تجمع مادران صلح در برابر نمایندگی سازمان ملل در تهران

کانون زنان ایرانی-11 بهمن 1386

به گزارش سایت کانون زنان ایرانی، روز سه شنبه تجمعی در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه در مقابل دفتر سازمان ملل برگزار شد.

مادران صلح پس از یک ساعت چانه‌زنی برای برگزاری تجمع اعتراضی شان نسبت به کشتار فلسطینیان در غزه توانستند با موافقت نیروی انتظامی بیانیه‌شان را بخوانند و دقایقی بعد با دعوت پلیس متفرق شدند. مادران صلح در قالب یک گروه مدنی چندی پیش با هدف پیگیری جریان صلح‌طلبی و با عضویت گروهی از مادران تشکیل شد.

چند روزی است که اعضای این گروه برای دریافت مجوز به سازمان‌ها و نهادهای مربوط سر می‌زنند اما در نهایت برای برپایی تجمع به این گروه هیچ مجوزی ارایه نشد.

ماموران نیروی انتظامی بی‌سیم به دست مدام به زنان تذکر می‌دهند که پراکنده شوند. خدیجه مقدم از فعالان زنان در عرصه محیط‌زیست و صلح با یکی از ماموران وارد گفت‌وگو می‌شود: «خواست ما تنها خواندن پیام اعتراض نسبت به اقدام‌هایی است که اسراییل در نوار غزه به وجود آورده است.»

ماموران موافقت نمی‌کنند و زنان پراکنده نمی‌شوند. «مگر خواست ما غیرقانونی است. برای دریافت مجوز هم که آمدیم گفتند شما یک گروه خودجوش هستید و جایی ثبت نشده‌اید حالا هم بروید و خودجوش تجمع کنید. ما هم آمدیم تا اعتراضمان را با خواندن بیانیه اعلام کنیم.»

چانه‌زنی برای برگزاری تجمع مادران صلح، مدتی طول می‌کشد. زنان پلاکارد به دست، عکس‌های فجایع اسراییل در نوار غزه را به دست دارند.

فاطمه فرهنگ‌خواه فعال حقوق زنان شعری در نقد حمله اسراییل و آن‌چه این روز‌ها بر سر زنان و کودکان و مردان فلسطینی ساکن غزه آمده، می‌خواند.

خدیجه مقدم که پس از رایزنی با ماموران نیروی انتظامی در نهایت موفق شد، مجوز خواندن بیانیه را بگیرد، میکروفون به دست کاغذ سفیدی را در دست می‌گیرد: «جناب آقای بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، همان‌طور که شاهدید بمباران گسترده و محاصره غزه توسط نظامیان اسراییلی موجب کشته و مجروح شدن عده بی‌شماری غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان شده و هزاران نفر از ساکنان فلسطینی نوار غزه را از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین امکانات زیست و زندگی محروم کرده است.»

مقابل سازمان ملل حدود 30 نفر از مادران صلح گرد هم آمده‌اند. ممانعت ابتدایی نیروی انتظامی کنجکاوی رهگذرانی را که از بلوار شهرزاد می‌گذرند، برانگیخته است. مدام می‌پرسند که تجمع و اعتراض درباره چیست و وقتی می‌شنوند که اعتراض به کشتار اخیر اسراییل در نوار غزه است با سوال‌هایی که پشت چهره‌شان پیداست، مکان را ترک می‌کنند.

لی‌لی فرهادپور، روزنامه‌نگار و فعال در عرصه زنان بعد از خدیجه‌مقدم میکروفون را به دست می‌گیرد: «و شما شاهدید که دولت اسراییل همه این اقدامات سرکوبگرانه را با دستاویز حفظ و تامین امنیت مردم اسراییل علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد. اما کشتار فلسطینی‌های غزه و یا تحریم آن‌ها به بهانه برقراری امنیت، به اندازه تحریم و کشتار ملت عراق به بهانه برقراری دموکراسی، دروغ آشکاری بیش نیست.»

کودکان مهدکودکی هم گروه‌گروه به مقابل در اصلی سازمان ملل می‌آیند. هاله سحابی پژوهشگر قرآنی نیز پلاکارد بزرگی به دست گرفته است که روی آن این جمله نوشته شده است: «اعمال غیرانسانی اسراییل در نوار غزه را محکوم می‌کنیم.»

صدای مادران صلح همچنان از مقابل در سازمان ملل به گوش می‌رسد، صدایی که در سرمای یکی از روزهای سرد زمستان در بلوار شهرزاد، طنین‌انداز می‌شود: «ما مادران صلح ایران از هر عقیده و مذهب و قوم و مرامی، از شما می‌خواهیم که سازمان ملل، سیاست و عملکرد دولت اسراییل در سرزمین فلسطین را که نقض آشکار قوانین و تعهدات بین‌المللی است محکوم کرده و با استفاده از تمامی اختیارات و امکانات خود، دولت اسراییل را به خاتمه کشتار و نسل‌کشی فلسطینی‌ها وادار کند.

مینو مرتاضی از فعالان ملی – مذهبی بیانیه را ادامه می‌دهد: «آقای دبیرکل از شما می‌خواهیم که ندای صلح‌جویانه مادران ایران را بشنوید و این ندا را به گوش دولتمردان و نظامیانی برسانید که در اتاق‌های جنگ و پشت میزها نشسته‌اند.»

پس از پایان مراسم، گروه مادران صلح خیابان قبال را به سمت شریعتی پیش می‌روند و همزمان کودکان مهدکودک‌های تهران در گروه‌های مختلف به سمت در سازمان ملل می‌آیند.

گزارشگر: آمنه شیرافکن

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours