی اشاره شد و زنگنه در این ارتباط گفت: از پنجشنبه نمایشگاهی در کنار این جشنواره برپا می‌شود وتا دوم آذر ماه ادامه دارد؛ محل برگزاری این نمایشگاه، محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours