کودکان خیابانی بیش از سایر همسالان خود در معرض خشونت‌های مختلف قرار می‌گیرند

24 بهمن 1388

ایسنا: در گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد آمده است که کودکان خیابانی بیشتر از سایر همسن و سال‌های خود در معرض انواع خشونت‌ها قرار می‌گیرند و سریع‌تر گرفتار بیماری‌های واگیردار می‌شوند.

به گزارش سرویس «آسیب‌های اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ابلا البدری» ـ رییس شورای ملی حمایت از کودکان و زنان و نماینده یونیسف در «مصر» ـ در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور، یادآور شد: هزاران کودک در سنین مختلف در خیابان‌های این کشور قاره سیاه زندگی می‌کنند.

اکثر این کودکان که بین سه تا 12 سال سن دارند در خیابان‌های «قاهره» ـ پایتخت این کشور ـ سرگردانند و هر روز خود را با تکدی‌گری و التماس از عابران پیاده و رهگذران سپری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پسران اگر چه زندگی سختی را در خیابان‌های «قاهره» دارند و باید تمسخر و کنایه‌های دیگران و همسالان خود را که با لباس‌های شیک و پر زرق و برق از کنارشان عبور می‌کنند، بشنوند، اما دختران در این میان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بسیاری از اوقات مشاهده شده که دختران تحت تجاوز قرار گرفته و یا ربوده می‌شوند.

در این میان، دولت «مصر» تا حدی نسبت به این قضیه بی‌تفاوتی نشان داده است، اما خوشبختانه مراکز و نهادهایی هستند که برای کودکان خیابانی دلسوزی می کنند. به آن‌ها سرپناه می‌دهند و باعث رشد و شکوفایی استعدادهای آن‌ها می‌شوند.

«ندرا زکی» ـ رییس بخش حمایت از کودکان صندوق کودکان سازمان ملل متحد ـ در این باره خاطر نشان کرد: ما با معضل کودکان خیابانی در تمام نقاط دنیا مواجه هستیم. تمامی کشورها از غنی و ثروتمند تا فقیر و درحال توسعه کودکان خیابانی در بطن خود دارند. حال آن که چگونه، با این پدیده قرن مدرن برخورد می‌کنند، مهم و حائز اهمیت است.

کشورهای در حال توسعه تنها قول مساعد برای جمع‌آوری این کودکان و سرپرستی از آن‌ها را می‌دهند، اما کشورهای توسعه یافته به حرف‌های خود جامه عمل می‌پوشانند. هم‌اکنون در بسیاری از کشورها همچون ایالات متحده امریکا، ژاپن و انگلستان، مراکزی برای نگهداری از این کودکان تاسیس شده و کودکان خیابانی با اقامت در این مراکز از تحصیل، رفاه و کار مناسب برخوردار می‌شوند.

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در کشورهای در حال توسعه نیز چنین مراکزی وجود دارد، اما نوع و شیوه عملکرد این مراکز بسیار نامطلوب است. به طوری که کودک بودن و ماندن و زندگی کردن در خیابان را به اقامت در این مراکز ترجیح می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کودکان خیابانی به مراتب بسیار وخیم‌تر از سایر کودکان هم سن سال خودشان است.

این کودکان در معرض انواع خشونت‌های جسمی و جنسی و ربوده شدن قرار دارند و هدف آزاد و تحرک در چشم شیادان و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر محسوب می‌شوند.

این کودکان هرگز رنگ آموزش مناسب را نمی‌بینند و از تمامی حقوق مادی و معنوی و شهروندی خود نیز محروم هستند.

در اکثر جوامع کودکان خیابانی را زایده‌ای ناجور و نامتعادل می‌دانند و مردم از کمک به این کودکان متنفرند، اما باید به این نکته اشاره کرد که خود جوامع و نابرابری باعث به وجود آمدن چنین معضلی بوده است، چرا که خانواده‌هایی که اکثرا فقیر هستند و فرزندان زیاد دارند و یا کودکان نامشروع، در خیابان‌ها پرسه می‌زنند.

به گزارش ایسنا، در گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد ـ یونیسف ـ به این موضوع اشاره شده که هم اکنون بیش از دو میلیون کودک خیابانی و بی سرپرست تنها در قاره امریکا و سه میلیون و 500 هزار کودک بی‌خانمان و خیابانی نیز در آسیا وجود دارد که هر لحظه و هر زمان بر تعدادشان افزوده می‌شود، چرا که خانواده‌هایشان قدرت کافی برای نگهداری و تامین مخارج آن‌ها را ندارند.

در این گزارش همچنین به این موضوع اشاره شده که اکثر کشورهای واقع در نواحی فقیر و در حال توسعه آمار درست و قطعی از تعداد کودکان خیابانی ندارند و این بدان معناست که احتمال این مساله که تعداد کودکان خیابانی در این کشورها حتی بیشتر از چهار میلیون باشد، محتمل است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours