دهن کجی به زنانی که به دنبال حقوق خود هستند

18 دی 1388

خبر آنلاین: بسیاری معتقدند که در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده شرایط برای ازدواج مجدد مردان دشوار تر شده است از طرفی مجازات برای عدم توجه به این شرایط هنوز در نظر گرفته نشده است .بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده نیز معتقد هستند که اگر زنی با مشکلی روبه رو است باید مشکلش را همسرش حل کند وآن را پی گیری نماید نه آنکه اورا کنار بگذارد .

با مطرح شدن دوباره بحث ازدواج مجدد در مجلس و اضافه شدن شروطی بر این لایحه ،ازدواج مجدد به زعم بسیاری از کارشناسان و نیز قانون گذاران در مجلس سخت تر خواهد شد بر اساس ماده 23 لایحه حمایت از خانواده، مرد در صورت وجود شرایطی با رای دادگاه می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد.رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت ،ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه‌ی زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند ،ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت 6 ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یک سال 10 شرطی هستند که بر اساس آن مرد می‌تواند با اجازه دادگاه همسر دوم اختیار کند. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که از آنجا که برای مردان در صورت ازدواج مجددشان با شرایطی غیر از این شرایط مجازاتی در نظر گرفته نمی شود و تا به حال گرفته نشده است بازگو کردن این مبحث می تواند تنها قبح آن را در جامعه ایرانی از بین ببرد .دکتر اشرف بروجردی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی معتقد است .بررسی مجدد این لایحه بررسی مجدد تفکر عصر جاهلیت عرب بود .

بسیاری معتقدند که در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده شرایط برای ازدواج مجدد مردان دشوار تر شده است از طرفی مجازات برای عدم توجه به این شرایط هنوز در نظر گرفته نشده است .بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده نیز معتقد هستند که اگر زنی با مشکلی روبه رو است باید مشکلش را همسرش حل کند وآن را پی گیری نماید نه آنکه اورا کنار بگذارد .به نظر شما در جامعه امروز ما در ایران ازدواج مجدد چه جایگاهی دارد ؟
به نظر من آنهایی که در صدد برآمدند تا این مسئله را دوباره مطرح نمایند به دنبال حل هیچ کدام از آن مسائلی که شما عنوان کردید نبوده اند به نظر می رسد که موضوعی را که متعلق به عصر جاهلیت عرب بوده است را دوباره مطرح می کنند و اصولا به این موضوع بیش از پیش می پردازند .

اما این مسئله در جامعه ما وجود دارد .
اتفاقا نه . من با این جمله موافق نیستم .در هیچ زمانی عرف در جامعه ایرانی ما قبول نکرده که درباره ازدواج مجدد این به این راحتی حرف بزنیم و زنان را به وهم و دلهره برای حفظ زندگی شان بیاندازیم . به نظر من بیش از آنکه نمایندگان از باز مطرح کردن این لایحه به دنبال تسهیل و یا محدودیت در این موضوع باشند هدف دیگری رادنبال می کردند و آن هدف ان است که تفکر و دیدگاه جامعه را نسبت به این موضوع تغییر دهند و تابو شکنی کنند .طوری که قبح این مسئله بریزد .

اما ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و نباید مجوز اسلام را بر این موضوع نادیده بگیریم .
ببینید نکته همین جاست .توجه داشته باشید که ما مسلمان هستیم نه عرب جاهل . هیچ اشکالی وجود ندارد برای آنکه مردی بخواهد ازدواج مجدد داشته باشد اما اسلام این مسئله را طور دیگری عنوان کرده است آن هم برای عربهای جاهل نه برای ایرانی ها . اسلام در این رابطه شرطی گذاشته است که در صورت عمل بدان نیازی به بازگو کردن این همه لایحه و …. نیست . اسلام در این رابطه شرطی گذاشته که محال ممکن است در قرآن که کتاب آسمانی ماست آمده است که می توانی ازدواج کنی حتی 4 زن در اختیار بگیری اما نمی توانی عدالت را رعایت کنی این شرط کمی نیست . شرطی کاملا محال است . در قرآن هم به محال بودن آن تکیه شده است .پس چون نمی توانی به یکی اکتفا کن . بهتر است بیاییم و درباره مسائل کمی مطالعه کنیم .سنت اسلام را ترویج می کنیم یا سنت عرب جاهلیت را ؟

شما معتقد هستید که بازگو کردن این مسائل به نوعی تابو شکنی است .آیا تنها همین دلیل را برای مطرح کردن این بحث و تصویب لایحه 23 قانون حمایت از خا نواده در مجلس می بینید ؟
نه این یکی از آن دلایل است .من اصلا نسبت به مطرح کردن این بحث خوش بین نیستم کسانی که این موضوع را مطرح کردند در اصل می خواستند به زنانی که به دنبال احقاق حقشان هستند دهن کجی کنند چرا که دیدند بسیاری از زنان با خیال راحت از شوهر و فرزندشان به دنبال حقوق اجتماعی خود هستند .آنها هم آمدند و با مطرح کردن لایحه 23 حمایت از خانواده گفتند که ما قانونی وضع می کنیم تا شما را بنشانیم سر جایتان .لایحه برای خانه نشین کردن زنان .

از نگاه جامعه شما به عنوان یک کارشناس ازدواج مجدد چه تبعاتی را در جامعه به بار می آورد ؟تا کنون نگاه شما به این مسئله کاملا منفی بوده است .در صورتی که بسیاری معتقد هستند که ازدواج مجدد به نوعی به بسیاری از زنان بی پناه و بدون سرپرست زندگی ،خانواده و سرپرست می دهد و این اتفاق باعث هنجار شده جامعه می شود ؟
باز هم بحث عدالت را مطرح می کنم و اینکه عدالت در مورد هیچ کدام از آن زنها رعایت نمی شود .از طرفی معتقد هستم با این اقدامات نه تنها هنجار در جامعه به وجود نخواهد آمد بلکه ناهنجاری بیشتری را شاهد خواهیم بود ازدواج مجدد در هر خانواده ای مطرح شده آن خانواده را دچار ناهنجاری و استرس کرده است . برای فرزندان خانواده انحرافاتی را به وجود آورده است وبنیان زندگی اولیه از بین رفته و جای خود را به زندگی سست بنیان ثانویه داده است ضمن آنکه باازدواج مجدد بسیاری از خانواده ها متلاشی شدند و جای خود از از دست داده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours