عشرت شایق، دبیر جامعه زینب: نهاد های امور زنان چه پاسخ قانع کننده ای در خصوص حذف بیمه زنان خانه دار دارند ؟

24 اسفند 1388

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : دبیر جامعه زینب (س) با اظهار تاسف از عدم پیگیری قوی مسئولین در لغو بیمه زنان خانه دار تاکید کرد : نهاد های امور زنان چه پاسخ قانع کننده ای در خصوص حذف بیمه زنان خانه دار دارند ؟

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ، عشرت شایق در جلسه کار گروه حمایت از حقوق زنان دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با توجه با تاکید اسلام بر بنیان خانواده و اصول قانون اساسی ایران در این خصوص گفت : از آنجاییکه مودت و رحمت خلق شده و ایجاد شده الهی بین زن و مرد و پایه و اساس تحکیم خانواده است و تنها ضوابط حقوقی نمی تواند پاسخگوی تضمینی این مودت و رحمت باشند اما این نگاه نه تنها به مبنای نادیده انگاشتن نقش ضوابط حقوقی در استواری خانواده ها نسیت بلکه به دقت عملیاتی شدن تداوم بخش قوانین مصوب در حوزه های زنان خصوصا زنان خانه دار تا کید کرد .

شایق به تصویب پرداخت حقوق زنان خانه دار در مجلس و دولت در سال 82 اشاره کرد و افزود : این مصوبه که به عنوان طرح بیمه بازنشستگی مصوبه مجلس و دولت بود تا سال پیش اجرا می شد و طبق آن زنان خانه دار با پرداخت سالیانه 60 هزار تومان و سازمان بهزیستی نیز با همین مبلغ در سال به هزینه ای حدود 120 هزار تومان بیمه می شدند اما متاسفانه سال گذشته وزارت رفاه به یکباره و ناگهانی دستور لغو آن را صادر نمود و متعاقبا سازمان تامین اجتماعی از مشولین این قانون خواست با مراجعه بهمراکز ذی ربط مبالغ هزینه شده را پس بگیرند .

وی با اظهار تاسف از عدم پیگیری قوی مسئولین در لغو این قانون و ساده انگاری نسبت به لغو قوانین موجود تصریح کرد : بیمه زنان خانه دار برای حمایت حداقلی دولت از این قشر مظلوم جامعه با اختصاص بودجه 2 میلیارد تومانی به اجرا گذاشته شد و بنا بود با رشد بودجه تمامی زنان خانه دار کشور را در بر بگیرد که متاسفانه با بی اعتنایی و عدم پیگیری نهاد های حمایتی و مجری این طرح یعنی سازمان بهزیستی بعد از چند سال اجرا رها شد .

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه این طرح حدود 13 هزار زن خانه دار در برخی از استانها را در بر می گرفت و این در حالی بود که 14 میلیون زن خانه دار در کشور زندگی می کنند افزود : این مصوبه زنان خانه داری را در بر می گرفت که شاغل ، دانشجو ، یا دانش آموز نبوده و سنشان کمتر از 22 و بیشتر از 60 نباشد که با پرداخت ماهیانه 5 هزار تومان پس از 20 سال پرداخت می توانستند مشمول قانون استخدامی شوند .

شایق با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر اعمال حق بیمه زنان خانه دار در برنامه های سازمان بهزیستی گفت : مسئولان بهزیستی ، کافی نبودن اعتبارات را تنها مانع اجرایی شدن این طرح حمایتی می داند و معتقد است اجرای این طرح بسیار طولانی طی خواهد کرد .

وی در ادامه تاکید کرد : در حالی که رهبر معظم انقلاب همواره بر رعایت حقوق زنان تاکید ورزیده و رییس جمهور نیز با دیدگاه عدالت ورزی و مهرورزی و احقاق حقوق زنان دستور پرداخت این اعتبار و اعمال حق قانونی این قشر صبور ، فداکار و موثر و نقش آفرین را صادر نموده مسئولین بهزیستی و نهادها و دستگاههای ذی ربط چه پاسخ قانع کننده ای به آنها خواهند داشت ؟

دبیر جامعه زینب (س) در ادامه افزود : آیا مسئولین بهزیستی به جای ارائه راهکارهای مناسب و قانونی جهت تسریع بخشیدن به این مصوبه قانونی و افزایش بار جمعیتی زنان خانه دار حق لغو بک طرفه آن را دارند ؟ آیا ذکر کمبود اعتبار دلیل موجهی برای تعطیلی یکی از کمترین مصوبات قانونی در حمایت از زنان خانه دار می باشد ؟ آیا به راحتی می توان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و پاسخگو نبود؟ آیا زنان خانه دار به دلیل نداشتن تریبون برای احقاق حق خود و عدم دسترسی به مسئولین امر و حتی عدم آشنایی با حق قانونی تصویب شده باید محرومیت مضاعف تحمل کنند؟

عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس هفتم ضمن تاکید بر عملی شدن این مصوبه حمایتی گفت : با توجه به همه فراز و نشیب هایی که این طرح در طول 5 سال طی کرده است و با توجه به تاکیدات رییس جمهور در خصوص عدالت ورزی و امید بخشی به زنان خانه دار که پیکره خانواده اند انتظار می رود مسوولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه پیگیری های سازمان بهزیستی را با دقت بیشتری بررسی کرده و موانع عملی شدن این مصوبه را برطرف نمایند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours