اصلاح قانون کار با کاهش ساعت کاری زنان به مجلس و اظهارات نظرهای گوناگون در مورد آن : فرصت‌ یا تهدید؟

18 اسفند 1388

ارسال پیشنهاد کاهش ساعت کاری کارگران زن به مجلس و اظهارات 3 نماینده

کاهش ساعت کاری زنان در محیط های کارگری و همچنین ممنوعیت به کارگیری آن ها در شیفت های شب در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به تصویب رسید و در راستای اصلاح قانون کار به مجلس ارسال شد.

اکرم حسینی مجرد رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان این مطلب به مهر گفت: هم اکنون اصلاحیه قانون کار به مجلس برای بررسی و تصویب تقدیم شده و اعضای شورای فرهنگی- اجتماعی در پیشنهاد و طرح خود به صورت اصلاحیه جداگانه، خواستار رعایت سیاست های اشتغال زنان در قانون کار شدند.وی همچنین در گفت وگو با خراسان با اشاره به این که طرح کاهش ساعت کاری زنان که از سوی شورای فرهنگی -اجتماعی زنان به تصویب رسیده مختص زنان شاغل در محیط های کارگری است گفت: این طرح اصلاحی در ۵ بند کاهش ساعت کاری زنان بدون تغییر و کسر از حقوق، ممنوعیت به کارگیری آن ها در شیفت شب، امتیازات ویژه برای زنان سرپرست خانوار، ادامه اشتغال پس از مرخصی زایمان و زمینه سازی برای ارتقای امکانات علمی، فرهنگی و رفاهی در محیط های کار تنظیم شده است.

وی افزود: در حال حاضر زنان در محیط های کارگری یکسان با مردان از نظر ساعت و شرایط کاری فعالیت می کنند در حالی که با توجه به وضعیت جسمی زنان و مسئولیت آن ها در محیط منزل باید از امتیازات ویژه ای در محیط کار برخوردار باشند.بنا به گفته این مسئول هم اکنون ادامه اشتغال زنان پس از مرخصی زایمان اجرا می شود اما صراحت قانونی ندارد و برخی از کارفرمایان این مسئله را رعایت نمی کنند.وی افزود: تاکنون بحث تغییر و کاهش ساعت کاری زنان چندین بار از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده که به دلیل مخالفت ها به جایی نرسیده است اما به هر حال شورای فرهنگی -اجتماعی زنان با این نظر که در قانون کار باید استثنائاتی و امتیازاتی برای زنان شاغل در نظر گرفته شود، این طرح اصلاحی را تنظیم و تقدیم مجلس کرده است.وی همچنین به مهر گفت: سیاست های اشتغال به کار که در سال ۷۱ در قالب ۱۳ ماده به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تضمین کننده منزلت الهی و حقوق فردی زنان کارگر به عنوان بخش عظیمی از پیکره فعال جامعه و از سوی دیگر ناظر بر نقش محوری زن در خانه و اجتماع، قداست مقام مادری، حفظ حقوق خانواده و صیانت از سلامت معنوی خانواده است.وی افزود: میزان کاهش ساعت کاری زنان پیش بینی نشده است. حسینی مجرد تصریح کرد: در این اصلاحیه خواسته شده تا کلمه ممنوعیت از قانون کار درباره کار شبانه زنان برداشته شود چرا که قبلا این منع در قانون کار وجود داشت اما از این بند قانونی برداشته شده بود.

رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان خواستار این هستند که منع قانونی کار زنان در شب به جز مشاغلی که در قانون استثنا دانسته شده مانند پرستاری تصویب شود و به اجرا در آید.به گفته حسینی این کاهش ساعت کاری شامل تمامی زنان اعم از مجرد و یا متاهل است، چرا که زنان به اندازه مردان توان جسمی برای کار کردن ندارند.وی افزود: همچنین پیشنهاد اختصاص امتیازات ویژه برای زنان سرپرست خانوار شامل کاهش ساعت کاری، نزدیک بودن فضای کاری به محل زندگی و پیش بینی سرویس های رفت و آمد ارائه شده است.بحث کاهش ساعت کاری زنان همان طور که رئیس دبیرخانه شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذکر کرده چندی قبل هم از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد اما با مخالفت ها و انتقاداتی رو به رو شد.محسنی ثانی عضو کمیسیون اجتماعی در این باره به خراسان گفت: این طرح هنوز مورد بررسی کارشناسی در مجلس قرار نگرفته است اما به دلیل حاشیه ها و ابعاد مختلفی که در بر دارد باید به صورت دقیق به بحث و بررسی گذاشته شود.وی افزود: اما در مجموع این طرح و طرح هایی از این دست بیشتر از آن که به نفع زنان باشد به ضرر آن هاست چرا که فرصت اشتغال را در شرایط برابر با مردان از آن ها سلب می کند و کارفرمایان انگیزه ای برای به کارگیری آن ها نخواهند داشت.

وی افزود: این در حالی است که اکنون اکثر کارفرمایان به دلیل دقت و مسئولیت پذیری زنان گرایش به به کارگیری آن ها در مشاغل مختلف دارند. این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بنابراین برای کاهش آثار منفی، این طرح باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. فاطمه آجرلو عضو کمیسیون آموزش نظر موافقی با این طرح ندارد. وی به خراسان گفت: به نظر من اگر طرح هایی از این دست که در حوزه مسائل زنان تهیه و تنظیم می شود کارشناسی نباشد آسیب آن بیش از نتایج مثبت آن خواهد بود.وی افزود: بنابراین با این طرح در صورت تصویب که بعید به نظر می رسد آسیب جدی به اشتغال زنان وارد می شود که جبران ناپذیر خواهد بود چرا که در سال های اخیر آمار اشتغال زنان از روند قابل قبولی برخوردار بوده است.

آجرلو همچنین گفت: به عنوان مثال در مجلس هفتم طرح افزایش مرخصی زایمان زنان از ۴ به ۶ ماه به تصویب رسید اما بررسی ها حاکی از آن است که این طرح اثرات منفی بر آمار اشتغال زنان داشته است به ویژه در مشاغل خرید خدمت و قراردادی، کارفرمایان ترجیح می دهند از مردان به جای زنان استفاده کنند. وی افزود: بنابراین شکی نیست که این گونه طرح ها نه به نفع زنان است و نه کارفرمایان زیر بار پذیرش آن می روند.هادی مقدسی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی که نظر موافقی نسبت به کاهش ساعت کاری زنان دارد نیز به خراسان گفت: کاهش ساعت کاری زنان می تواند در راستای تحکیم بنیان خانواده و رسیدگی به امور منزل و تربیتی فرزندان موثر باشد اما این هدف بر اساس آن چه به مجلس رسیده است محقق نمی شود. وی افزود: در اصلاحیه قانون کار بر کاهش ساعت کاری زنان با تامین کل حقوق تاکید شده است که مطمئنا این مسئله با توجه به بار مالی که در پی دارد مورد پذیرش از سوی مجلس و مسئولان قرار نمی گیرد. وی افزود: بنابراین در مجلس باید این طرح به گونه ای تغییر کند و مورد کارشناسی قرار گیرد که مورد پذیرش مجلس و جامعه کارگری قرار گیرد و بنابه گفته این عضو کمیسیون اجتماعی اولا این مسئله باید برای زنانی که دارای شرایط خاص از جمله تاهل یا دوری از همسرند اجرا شود و دوم این که با کسر از حقوق باشد.وی افزود: با این شرایط می توان کاهش ساعت کار زنان را به صورت یک طرح جداگانه نه تنها برای جامعه کارگری بلکه برای زنان شاغل در دستگاه های دولتی نیز تصویب و اجرایی کرد.

کاهش ساعت‌کار زنان زمینه‌ساز تبعیض جنسیتی بیشتر است

ایلنا: عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتقد است کاهش ساعت کاری زنان باعث می‌شود که مدیریت‌های کلیدی به زنان سپرده نشود و تصویب این قانون بهانه‌ای برای خارج کردن زنان از صحنه اجتماع است.

زینب طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: کم کردن ساعت کاری زنان، بهانه‌ای برای خارج کردن آنها از صحنه اجتماع است و زنان باید قبل از شوق و ذوق برای تصویب این قانون عواقب خطرناک اجرای این قانون را نیز در نظر بگیرند.

او ادامه داد: در جامعه سنتی مانند ایران، کاهش ساعات اداری زنان می‌تواند لطمات جدی به این قشر وارد کند زیرا به طورقطع کم شدن ساعت کاری زنان منجر به کاهش حقوق می‌شود و از طرفی ممکن است به جایگاه شغلی زنان نیز لطمه وارد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تصریح کرد: در حال حاضر و با وجود اینکه هنوز چنین قانونی به تصویب نرسیده است هم مردان و هم برخی از مسئولان مملکتی چندان تمایلی ندارند که مدیریت‌های کلیدی را به زنان بسپارند بنابراین کاملا واضح است که تصویب قانون کاهش ساعات اداری زنان بهانه‌ای می‌شود برای اینکه زنان از صحنه مدیریتی اجتماع خارج شوند و دیگر هیچ پست کلیدی به آنها سپرده نشود.

طاهری گفت: در حال حاضر بسیاری از زنان کشور ما تنها نا‌ن‌آور خانواده‌های خود هستند و در صورت تصویب این قانون، کارفرمایان از استخدام زنان استقبال نمی‌کنند و یا حقوق و دستمزد کمتری را برای آنها در نظر می‌گیرند بنابراین می‌توان گفت کاهش ساعت کاری زنان می‌تواند به افزایش آسیب‌های اجتماعی دامن بزند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکید کرد: باید آگاه و هوشیار بود زیرا قانونی شدن کاهش ساعت کار زنان نه تنها به این قشر جامعه کمکی نمی‌کند بلکه به معضلات اجتماعی می‌افزاید بنابراین زنان نباید از تصویب این قانون خوشحال شوند.

کاهش ساعات کار زنان؛فرصت‌یا تهدید؟

جام جم آنلاین: طرح «کاهش ساعات کاری زنان» که به مدت 5 سال مسکوت مانده بود، این روزها بار دیگر از سوی شورای فرهنگی اجتماعی زنان زنده شده تا از فشار کار بیرون از منزل بر زنان شاغل بکاهد، اما آیا این طرح برای زنان فرصت است یا تهدید؟

شاید نخستین بار 5 سال قبل رئیس‌جمهور خبر داد که برای رفاه بیشتر زنان ساعات کاری آنان کاهش می‌یابد، اما به‌دلیل شبهات موجود، دولت از ارائه لایحه در این‌باره به مجلس خودداری کرد و بنا بر دلایلی که اعلام نشد، زوایای مثبت و منفی طرح مسکوت ماند. براساس آن طرح قرار بود تا دوساعت از زمان کاری زنان متاهل کم ولی حقوق کامل به آنان پرداخت شود. همچنین پیش‌بینی شده بود که با تولد فرزند اول، یک ساعت دیگر کاهش یابد و با آمدن فرزند دوم، ساعت کاری دوباره کاهش یابد. اما به نظر می‌رسد فشار مالی ناشی از اجرای این طرح بر دولت از جمله موانع اجرای آن باشد.

مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب نیز با حمایت از این طرح، اجرای آن را ضروری خواند و با اشاره به مزایای مردان کارمند گفت: مردان به دلیل این که مسوول پرداخت نفقه هستند، مزایایی مانند حق عائله‌مندی دریافت می‌کنند، به‌نظر من باید برای زنان به تناسب زن بودنشان، تمهیداتی فراهم شود و این یکی از وظایف دولت است.

بهروزی درباره این‌که طرح کاهش ساعات کار زنان می‌تواند به عدم بهره‌وری آنان منجر شود نیز پاسخ منفی داد و گفت: همان‌طور که دولت برای حق‌ عائله‌مندی مردان هزینه می‌کند باید به زنان هم امتیاز بدهد تا قسمتی از روز را به خانواده و بچه‌ها برسند.

مجلس امنیت شغلی زنان را تضمین کند

اما طرحی که شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پی تصویب آن در مجلس است، هنوز جزئیات دقیقی ندارد و این شورا درصدد کاهش بار مالی بر دولت و رساندن طرح به مرحله اجراست.در این باره منیره نوبخت، دبیر کل شورای فرهنگی اجتماعی زنان به «جام‌جم» می‌گوید: در حال حاضر مجلس در حال بازنگری قانون کار است ما از این فرصت استفاده کردیم و به نفع زنان پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت شغلی زنان از طریق نمایندگان خانم ارائه کرده‌ایم.

نوبخت با تاکید بر این که باید منع قانونی کار زنان در شب به جز مشاغلی که در قانون استثنا شده مانند پرستاری تصویب و به اجرا درآید، گفت: هنوز جزئیات آن مشخص نیست، اجازه بدهید میزان کاهش ساعات کار را در جلسه بعدی شورا بررسی خواهیم کرد.

دبیر شورای فرهنگی اجتماعی زنان، همچنین با انتقاد از این‌که در حال حاضر قوانین حمایت‌کننده‌ای مانند کاهش ساعات کار روزانه برای زنانی که فرزند خود را شیر می‌دهند وجود دارد ولی زنان شاغل از آن مطلع نیستند، در مورد انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر این که اجرای چنین طرح‌هایی منجر به حذف زنان از بازار کار می‌شود نیز توضیح می‌دهد: این مساله نگرانی ما و نگرانی بسیاری از کارشناسان است. اگر قانونی برای حمایت زنان تصویب می‌شود نباید عامل کاهش فرصت‌های شغلی آنان باشد. من معتقدم که در قانون کار باید تفاوت‌های طبیعی زن و مرد مورد توجه قانونگذار قرار بگیرد، مثلا زنان شاغل ما در شرایطی باردار می‌شوند، فرزندشان را شیر می‌دهند و بیشتر باید نزد فرزندانشان باشند، در حالی که آقایان چنین ملاحظاتی را ندارند، اگر به حضور زنان در خانواده تاکید می‌کنیم باید هزینه‌هایش را هم بپردازیم.

وی به طور صریح از مجلس می‌خواهد امنیت شغلی زنان را ضمن اجرای طرح کاهش ساعات کار تضمین کنند.

نابرابری شغلی تشدید می‌شود

اگر چه طرح شورای فرهنگی اجتماعی زنان علاوه بر کاهش ساعات کار در پی زمینه‌سازی برای ارتقای علمی و فرهنگی زنان در محیط کار، امتیازات ویژه برای زنان سرپرست خانوار و مرخصی‌های زایمان است، اما کم شدن ساعات کار زنان مجرد و متاهل در عمل تنگناهایی را برای زنان شاغل بویژه هنگام گزینش نیرو از سوی کارفرمایان به وجود می‌آورد. مریم‌السادات ناجی‌پور، کارشناس ارشد مطالعات زنان که بخشی از کارهای پژوهشی خود را به بحث زنان و اشتغال اختصاص داده است، در مورد زوایای مختلف این طرح می‌گوید: در تمام نقاط دنیا زنان شاغل هنگام بارداری و دوران شیردهی امتیازات ویژه‌ای دارند، اما بنابر تجربه‌های موجود در کشورمان، بازار کار کاملا رقابتی است و کمبود فرصت‌های شغلی نمی‌تواند قائل به یک جنس باشد. در ایران زنان و مردان در هر صورت با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستند و معیار برای گزینش نیرو، تخصص اوست. زمانی که کافرمایان چه در بخش دولتی و چه خصوصی درپی حداکثر سود و بهره‌وری هستند، قطعا این طرح در گزینش نیروهای خانم تاثیر منفی دارد.

این کارشناس با اشاره به بار مالی گزاف برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی تصریح می‌کند: در حال حاضر متاسفانه نابرابری شغلی بین زنان و مردان وجود دارد و امکان ارتقای شغلی برای زنان کمتر از مردان است، با اجرای چنین طرح‌هایی، تعداد زنان در مناصب و مشاغل مهم به حداقل می‌رسد.وی پیشنهاد می‌کند که به جای کاهش حضور زنان، بهتر است دولت با ابزارهای تشویقی و ارائه اعتبارات ویژه به سازمان‌ها برای جذب نیروهای متخصص زن کمک کند و در این راه به راه‌اندازی مهدهای کودک در مجاورت سازمان‌ها، بیش از کاهش ساعات کاری، امنیت شغلی زنان را تضمین خواهد کرد.به هر حال زنان برای شرایط ویژه خود در خانواده، دوران بارداری، زایمان و شیردهی به امتیازات خاصی نیاز دارند، اما به شرط این که این امتیازات آن‌قدر دست و پاگیر نباشد که به ضرر زنان تمام شود، در حال حاضر زنان 6 ماه مرخصی زایمان و تا دو سال به دلیل حق شیردهی می‌‌توانند تا دو ساعت دیرتر سر کار بیایند، هرچند در بسیاری از مراکز دولتی و غیردولتی حق شیردهی اجرا نمی‌شود، ولی آیا اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان می‌توانند تضمین کنند که امتیاز دیگری برای زنان شاغل مجرد و متاهل، به سود آنهاست و از سوی مدیران و کارفرمایان قابل تحمل خواهد بود؟

کاهش ساعت‌کاری زنان ناامنی شغلی نمی‌آورد

ایلنا: رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان معتقد است کاهش ساعات اداری زنان و دادن امتیازات ویژه به آنها در محیط کار باعث بیرون رانده شدن زنان از اجتماع نیست. او می گوید چنین امتیازاتی به خاطر تفاوت میان زن و مرد و مسئولیت‌هایی است که زنان بر عهده دارند و این پیشنهاد عین عدالت است. نوبخت اعتقاد دارد اگر قانون این امتیازات را برای زنان در نظر بگیرد، مشکلی برای اشتغال زنان به وجود نمی‌آید زیرا قانون تامین‌کننده حقوق افراد است و قانون وظیفه دارد امنیت شغلی ایجاد کند.

منیره نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: با توجه به اینکه لایحه‌ای در رابطه با بازنگری قانون کار در مجلس در حال بررسی است، شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان پیشنهاداتی را برای اصلاح قانون کار ارائه کرده و انتظار دارد زمانی که مجلس در حال بررسی لایحه است به این پیشنهادات نیز توجه کند.

رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت: این پیشنهادات هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است و امیدواریم با جلسه‌ای که در هفته آینده برگزار می‌شود پیشنهادات نهایی شود.

نوبخت کاهش ساعات اداری زنان در مواقع خاص، منع کار زنان در شب و دادن امتیازات خاص به زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور را از جمله این پیشنهادات عنوان کرد.

او در پاسخ به این سئوال که گمان نمی‌کنید دادن این امتیازات به زنان و کاهش ساعات کار باعث می‌شود کارفرمایان از استخدام زنان جلوگیری کنند و این امر به نوعی باعث شود که از زنان عرصه اجتماع دور شوند، گفت: خیر، من این‌طور فکر نمی‌کنم. اگر قانون این امتیازات را برای زنان در نظر بگیرد، مشکلی برای اشتغال زنان به وجود نمی‌آید زیرا قانون تامین‌کننده حقوق افراد است و قانون وظیفه دارد امنیت شغلی ایجاد کند.

نوبخت تصریح کرد: البته نگاهی در جامعه وجود دارد که معتقد است اگر ساعات کاری زنان کاهش یابد یا امتیازات ویژه‌ای برای زنان در نظر گرفته شود، باعث می‌شود زنان از عرصه اجتماع خارج شده و فرصت‌های شغلی خود را از دست بدهند و به همین جهت به شدت با این موضوع مخالفت می‌کنند، اما چنین نگاهی در شورای فرهنگی،‌اجتماعی زنان وجود ندارد و ما اعتقادی به این موضوع نداریم اعتقاد ما این است که نگاهی منطقی و عادلانه باید در زمینه اشتغال وجود داشته باشد و با توجه به تفاوت‌های میان زن و مرد از آنها در محیط کار انتظار داشت.

رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان توضیح داد: ندیدن تفاوت‌های میان زن و مرد باعث می‌شود که زنان شرایط مناسبی در محیط کار نداشته باشند در حالی که شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اعتقاد دارد که عدالت حکم می‌کند به تفاوت‌های میان زن و مرد در محیط‌های کار توجه شود.
او ادامه داد: زنان در محیط‌هایی که مشغول به کار هستند، آنقدر خوب عمل کرده و برای سیستم‌های اداری آن قدر محاسن ایجاد کرده‌اند که کارفرمایان به خاطر مرخصی‌های خاص که مخصوص زنان است، زنان را استخدام می‌کنند.

نوبخت در پاسخ به این سئوال که گمان نمی‌کنید مسئله کاهش ساعات اداری زنان و دادن امتیازات ویژه به زنان برای کار به نوعی باعث می‌شود که مسئله اشتغال مردان حل شود و مجلس نیز برای حل همین معضل در پی قانون کردن این حقوق برای زنان است، گفت: خیر من چنین اعتقادی ندارم زیرا فقط در ایران نیست که قانون می‌خواهد چنین حقوقی را برای زنان در زمینه اشتغال ایجاد کند.
او توضیح داد: با مطالعه تطبیقی که در رابطه با قوانین سایر کشورها در زمینه اشتغال انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که در قوانین بسیاری از کشورها چنین حقوقی برای زنان در نظر گرفته شده است و به جایگاه زنان و تفاوت‌های جنسیتی و مسئولیتی زنان و مردان توجه شده است.

این عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان گفت:‌قانون نباید به گونه‌ای باشد که زنی پس از سال‌ها اشتغال، به خاطر عدم حمایت قانون به خاطر شیردهی یا داشتن فرزند کوچک، کار خود را از دست بدهد.

کاهش ساعت کاری برای حذف زنان از مدیریت‌های کلیدی است

ایلنا: عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معتقد است کاهش ساعت کاری زنان باعث می‌شود که مدیریت‌های کلیدی به زنان سپرده نشود و تصویب این قانون بهانه‌ای برای خارج کردن زنان از صحنه اجتماع است.

زینب طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: کم کردن ساعت کاری زنان، بهانه‌ای برای خارج کردن آنها از صحنه اجتماع است و زنان باید قبل از شوق و ذوق برای تصویب این قانون عواقب خطرناک اجرای این قانون را نیز در نظر بگیرند.

او ادامه داد: در جامعه سنتی مانند ایران، کاهش ساعات اداری زنان می‌تواند لطمات جدی به این قشر وارد کند زیرا به طورقطع کم شدن ساعت کاری زنان منجر به کاهش حقوق می‌شود و از طرفی ممکن است به جایگاه شغلی زنان نیز لطمه وارد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تصریح کرد: در حال حاضر و با وجود اینکه هنوز چنین قانونی به تصویب نرسیده است هم مردان و هم برخی از مسئولان مملکتی چندان تمایلی ندارند که مدیریت‌های کلیدی را به زنان بسپارند بنابراین کاملا واضح است که تصویب قانون کاهش ساعات اداری زنان بهانه‌ای می‌شود برای اینکه زنان از صحنه مدیریتی اجتماع خارج شوند و دیگر هیچ پست کلیدی به آنها سپرده نشود.

طاهری گفت: در حال حاضر بسیاری از زنان کشور ما تنها نا‌ن‌آور خانواده‌های خود هستند و در صورت تصویب این قانون، کارفرمایان از استخدام زنان استقبال نمی‌کنند و یا حقوق و دستمزد کمتری را برای آنها در نظر می‌گیرند بنابراین می‌توان گفت کاهش ساعت کاری زنان می‌تواند به افزایش آسیب‌های اجتماعی دامن بزند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکید کرد: باید آگاه و هوشیار بود زیرا قانونی شدن کاهش ساعت کار زنان نه تنها به این قشر جامعه کمکی نمی‌کند بلکه به معضلات اجتماعی می‌افزاید بنابراین زنان نباید از تصویب این قانون خوشحال شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours