فست‌فود تهاجم غرب به فرهنگ دیزی است

29 بهمن 1388

ایلنا: عضو کمیسیون بهداشت مجلس هشتم رونق فست‌فودها را به بیماری تشبیه کرد که برای یک سری اقشار جامعه به ارزش تبدیل شده و گفت: سفره ایرانی حول محور دیزی و نان سنگک، کباب و ریحان، نان و پنیر و سبزی و … می‌گردد اما امروزه برای عده‌ای خرده بورژوا مصرف ساندویچ و پیتزا نه تنها افتخار بلکه فرهنگ شده و بیانگر آن است که تهاجم فرهنگی با ابزاری به نام فست‌فود علیه دیزی صورت می‌گیرد.

سیامک مره‌صدق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، از تهاجم فرهنگی به عنوان ابزاری کارساز یاد کرد و گفت: هنگامی که در دوران مشروطه لباس بومی را از تن ایرانیان بیرون آورده و کت و شلوار تن‌مان کردند همواره هجمه بوده‌ایم تا امروز که از اتاق خواب و پذیرایی عبور کرده وارد آشپزخانه‌هایمان شده‌اند.

نماینده کلیمیان در مجلس هشتم با تاکید بر اینکه فست‌فودها کالری‌زایی بالایی دارند اما ارزش غذایی‌شان پایین است، گفت: بر اساس تحقیقاتی در آمریکا، انباشت چربی در غذای رستوران ۳۵ درصد بیشتر از غذای خانگی و میزان روغن نیز ۵/۱ درصد بیشتر از غذای خانگی و میزان روغن نیز ۵/۱ برابر بیشتر است به ویژه آنکه روغن رستوران‌ها به دلیل طبخ چند باره سالم نیست.

فرهنگ ماشین جایگزین پیاده‌روی شده‌است
وی با اعلام اینکه محصولات غذایی هر کشور با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خاص منطقه نوع خاک، آب و حتی روش کشاورزی ویژگی خاص دارد، گفت: در ایران به واسطه کمبود اسید آمینه در پنیر، ترکیبی از گرد و پنیر مصرف می‌شد و بدون آنکه بدانند کاری علمی انجام می‌دادند بنابراین فرهنگ غذا خوردن در اثر تجربه و خطا تعریف شده بود اما امروزه با رشد بیماری‌هایی همچون سرطان روده بزرگ و پستان در ایران روبرو می‌شویم که هرگز به این فکر نکرده‌ایم با تغییر ذائقه و رویکرد به فست‌فودها این قبیل بیماری‌ها رشد داشته است.

مره‌صدق با یادآوری اینکه فرهنگ ماشین جایگزینی فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شده است، گفت: امروزه به واسطه فرهنگی غلط صبحانه خوردن فراموش شده که از نظر علمی توان فکری و کارایی را کاهش می‌دهد افزون بر آنکه باعث می‌شود یک باره غذای زیادی را در ظهر مصرف کنیم و در نتیجه تا ظهر با کمبود و از بعدازظهر با شکمی دو برابر ظرفیت ادامه فعالیت می‌دهیم که تبعات خاص خود را دارد.

وی از تنقلات همچون بیسکوئیت، پفک و چیپس به عنوان معضل دیگری در برنامه غذایی یاد کرد و گفت: با گذری به گذشته، مشاهده می‌کنیم که خشکبار و میوه خشک شده تنقلات ایرانیان بوده که علاوه بر ارزش غذایی بالا زیان‌آور نبوده است اما به یک باره متوجه می‌شویم که پفک، چیپس و بیسکوئیت جای میان وعده‌ها را گرفته است که اینها اگرچه کالری زیادی وارد بدن می‌کنند اما اشتها‌ را از بین می‌برد و ارزش غذایی ندارد .

ارایه تنقلات در مدارس ممنوع شود
این جراح عمومی از چاق شدن بیش از حد بچه‌ها خبر داد و گفت: بچه‌ها در اثر مصرف پفک و چیپس و بیسکوئیت کالری زیادی به دست می‌آورند که باعث اضافه وزن آنها می‌شود اما همین بچه‌ها از کمبود ویتامین رنج می‌برند بنابراین چاق بودن ملاک سلامت تغزیه نیست بلکه چرخه معیوبی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در اثر چاقی بیش از حد، تحرک بچه‌ کم شود و تحرک کم باعث چاقی بیشتر می‌شود و در نهایت با کودکانی روبرو هستیم که چاق، کم‌تحرک و افسرده هستند.

وی با یادآوری اینکه در مقطعی آموزش و پرورش ارایه تنقلات در بوفه‌های مدارس را محدود کرده بود، گفت: متاسفانه این اقدام کامل نشد زیرا امیدوار بودیم به جای فروش پفک چیپس، نوشابه‌های گازدار و ساندویچ کالباس، در مدارس لقمه‌های نان و پنیر گردو و سبزی عرضه شود تا چرخه غذایی کاملی داشته باشیم.

مره‌صدق با تاکید بر اینکه نوشابه‌های گازدار بر روی مخاط معده اثرات نامطلوبی می‌گذارد گفت: کافی است یک نوشابه را روی دستشویی جرم گرفته بریزید تا مقابل چشمتان آنچه که بر معده اتفاق می‌افتد در دستشویی ببینید. در حالی که می‌شود از نوشابه‌های سالم همچون دوغ استفاده کرد.

وی از مشکل‌دار بودن نوشابه‌های بدون قند خبر داد و گفت: آزمایش‌ها ثابت کرده نوشابه بدون قند معنا ندارد بنابراین اگر افراد به نوشابه عادت کرده‌اند باید مراقب باشند که در طول روز بیش از یک لیوان مصرف نکنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه صدمات نوشابه‌های گازدار در خانواده‌های محروم بسیار بیشتر از خانواده‌های مرفه است، گفت: خانواده‌های محروم به علت کمبود منابع مالی و درآمد کافی، نمی‌توانند گوشت، مرغ، ماهی و سایر مواد غذایی پراهمیت خریداری کنند در نتیجه به کالباس، سوسیس و فست‌فودها روی می‌آورند و با کمال تاسف برای آنکه تحمل این غذاها امکان‌پذیر باشد با نوشابه مصرف می‌کنند در نتیجه بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.

بیسکوئیت و پفک جای شیرمادر را گرفته‌اند
وی ریشه بحران را از دوران کودکی دانست و گفت: غذا خوردن، خوابیدن، حرف زدن و بسیاری از رفتارها در کودکی شکل‌ می‌گیرد و با کمال تاسف امروزه هجمه تغییر ذائقه متوجه کودکان است. برای همه ما، فراموش‌نشدنی‌ترین دست‌پخت، مال مادر انسان است در حالی که نه تنها مادر ما بهترین آشپز دنیا نیست بلکه شاید دست‌پخت بسیار نامناسبی هم داشته باشد اما مهم آن است که از کودکی با دست‌پخت مادرمان بزرگ شده‌ایم و تا ۲۰ سالگی ادامه داشته است.

مره‌صدق با تاکید بر اینکه بیسکوئیت جای شیر مادر را گرفته است، گفت: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌ها قبل از آنکه بچه مزه شیرینی اولین غذایش را در آغوش مادر و از پستان مادر تجربه کند با بیسکوئیت در چای حل شده تجربه می‌کند و از همین جا خشت اول را کج گذاشته‌ایم و تا ثریا دیوار کج می‌رود.

وی از تبلیغات به عنوان عامل مخرب یاد کرد و گفت: امروزه آنقدر که از پفک و چیپس و بیسکوئیت در تلویزیون تبلیغ می‌شود، از لبنیات تبلیغ نمی‌شود بنابراین حق بدهیم بچه‌ای که پفک را در یک برنامه کارتونی دیده بر شیری که هرگز نامش را نشنیده ترجیح بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس هشتم کیفیت غذای ایرانی را بالا توصیف کرد و گفت: غذای ایرانی ترکیبی از مواد مورد نیاز بدن است مصرف سبزیجات و آن دسته از موادی که فیبر بالایی دارند در سفره‌های ایرانی وجود دارد که با کمال تاسف با افزودن سس به ویژه به سالادها، مقدار زیادی نمک و چربی زایدی به آن اضافه می‌کنیم تا در مواردی که هنوز رگه‌هایی از ایرانی بودن یافت می‌شود رد پای غرب اثرات تخریبی خود را بر جای بگذارد.

فرهنگ ما چایخانه و قهوه‌خانه دارد‏‌نه کافی‌شاپ
وی از برنامه‌های تلویزیون به شدت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تلویزیون به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ غرب را تبلیغ می‌کند. اول‌ آنکه به صورت مستقیم پفک، بیسکوئیت، چیپس و … تبلیغ می‌شود و نوع دوم از طریق فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. در فرهنگ ما قهوه‌خانه، دیزی، کله‌پاچه، قرمه‌سبزی، قیمه، سبزی‌پلو و … جایگاه خاصی داشت اما امروزه دختر و پسری که با هم قرار می‌گذارند یا زن و شوهری که می‌خواهند حرفی با هم بزنند میعادگاهشان کافی‌شاپ است و به جای غذای ایرانی، همبرگر و پیتزا سفارش می‌دهند بنابراین در اولین فرصت زن و بچه از پدر خانواده همین‌ها را می‌خواهند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه نظارت در کشور ما تعطیل نیست، گفت: معتقدم که نظارت وجود دارد اما حمایت نمی‌شود، سازمان‌های ناظر از فست‌فودها بازرسی کنند و تخلفات آنان را به مردم اعلام کنند تا پیش از معضلات ریشه‌ای، معضلات هنگام تولید نیز زیان فست‌فودها را مضاعف نکند.

مره‌صدق مردم ایران را افراطی توصیف کرد و گفت: همه چیز تعریف خودش را دارد کله‌پاچه ماهی یک یا دو بار نه تنها اشکال ندارد بلکه خوب است اما برخی‌ها همین غذای ایرانی را به عنوان صبحانه ثابت هر روز مصرف می‌کنند که بیماری‌زاست و آثار زیان‌باری دارد که همین مسئله در مورد فست‌فودها نیز صدق می‌کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours