آخرین وضعیت برخی از زنان زندانی

22 اسفند 1388

سوسن محمدخانی غیاثوند بازداشت شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر – سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد امشب پنج‌شنبه ۲۰ اسفندماه بازداشت شد.

این نویسنده که در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی فعال بود در ساعت ۸ امشب، در منزلش در کرج، طی یورش نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

تا این لحظه از علت بازداشت و محل نگهداری این فعال فرهنگی اطلاعی در دسترس نیست.

این نویسنده در سال‌های گذشته علاوه بر فعالیت در زمینه داستان و فیلم‌نامه در حوزه مسائل فرهنگی کردستان نیز فعال بوده است.

انتقال مجدد بدرالسادات مفیدی به سلول انفرادی

کلمه- دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران مجددا به بند امنیتی 209 بازگردانده شده است.

به گزارش کلمه، خانواده بدرالسادات مفیدی ضمن اظهار بی اطلاعی از دلیل بازگشت دوباره خانم مفیدی به این بند امنیتی، درباره بلاتکلیفی وی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی هرچه سریع ترایشان شده اند.

انتقال دبیرانجمن صنفی روزنامه نگاران به سلول انفرادی می تواند به معنای از سرگرفتن دوباره بازجویی ها از وی و اعمال دور تازه ای از فشارها بر این روزنامه نگار زندانی و خانواده اش باشد.

بدرالسادات مفیدی، روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در تاریخ 8 دی ماه سال جاری به همراه همسرش، مسعود آقایی در منزل مسکونی شان بازداشت شد.

گفتنی است مسعود آقایی، آخر بهمن ماه با قرار وثیقه ی 500 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

وضعیت بهاره هدایت همچنان نامشخص است

کلمه- در حالی که وضعیت برخی از اعضای بازداشتی دفتر تحکیم تقریبا مشخص شده است، وضعیت بهاره هدایت،مسئول روابط عمومی دفتر تحکم هنوزمشخص نیست.آن گونه که امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، اعلام کرده است علیرغم پایان بازجوییها از بهاره هدایت هنوز هیچ پرونده ای از او در دادگاه انقلاب موجود نیست و وکیل هم هنوز نتوانسته وکالت‌اش را در پرونده به ثبت برساند.

احمدیان گفته است: با اینکه وضعیت بقیه‌ی اعضای تحکیم وحدت تا حدودی روشن‌تر شده و توانسته‌اند ملاقات حضوری داشته باشند و با توجه به اینکه بازجویی از همسرم به پایان رسیده است، ولی تاکنون وضعیت پرونده‌ی همسر من، مبهم است و من و خانواده‌اش هنوز نتوانسته‌ایم با وی ملاقات حضوری داشته باشیم.

بهاره هدایت فعال دانشجویی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. دادستان تهران برای بهاره هدایت ۱۶ مورد اتهامی برشمرده که آن را شخصا به وی تفهیم کرده است.

نامه‌ی خانواده‌ی نظر‌آهاری خطاب به دادستان تهران: «شیوا را در آستانه‌ی عید آزاد کنید»

کمیته گزارشگران حقوق بشر – با گذشت بیش از ۸۰ روز از بازداشت شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر خانواده‌اش هم‌چنان در انتظار آزادی او به سر می‌برند. این درحالی است که وی پیش از این نیز در روز ٢۴ خرداد ماه، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت شده و مدت ۱۰۰ روز را در زندان گذرانده بود.

این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر در سال ۸۸، حدود ۱۹۰ روز را در زندان به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلول‌های انفرادی زندان اوین بوده است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر به عنوان نهادی مستقل، هدفش اطلاع‌رسانی و دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر است. این کمیته در طول ۴ سال فعالیت خود گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها، بیانیه‌ها و مقالات متعددی را در زمینه نقض حقوق بشر منتشر کرده و خود را به عنوان نهادی مدنی و فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی در میان فعالان داخلی و خارجی مطرح کرده است.

با این وجود، تنها در سال جاری، ۹ تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر به بازداشت نیروهای امنیتی درآمدند و دیگر اعضای کمیته نیز از گزند فشار دستگاه امنیتی در امان نبوده‌اند.

آن‌چه در زیر می‌آید نامه‌ی خانواده‌ی شیوا نظر‌آهاری خطاب به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران است.

جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران

با سلام

غرض از نوشتن این نامه این است که ما موفق به دیدار شما و همچنین معاون محترمتان نشدیم . ما در چند روز گذشته بارها برای دیدار با شما به دادستانی تهران مراجعه کرده ایم. بنابراین خواستیم از این طریق صدای مان را به شما برسانیم . هر چند پیش از این یک بار با شما ملاقات کرده ایم و برخی از گفته هایمان را با شما در میان گذاشته ایم. آن زمان فکر نمی کردیم مدت حبس دخترمان این قدر به درازا بکشد ما در آن دیدار از شنیدن اتهامات دخترمان تعجب کردیم و تاکنون نیز نتوانسته ایم آنها راباور کنیم و همچنان به صحبت های آن روزمان با شما فکر می کنیم. ما به عنوان پدر و مادر شیوا نظر آهاری دختر جوانی که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد در آستانه نوروز مثل تمام خانواده های ایرانی دلمان می خواهد همه در کنار هم سال نو را آغازکنیم، اما با توجه به شواهد مثل اینکه امسال از این موهبت بر خوردار نیستیم.

آقای دادستان

حالا که قرار بازداشت دخترم را تبدیل به قرار وثیقه نمی کنید ( می دانید که شیوا با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی برای بار اول از زندان آزاد شد و هم اکنون نیز این قرار در پرونده ایشان وجود دارد ) حداقل اجازه دهید با او ملاقات حضوری د اشته باشیم . می دانید که ما پس از گذشت چهار ماه از بازداشت دوباره دخترمان هنوز موفق به ملاقات حضوری با او نشده ایم و هربار فقط از پشت شیشه های مات و گوشی های تلفن با دلبندمان سخن گفته ایم .آیا در آستانه فرا رسیدن سال نو این درخواست بزرگی است ؟

از شما تقاضا داریم اگر هنوز تصمیمی برای آزادی فرزندمان نگرفته اید ؟ حداقل دستور دهید که او در شرایط بهتری دوران زندانش را سپری کند. او را به سلولی ببرید که امکانات حداقلی مثل تلویزیون داشته باشد . هم اکنون دخترم در سلولی بدون هیچ امکاناتی نگهداری می شود و حتی از داشتن کتاب و روزنامه هم محروم است .کتابهایی که حدود یک ماه و نیم است در روز ملاقات به اوین می بریم و هر بارنیز به دلیل قبول نکردن آنها توسط ماموران زندان اوین دوباره با خود به خانه بر می گردانیم .آقای دادستان لا اقل دستور دهید دخترمان را از خواندن کتاب و روزنامه محروم نکنند . در پایان هنوز هم امیدوارم که راٌفت اسلامی شامل حال ما و خانواده ام بشود و فرزندمان در لحظه ی تحویل سال مانند بسیاری از شهروندان ایرانی در کنار مان باشد.

محبوبه کرمی در تماس تلفنی با خانواده‌اش، از سلامت خود خبر داد

گویا – طبق خبر دریافتی، محبوبه کرمی در تماسی که برای دومین بار در ساعت هفت و نیم شب چهارشنبه نوزدهم اسفندماه با خانواده اش داشت، از سلامت خود خبر داد.

اولین تماس محبوبه در اوایل هفته بود. او در تماس تلفنی با برادرخود، محسن کرمی، عنوان کرده که در بند ۲۰۹ اوین و به صورت انفرادی نگهداری می شود. همچنین او اشاره کرده است که هم اکنون تحت بازجویی است، در حالی که هنوز تفهیم اتهام نشده است. موارد بازجویی وی نیز در رابطه با حوادث اخیر بوده است.

محبوبه کرمی از فعالان کمپین یک میلیون امضاء است که برای پنجمین بار، در ۱۱ اسفند ماه بازداشت شد.

به گفته محسن کرمی، بار گذشته که محبوبه کرمی بازداشت شد، مادر وی که سرطان داشت، به دلیل نگرانی و استرس وارد شده از بازداشت محبوبه به بیمارستان منتقل شد و ۱۵ روز از بازداشت محبوبه را در بیمارستان بود. وی در شبی که محبوبه از زندان آزاد شد درگذشت و این مسئله بر محبوبه فشار روحی بسیاری وارد کرد.

برادر محبوبه عنوان می کند که وی در سال گذشته به دلیل از دست دادن مادر و نگهداری از پدر بیمار خود که ۸۶ سال داشته و دارای بیماری آلزایمر است، نتوانسته بود به فعالیت های شخصی خود برسد، بنابراین هیچ وقتی نیز برای فعالیت اجتماعی نداشته، به طوری که دچار افسردگی شده و تحت درمان روانپزشک قرار داشت.

از همین رو، محسن کرمی، دلیل بازداشت محبوبه را نامفهوم می داند.

ممنوع الملاقات بودن تارا سپهری فر

تارا سپهری فز، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف همچنان در سلول انفرادی بند 209 زندان اوین نگهداری می شود.

یکی از نزدیکان تارا سپهری فر با اعلام این مطلب به “روز” گفت: “در این مدت خانواده تارا با وجود مراجعات مکرر به زندان اوین و دادستانی، موفق به کسب هیچ گونه اطلاعی از وضعیت فرزندشان نشده اند و هیچ گونه اطلاعی نیز درباره اتهامات احتمالی ودلایل بازداشت به آن ها اعلام نشده و تنها به آن ها گفته شده که تارا سپهری فر ممنوع الملاقات است.”

عدم صدور مجوز ملاقات برای خانواده سپهری فر، باعث نگرانی این خانواده شده است. برخی از دوستان سپهری فر نیز نگران اعمال فشارهای غیرقانونی بر وی، برای اخذ اعتراف و تعطیل کردن انجمن اسلامی دانشگاه شریف هستند.

هفته گذشته، 2000 تن از دانشجویان دانشگاه شریف، با نگارش نامه ای به رییس این دانشگاه، خواستار مشخص شدن وضعیت سپهری فر و دو دانشجوی دربند دیگر این دانشگاه ـ کوهیار گودرزی و مهدی کلاری ـ شده بودند.

گفتنی است ماموران امنیتی روز 21 بهمن، برای بازداشت سپهری فر به منزل وی مراجعه کردند اما به دلیل عدم حضور وی، موفق به بازداشتش نشدند. این فعال دانشجویی پس از اطلاع یافتن از حضور ماموران امنیتی، داوطلبانه به دفتر پیگیری وزارت طالعات مراجعه کرد که در آن جا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بلاتکلیفی لی لی فرهادپور پس از اخذ وثیقه

تغییر برای برابری – با گذشت دو ماه از بازداشت لی لی فرهادپور روزنامه نگار و از مادران صلح، هنوز امکان آزادی او فراهم نشده است.

لیلی فرهاد پور دو ماه پیش در جریان پیگیری پرونده فرزندش بازداشت شد. به گفته یکی از مادران صلح در گفتگو با تغییر برای برابری، پس از گذشت یک ماه طی تماسی از خانواده اش خواسته شد که جهت آزادی او برایش کفالت آماده کنند. با وجود ارائه کفالت، آزادی لیلی را به ارائه وثیقه ای نود میلیونی موکول کردند. سند با همراهی خانواده و دوستان تهیه ولی بازهم آزادی او منتفی شد. پس از مراجعه های مکرر خانواده و ملاقات با قاضی پرونده ، ایشان اظهار داشته که دستور آزادی صادر شده و مشخص نیست دلیل تعلل در این مورد چیست.

فرهاد پور از بیماری های قند و قلب رنج می برد و از امکان ملاقات با خانواده نیز نیز بهره مند نیست.

دادگاه کاوه کرمانشاهی به زودی برگزار می شود

خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان: جلسه دادگاهی کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو شورایعالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان احتمالاً به زودی برگزار می شود.

فرنگیس داودی، مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی طی گفتگویی کوتاه با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر فوق گفت: آقای مصطفی احمدیان، وکیل پسرم صبح امروز به دادسرای کرمانشاه مراجعه کرده که در آنجا به ایشان گفته اند کاوه کرمانشاهی احتمالاً فردا پنج شنبه 20 اسفند و یا روز شنبه 22 اسفند دادگاهی می شود.

خانم داوودی در پایان اظهار داشت: اتهام کاوه هنوز مشخص نشده است. بنده امشب با وکیل پسرم ملاقات دارم و جزئیات بیشتر این خبر را از ایشان خواهم پرسید.

مراجعه به منزل مرجان صفری

خبرگزاری هرانا – ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مرجان صفری فعال حقوق بشر، ضمن تفتیش منزل پدری وی خانواده او را تهدید کردند.

به گزارش هرانا، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل پدری مرجان صفری اقدام به تفتیش منزل و ضبط کامپیوتر نمودند، که به دلیل عدم وجود هارد دیسک بر روی کامپیوتر، خانواده وی را تهدید کردند که اگر در اولین فرصت هارد دیسک کامپیوتر را به آنها تحویل ندهد فرزندشان را تا ۲ سال دیگر نیز نخواهند دید.

مرجان صفری از روز دستگیری تا کنون تنها یکبار با منزل تماس گرفته و از حضور خود در زندان اوین خبر داده است، پیگیری های خانواده برای ملاقات و کسب اطلاع از وضعیت وی به سرانجامی نرسیده است.

مرجان صفری از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر می باشد که در 11 اسفند ماه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

انتقال زینب جلالیان، زندانی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

دیده بان حقوق بشر کردستان- خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در روز چهارشنبه ۱۹ اسفند ماه ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: بنده روز دوشنبه ۱۷ اسفند به کرمانشاه رفتم تا وکالت زینب جلالیان را به عهده بگیرم. برای وکالت، بنده می بایستی حتماً با ایشان ملاقات می کردم و وکالت نامه امضا شده از خانم جلالیان می گرفتم اما متاسفانه موفق به این کار نشدم چون نتوانستم با ایشان ملاقات داشته باشم. هر چند بنده برای دفاع از ایشان رفتم اما هنوز وکالت من مسجل نیست.

بهرامیان در گفتگویی با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان اضافه کرد: روز دوشنبه که به کرمانشاه رفتم، معاون دادستان و دادسرای کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دادند. آنها هیچ گونه مشکلی با بنده نداشتند. سپس برای ملاقات با خانم جلالیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه رفتم. در آنجا به من گفتند که زندان دیزل آباد مردانه است و هیچ زندانی زنی در آنجا نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان کانون اصلاح و تربیت بروید که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج است. لذا بنده هم به کانون مراجعه کردم اما در آنجا نیز یک سرباز جلوی در از طرف مدیریت کانون اطلاع داد که خانم جلالیان را یکماه پیش ماموران آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از اینجا برده اند و ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. هر چه هم اصرار کردم و پرسیدم «آخه کدام قسمت؟!»، «کدام سازمان؟!»، آن سرباز در مقابل تعجب و سوالهای بنده از طرف مدیریت کانون فقط گفت که «ما هیچی نمی دانیم».

این وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر سوالی که بنده از مسئولان دارم این است، « خانم جلالیان دادگاهی شده اند و حکم اعدامشان هم صادر شده بنابراین چه لزومی دارد که ایشان را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کنند؟!!»

خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در پایان سخنانش گفت: الان برای بنده فقط یک راه باقی مانده که جهت اعتراض به دادسرای کل کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری مراجعه کنم.

گفتنی است؛ خروج زینب جلالیان از محل زندانش و انتقال ایشان به مکانی نامعلوم باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده است. برخی از آنان معتقدند احتمال اجرای حکم اعدام خانم زینب جلالیان با این انتقال می تواند قوت بگیرد.

سمیه مومنی به رغم تودیع وثیقه همچنان در زندان بسر می برد

پس از گذشت هفت روز از سپردن وثیقه برای آزادی سمیه مومنی هیچ خبری از آزادی آنان نیست .

به گزارش خبرنگار کلمه پس از انتشار سپردن وثیقه و احتمال آزادی احسان مهرابی،اکبر منتجبی ،وحید پور استاد و سمیه مومنی، برخورد ها با این روزنامه نگاران تند تر شده و دوباره بازجویی ها از سر گرفته شده است. به نحوی که مجددا آنها را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.

علی رغم مراجعه و پیگیری خانواده این زندانیان دادستانی و مسولان اوین هیچ یک پاسخگوی دلیل عدم آزادی آنها پس از سپردن وثیقه نیستند.

در چنین شرایطی و با توجه به پیش رو بودن سال نو و ایام نوروز خانواده های این روزنامه نگاران تحث فشار روحی شدید قرار دارند و امیدوار هستند تا عزیزانشان پیش از سال نو آزاد شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours