شهیندخت ملاوردی: تعیین مهریه متعارف توسط مجلس، حداقل حقوق قانونی زنان را تضییع می‌کند

10 اسفند 1388

ایلنا: یک فعال حقوق زنان معتقد است با تقسیم مهریه به دو بخش متعارف ونامتعارف حداقل حمایت از زنان نیز دریغ شود و مرد دیگر خود را با وجود تعهدی که در زمان عقد داشته ملزم به پرداخت مهریه نمی‌داند زیرا قانون را با خود همراه می‌یابد.

شهیندخت مولاوردی درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: تقسیم مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف خلاف قانون مدنی و شرع مقدس اسلام است .

او در رابطه با علت این امر بیان داشت: مهریه توافقی است که زوجین به هنگام عقد نکاح انجام می‌دهند و مجلس حق مداخله در آن را ندارد .
این فعال حقوق ادامه داد: اگرمجلس قصد داشته با تعیین میزان مهریه متعارف مقدار مهریه را در کشور کاهش دهد باید گفت که به طور قطع با تصویب این ماده راه به جایی نمی‌برد زیرا بالا بودن میزان مهریه در ایران ریشه‌های متعدد روانی‌، اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی دارد و با این پیشنهادها و اقدامات مشکل مهریه بالا حل شدنی نیست.

به گفته مولاوردی در حال حاضر نیز این گونه نیست که هر مردی که نتوانست مهریه بالای همسر خود رابپردازد به زندان برود زیرا اگر مدیونی عاجز از پرداخت دین باشد و ادعای اعسار کند، ارفاقاتی برای او در نظر گرفته می‌شود مانند این که می‌تواند مهریه را قسط‌بندی کند.
این فعال حقوق زنان تصریح کرد: فلسفه مهریه‌، اثبات حسن نیت مرد به زن است و مهریه در واقع هدیه‌ای از جانب مرد به زن محسوب می‌شود اما بسیاری از عوامل و دلایل باعث شده است که مهریه از فلسفه اصلی خود دور شود.

او ادامه داد:‌ در طی سالهای اخیر و با توجه به تحولات صورت گرفته در کشور، عدم حمایت حقوقی کافی از زنان باعث شده است که مهریه وسیله‌ای برای تامین آتیه دختران در نظر گرفته شود و خانواده‌ها امنیت فرزندان خود را در مهریه جستجو کنند.

مولاوردی گفت: ‌عدم حمایت قانون از زنان‌، نداشتن حق طلاق و حضانت‌، اختیار مطلق مرد در زندگی خانوادگی و عدم اتکا دختران به خود از نظر اقتصادی علت اصلی بالا بودن نرخ مهریه در کشور است .

او اضافه کرد: از طرف دیگر جهیزیه هم دمار از روزگار خانواده‌ها در آورده است و چشم و هم‌چشمی و فشاری که به خانواده دختر برای خرید جهیزیه وارد می‌شود باعث شده است که خانواده‌ها مهریه بالا برای دختران‌شان در نظر بگیرند در حالی‌که بر اساس موازین اسلامی و قانون مدنی هیچ‌گونه تکلیفی در زمینه جهیزیه «اثاث‌البیت» بر دوش خانواده‌ها نیست و در چهارچوب قانون مرد باید عهده دارد «اثاث‌البیت» به‌عنوان یکی از اقلام نفقه شود.

این فعال حقوق زنان گفت: بنابر‌این مقابله با مهریه سنگین که پایه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارد بسیار مشکل است و به طور قطع راه‌حل مقابله با آن ماده‌ای نیست که در مجلس مطرح شده است.

او ا دامه داد: به نظر من در صورتی که ماده 23 لایحه حمایت از خانواده به شکل کنونی تصویب شود و ماده 25 نیز مورد تایید مجلس قرار گیرد نه تنها مهریه کاهش نمی‌یابد بلکه برای اینکه امکان ازدواج مجدد مردان تسهیل شده است و زنان احساس عدم امنیت می‌کنند میزان مهریه از انچه هم‌اکنون در کشور مرسوم است بالاتر می‌رود .

مولاوردی گفت: ‌وقتی فردی موقع عقد به صورت آگاهانه می‌پذیرد که میزان معینی مهریه را پرداخت کند چرا مجلس می‌خواهد قانونی تصویب کند که بر اساس آن مرد دیگر خود را نسبت به انچه که بدان تعهد کرده است مسئول نداند؟!

او اضافه می‌کند: ‌فردی که قصد ازدواج دارد، عاقل و بالغ است و می‌تواند هنگام عقد نکاح مهریه بالا را قبول کند و از پذیرفتن مهریه نامتعارف سر باز بزند اما وقتی مهریه را می‌پذیرد ملزم به پرداخت آن است .

این فعال حقوق زنان تاکید کرد: این اقدام مجلس باعث می‌شود که حداقل حمایت از زنان نیز دریغ شود و مرد دیگر خود را با وجود تعهدی که در زمان عقد داشته ملزم به پرداخت مهریه نداند زیرا قانون را با خود همراه می‌یابد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours