طی چند روز گذشته نوشین جعفری، کاوه کرمانشاهی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه، امید مهرگان، مریم کریمی، نازنین فرزانجو، نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد، گلناز توسلی و 10 تن از دانشجویان دیگر بازداشت شدند

15 بهمن 1388

نوشین جعفری، خبرنگار روزنامه اعتماد بازداشت شد

به گزارش سایت جرس نوشین جعفری خبرنگار فرهنگی اعتماد بازداشت شد. بنا به این گزارش ماموران امنیتی چهارشنبه شنبه شب با حضور در منزل خانم جعفری وی را بازداشت کردند.جعفری که بیست و دو سال سن دارد در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشت و صرفا به فعالیت در حوزه مسایل فرهنگی و ادبی می پرداخت. بنابراین گزارش،هنوز از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

بهار تراکمه و یاشار دارالشفا بازداشت شدند

کلمه: بهار تراکمه فرزند یونس تراکمه نویسنده و منتقد ادبی بازداشت شد. به گزارش خبرنگار کلمه، پیش از این پسر این نویسنده دستگیر شده بود. اردوان تراکمه پسر یونس تراکمه در رشته سینما تحصیل می‌کند و چند فیلم مستند ساخته که بعد از عاشورا به منزل مهین فهیمی، از مادران صلح، و مادر دوست و هم دانشگاهی خود، امید منتظری رفته بود، همراه با خانم فهیمی و امید منتظری بازداشت شد.

بهار تراکمه که شب گذشته (14 بهمن ماه) دستگیر شد بیست و پنج سال دارد.

یونس می‌گفت سال‌ها هرچی سعی کردیم به این بچه‌ها تعریف درستی از کشور بدیم، موفق نشدیم، حالا بذار خودشون بفهمند و تصمیم بگیرند.

بنا به کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز نیمه شب پانزده آبان، یاشار دارالشفا در منزل شخصیشان بازداشت شد.

بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی در گفتگو با مادرش

روزآنلاین: نیروهای امنیتی در کرمانشاه، روز گذشته کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر و از اعضای کمپین یک میلیون امضا را بازداشت کردند. فرنگیس داوودی، مادر این فعال کرد در مصاحبه با روز، بابغض می گوید: “فقط و فقط به من بگویند بچه ام کجاست تا خیالم راحت بشود. خبر سلامتی اش را بدهند و بگذارند ببینمش”. این مصاحبه در پی می آید.

خانم داوودی؛ امروز خبر رسید که نیروهای امنیتی به منزل شما آمده و کاوه را بازداشت کرده اند. لطفا در مورد نحوه بازداشت پسرتان بگویید.
امروز صبح من خانه نبودم. مدرسه بودم. اما پدر کاوه که خانه بود می گفت هفت نفر بودند که کلت کمری داشتند.بعدش آمدند کیس و لپ تاب و کتابهای کاوه را بردند. مامورین تا ساعت 11 خانه بودند و همه جا را به هم ریخته بودند.بخصوص اتاق خود کاوه را؛بعد هم کاوه را با خودشان بردند.

حکم هم داشتند؟

حکم داشتند. پدر کاوه می گوید: برخوردشان هم خیلی خوب بوده و محترمانه کاوه را بردند.

به همسرتان نگفتند او را کجا می برند؟

اشاره ای نکرده اند. پدر کاوه پرسیده کجا می بریدش؟ گفتند خودمان خبر می دهیم. هنوز خبر نداده اند.

و امروز شما پیگیری خاصی انجام دادید؟

خودم امروز رفتم ستاد خبری اما گفتند بعدا مراجعه کن و زنگ بزن. منتظرم فردا به ستاد خبری بروم و ببینم چه جوابی می دهند .گفته اندبه شما خبر می دهیم. چه خبری آخر؟ بگویند بچه ام کجاست. همین.

قبل از بازداشت، وضعیت روحی و جسمی کاوه چطور بود؟

از نظر روحی خوب بود.ولی او ناراحتی حنجره دارد و از لحاظ فیزیکی مشکل دارد.

خودتان فکر می کنید دلیل بازداشت کاوه چیست؟

اوهیچ کاری نکرده.فعال حقوق بشر بود. هر کاری هم که کرده به خاطر انسان دوستی اش بوده.بچه ام انسان دوست بود، شفاف بوده وهیچ پنهان کاری نکرده است.

آیا کاوه قبلا سابقه بازداشت یا احضار داشته است؟

نه. اصلا. اولین بار است که بازداشت می شود.

کاوه در جامعه به عنوان فعال حقوق بشر و فمینیست شناخته شده.آیا در خانه و نحوه رفتارش با شما هم همین افکار را عملا دنبال می کرد؟

کاوه واقعا بشر دوست بود.کمک می کرد.به همه مردم و به همه بچه ها و دوستانش. واقعا بچه ای بود که تنها خودش را نمی خواست. بیشتر به دیگران فکر می کرد تا خودش. برای زنان زیاد شخصیت قائل می شد. در خانه برای من هم خیلی احترام قائل بود.

به عنوان یک مادر از کسانی که کاوه را بازداشت کرده اند، چه انتظاری دارید ؟

فقط و فقط به من بگویند بچه ام کجاست تا خیالم راحت بشود. خبر سلامتی اش را بدهند و بگذارند ببینمش و اجازه بدهند با کاوه صحبت بکنم. همین.

او وکیل دارد؟

نه هنوز اقدامی نکردم. امروز به جایی دسترسی نداشتیم، اما از فردا صبح می خواهیم اقدام بکنیم.

مازیار سمیعی بازداشت شد

بنابه گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر مازیار سمیعی فعال دانشجویی در نیمه شب گذشته توسط نیروهای امنیتی درمنزلش در تهران بازداشت شد.

به گفته خانواده وی نیروهای امنیتی کامپیوتر شخصی مازیار سمیعی را نیز ضبط کرده و با خود بردند. از محل بازداشت وی خبری در دست نیست.

پیش از این نیز مازیار سمیعی در آبان ماه سال 86 در مقابل دانشگاه علامه بازداشت و پس از ده روز آزاد شده بود.

امید مهرگان بازداشت شد

تا آزادی روزنامه نگاران زندانی- امیدمهرگان، نویسنده، مترجم و روزنامه نگار حوزه اندیشه شب چهارشنبه در منزل مسکونی خود بازداشت شد.

به گزارش ندای سبز آزادی، امید مهرگان که همکار گروه اندیشه بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب بوده، شب گذشته با مراجعه افرادی به منزل مسکونی اش تفتیش وسایل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده‌است.
گفتنی است، ماموران امنیتی ساعت یک نیمه شب چهارشنبه به خانه این روزنامه نگار جوان رفته و پس از تفتیش منزل او، ساعت سه نیمه شب او را با خود می برند.ماموران همچنین کامپیوتر شخصی و موبابل او را هم به همراه خود می برند.
این روزنامه نگار از میگرن حاد در رنج است و هر روز باید داروهای خود را بخورد.
امید مهرگان صاحب مقالات، ترجمه‌ها و تالیفات پرشماری در حوزه اندیشه است و آثار وی در سایت اینترنتی رخداد، منتشر می شود.

بازداشت 3 دختر دانشجو: نازنین فرزانجو، نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد

سایت فعالان حقوق بشر در ایران: صبح روز سه شنبه 13 بهمن ماه نیروهای امنیتی یک دانشجو و مدافع حقوق بشر را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش واحد اندیشه و بیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازنین فرزانجو، دانشجوی مترجمی زبان فرانسه و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح روز جاری مورخ 13 بهمن ماه در منزل شخصی خود در مهرشهر کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

از دلایل بازداشت و سرنوشت نامبرده پس از دستگیری کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش سایت جرس: بامداد امروز، چهارشنبه 14 بهمن ماه، نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد بازداشت شدند.

حوالی ساعت 4 صبح امروز ماموران با حضور در خانه این دو تن آنها را بازداشت و وسایل شخصی آنها از جمله کیس کامپیوتر، کتاب و.. آنها را با خود بردند.

سحر قاسمی ژاد متولد سال 62 است پدرش از جمله افرادی است که در دهه 60 اعدام شد. گفتنی است این دو تن عضو هیچ گروه و جریانی نبوده اند.

موج جدید بازداشت فعالین دانشجویی در آستانه 22 بهمن: بازداشت 12 دانشجو در 2 روز

گزارش خبرنامه امیرکبیر از روز دوشنبه 12 بهمن تا این لحظه 12 تن از دانشجویان و فعالین دانشجویی سابق توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. اکثر این بازداشت شدگان از فعالین دانشجویی سابق و کنونی دانشگاه تهران هستند.

روز دوشنبه رضا زینالی دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد.

همان شب محمد علی رفیعی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پس از خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ساعاتی بعد در نیمه شب دوشنبه نیروهای امنیتی با یورش به منازل وحید عابدینی، نوید عابدینی و اسماعیل ایزدی خواه سه تن از فعالین سابق دانشجویی آن‌ها را نیز بازداشت و برخی از وسایل آنان را ضبط کردند. وحید عابدینی عضو اسبق انجمن دموکراسی خواهان دانشگاه تهران و نوید عابدینی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.

بنا بر گزارش ها حمید یحیوی دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در همان شب در مسیر دانشگاه به کوی ناپدید شده است. وی که به نقل از دوستانش در روزهای گذشته چندین بار از سوی اعضای بسیج دانشکده حقوق دانشگاه تهران تهدید شده است، شب دوشنبه دانشکده حقوق دانشگاه تهران را به قصد کوی دانشگاه تهران ترک نموده ولی به کوی مراجعه نکرده است. احتمال می رود که وی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده باشد. یحیوی که با رتبه ممتاز از دوره کارشناسی ارشد به دوره دکتری راه یافته عضو هیچ یک از تشکل های دانشجویی نیست.

اما دانشگاه کاشان هم شاهد بازداشت فعالین دانشجویی بوده است. ظهر روز دوشنبه محمد مختاری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان هنگامی که به همراه دو دانشجوی دیگر این دانشگاه قصد خروج از منزل را داشتند بازداشت شدند. پس از چند ساعت دو دانشجوی همراه وی آزاد شدند ولی محمد مختاری همچنان در بازداشت به سر می برد. همچنین نیروهای امنیتی به منزل شخصی و نیز پدر ایشان یورش برده و کتاب ها و کیس کامپیوتر او را ضبط کردند. اتهام محمد مختاری تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

مختاری در شاخه جوانان ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی فعالیت داشته است و با توجه به اینکه تا کنون برای بازداشت او دلیل مشخصی ارائه نشده است احتمال پرونده سازی برای وی بسیار زیاد است. لازم به یادآوری است علیرضا ولیان که او هم از دبیران انجمن اسلامی ودانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه می باشد در پی حوادث پس از عاشورا بازداشت شده است وهمچنان در زندان به سر می برد.

بازداشت احسان میرسعیدی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

امیرکبیر: حسان میرسعیدی، دانشجوی ورودی 86 رشته مهندسی نرم افزار و عضو شورای صنفی دانشکده کامپیوتر بازداشت شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر احسان میرسعیدی دو هفته بعد از احضار به کمیته انضباطی، مجددا توسط حراست دانشگاه امیرکبیر احضار شده و به وی گفته شد که به وزارت اطلاعات نیز احضار شده است.

احسان میرسعیدی روز گذشته و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده و تاکنون اطلاعی از وی در دست نیست.

مریم کریمی و ابوالفضل کریمی بازداشت شده اند

این دو دانشجو، مریم کریمی (ورودی ۸۵ مهندسی شیمی) و ابوالفضل کریمی (ورودی ۸۶ مهندسی متالورژی) پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

مریم کریمی هفته گذشته به حراست دانشگاه احضار شده بود و کارمندان حراست به وی گفته بودند که باید به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. وی عصر روز چهارشنبه به دفتر پیگیری مراجعه کرد و پس از آن بازداشت شد.

ابوالفضل کریمی پیش از این در تجمع ۱۶ آذر دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده بود و در هفته گذشته نیروهای امنیتی طی تماس تلفنی وی را به دفتر پیگیری احضار کرده بودند. وی عصر روز پنج شنبه به دفتر پیگیری رفت و هنوز اطلاعی از وی در دست نیست.

گلناز توسلی یک دانشجوی دیگر بازداشتی

سایت کلمه:در شب های گذشته ماموران امنیتی تعدادی از فعالان طیف چپ را بازداشت کرده و برای دستگیر کردن تعدادی دیگر از آنها نیز اقدام کرده، اما موفق به بازداشتشان نشدند.

به گزارش ندای سبز آزادی یاشار دارالشفا، دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران، از جمله افرادی است که پنجشنبه شب در هجوم ماموران امنیتی به خانه اش بازداشت شده است. ماموران در این هجوم، کاوه دارالشفا و توران کبیری، برادر و مادر او را هم بازداشت کرده اند.

یاشار دارالشفا پیش از این در اعتراضات روز ۱۳ آبان هم بازداشت شده و حدود سه هفته را در زندان اوین گذرانده بود.

مازیار سمیعی، دیگر فعال سابق دانشجویی طیف چپ است که او هم پنجشنبه شب در خانه اش دستگیر شده است.

به نظر می رسد دستگیری این دو با گفته های امید منتظری در دادگاه اخیر بی ارتباط نباشد. آقای منتظری در دادگاه خود از جمله به فعالیت های خود در نشریه سرپیچ اشاره کرده بود و مازیار سمیعی و یاشار دارالشفا هم در این نشریه اینترنتی که گرایش چپ داشته، یادداشت هایی نوشته بودند.

امید مهرگان، مترجم و نویسنده صفحه اندیشه روزنامه شرق، هم در میان بازداشت شدگان پنجشنبه شب است.

گزارش های موثقی هم از حمله به خانه چند نفر دیگر از فعالان طیف چپ به ندای سبز آزادی رسیده است. این افراد در زمان حمله نیروهای امنیتی در خانه نبوده اند و بنابراین بازداشت نشده اند. ندای سبز آزادی برای حفظ امنیت این فعالان، از انتشار اسامی آنها خودداری می کند.

در روزهای اخیر موج جدیدی از بازداشت ها آغاز شده که از آن جمله می توان از بهار تراکمه (دختر یونس تراکمه و خواهر اردوان تراکمه که او هم از فردای عاشورا در بازداشت است)، نوشین جعفری (روزنامه نگار)، گلناز توسلی (دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه آزاد)، سحر قاسمی نژاد (دانشجوی دانشگاه تهران و فرزند یکی از اعدام شدگان دهه ۶۰)، نازنین حسن نیا (دانشجوی دانشگاه تهران)، احسان میرسعیدی (دانشجوی دانشگاه امیرکبیر)، محمد مختاری (دانشجوی دانشگاه کاشان)، وحید عابدینی (فعال سابق دانشجویی)، نوید عابدینی (فعال سابق دانشجویی)، اسماعیل ایزدی (فعال سابق دانشجویی)، علی محمد اسلامپور (خبرنگار در کرمانشاه)، کاوه قاسمی کرمانشاهی (فعال مدنی در کرمانشاه)، نیلوفر لاری پور (ترانه سرا و خبرنگار نشریه چلچراغ) نام برد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours