از اظهارنظر دولتی ها تا چاپ کتاب علیه فمینیسم و 8 مارس

24 اسفند 1388

آلیا: نامگذاری روز جهانی زن تأثیری در بهبود وضعیت زنان غربی نداشت

خبرگزاری فارس: عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: نامگذاری روز جهانی زن هم هیچ تأثیری در بهبود وضعیت زنان غربی نداشت و این روز وسیله‌ای برای قدرتمندان جهت رسیدن به اهدف سیاسی خود شد.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به نخستین تظاهرات زنان در کشورهای غربی اظهار داشت: در سال 1875زنان اروپا به دلیل ظلم‌های بسیاری که به آنها می‌شد،‌ تظاهرات گسترده‌ای را برای احقاق حقوق خود از جامعه انجام دادند.

وی در ادامه بیان کرد: به مرور زمان بعضی از سازمان‌ها و کشورها از این عمل زنان بهره‌برداری‌های سیاسی در جهت تحقق اهداف خود انجام دادند که البته گفتنی است این رفتارها هیچ رابطه‌ای با حقوق زنان نداشت.

آلیا در خصوص گرامیداشت روز زن در کشورهای غربی گفت: برگزاری مراسم روز جهانی زن هیچ نوع تأثیری در وضعیت زنان این کشورها نداشته است.
وی به مهاجرت برخی از زنان ایرانی به کشورهای غربی اشاره کرد و افزود: برخی از زنان ایرانی که حقوق زن در ایران را از دست رفته می‌دانستند، ‌با هم‌نوا شدن با زنان کشورهای غربی درصدد به دست آوردن احقاق حقوق از دست رفته خود بودند ولی این همراهی هم برای آنها نتیجه‌ای نداشت.

آلیا خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی هیچ مسلمانی حاضر نیست در مواردی که با خلع قانونی یا تبعیض حقوقی روبه‌رو می‌شود، فرهنگ بیگانه را جایگزین فرهنگ بومی کرده و آن‌ را اجرا کند زیرا این فرهنگ‌ها با تعالیم اسلام و شرع ما مغایرت دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از بیانیه‌هایی که در خارج از کشور برای احقاق حقوق زنان تصویب می‌شود، زن و مرد را در تقابل یکدیگر قرار می‌دهد چرا که این نوع بیانیه‌ها القا کننده این است که مسیر تکاملی زن برابری با مردان است.

غربیها با فمینیسم احیای حقوق و کرامت زنان را نافرجام بگذارند

به گزارش خبرنگار « شبکه خبر دانشجو» از شیراز، دکتر فرهمندپور در همایش نسل خورشید در تالار سینا و صدرا شیراز، به وضعیت جهانی زنان و وظیفه امروز زن ایرانی پرداخت و با تاکید بر لزوم تحول فکری ومعنوی، اظهار داشت: ما پیرو دینی هستیم که پیامبرش در طول دو دهه چنان تحولی ایجاد کرد که انرژی پایان ناپذیر برای کشف و دریافت در او ایجاد شده بود؛ جامعه ای که در متن مقدسش به قلم قسم یاد می شود.

وی با اشاره به اینکه غربیها می خواهند با کلماتی همچون فمینسیم، مفاهیم والایی همچون احیاء حقوق زن و احیای کرامت انسانی را نافرجام بگذارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد مشکل زنان امروز جامعه حل شود، باید به آموزه های دینی خود بازگشت داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه والای نقش مادری در اسلام و با بیان اینکه فمنیسم گرایان می خواهند زن را به پستوی جهل بکشانند، ادامه داد: مدل ساختار فرهنگی با نگاه به بحث جنسیت در غرب جواب نداده است و این در حالی است که ما به آنها نگاه می کنیم و می خواهیم آن نسخه را برای خودمان بپیچیم.

فرهمندپور افزود: فرهنگ دینی ما اخلاق و تربیت را اساسی ترین کلید برای خانواده ها مطرح کرد. پس واکنش به مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در هر جامعه ای باید برآیند پیشینه همان جامعه باشد.

تحمیلهای یک سویه غربیها زنان را به افقهای روشنی سوق نداده است

اردبیلی افزود: ازواقعه 8مارس زمان زیادی می گذرد و 50 کمیسیون مقام زن انجام شده و دهها اتفاق جهانی دیگر اما باید از خودمان سئوال کنیم با همه این اتفاقات ما چه کرده ایم؛ آیا زنان در وضعیت بهتری قرار گرفته اند؟ آیا جز یک سری دلسوزیهای ظاهری اتفاق دیگری رخ داده است؟ نهادهای بین المللی توانسته اند صلحی را ایجاد کنند وآرامشی را برای بشریت به ارمغان آورند؟ آیا این تحمیلهای یک سویه، زنان را به افق های روشنی سوق داده است؟ رئیس شبکه ارتباطی تشکلهای غیر دولتی زنان فارس با اشاره به آماری از وضعیت زنان در غرب گفت: باید برای برون رفت ازاین بحران بزرگ چاره اندیشی کرد و جز بازگشت به اخلاق و معنویت راهی ارزشمندتر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه غربیها بحث بازگشت به دین واخلاق و معنویت را مانند جوبی در چرخ نظام مادی می دانند، افزود: آمریکائیها همواره راهکارهای اقتصادی، سیاسی و راهکارهای ویژه زنان را علیه ایران دنبال کرده اند.

اردبیلی نقش زنان در عرصه فرهنگی و اجتماعی را نقشی کلیدی و موثر دانست و تصریح کرد: برای رسیدن به مدینه فاضله، زنان ما یکی از محورهای کلیدی تغییر حرکت غرب گرایی هستند؛ امروز جهان تشنه الگو است و برای اشاعه فرهنگ و الگوی صحیح در دنیا، ما زنان ایران تک تک باید از خودمان شروع کنیم.

غربیها با “فمینیسم” می خواهند احیای حقوق و کرامت زنان را نافرجام بگذارند در این همایش خانم دکتر فرهمندپور، نیز طی مباحثی به وضعیت جهانی زنان و وظیفه امروز زن ایرانی پرداخت و با تاکید بر لزوم تحول فکری ومعنوی، اظهار داشت: ما پیرو دینی هستیم که پیامبرش در طول دو دهه چنان تحولی ایجاد کرد که انرژی پایان ناپذیر برای کشف و دریافت در او ایجاد شده بود؛ جامعه ای که در متن مقدسش به قلم قسم یاد می شود.

وی افزود: غربیها براین باورند که برای رسیدن به علم باید معنویت ودین را کنار گذاشت؛ لذا تهاجم فرهنگی خود را آغاز کرده اند و اروپا تلاش می کند پیام دانش و دانش اندوزی خود را با زیور و مادیگری به سمت جغرافیای کرامت انسانی صادر کرده و فکر خود را جایگزین افکار اسلامی کنند.

فرهمندپور با اشاره به اینکه غربیها می خواهند با کلماتی همچون “فمینسیم”، مفاهیم والایی همچون احیاء حقوق زن و احیای کرامت انسانی را نافرجام بگذارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد مشکل زنان امروز جامعه حل شود، باید به آموزه های دینی خود بازگشت داشته باشیم./ وی با اشاره به جایگاه والای نقش مادری در اسلام و با بیان اینکه فمنیسم گرایان می خواهند زن را به پستوی جهل بکشانند، ادامه داد: مدل ساختار فرهنگی با نگاه به بحث جنسیت در غرب جواب نداده است در حالیکه به آنها نگاه می کنیم و می خواهیم آن نسخه را برای خودمان بپیچیم.

این استاد دانشگاه افزود: فرهنگ دینی ما اخلاق و تربیت را اساسی ترین کلید برای خانواده ها مطرح کرد پس واکنش به مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در هر جامعه ای بایستی برآیند پیشینه همان جامعه باشد.

زنان مسلمان باید قدر نعمت دین اسلام را بدانند خانم ایوت مرسدس گونزالس زن آمریکایی مشرف به دین اسلام نیز یکی از مهمانان این همایش بود که طی سخنرانی با ارائه آماری از وضعیت زنان در جهان به ویژه در آمریکا گفت: زنان نباید با نگاه به ظاهر و طرز پوشش زنان غرب به این نتیجه برسند که آنها آزادند، خوشحالند و مشکل ندارند؛ حقیقت این است که آن زنان با خانواده های خود نیستند، فرزندانشان از خانه و خانواده دور هستند، همه کودکانشان در مهدکودکها بزرگ می شوند، زنان در امنیت اخلاقی نیستند. وی افزود: در اسلام به نحو زیبایی به صورت ویژه به بحث زنان و مساله احترام به زنان تاکید شده که زنان جامعه اسلامی باید قدر این نعمت بزرگ که خداوند شامل حالشان کرده را بدانند. / خانم گونزالس با اشاره به اینکه کامل ترین، متعادل ترین و مجهزترین دین را دین اسلام می دانم و زنان ما باید با بررسی آموزه های دینی شخصیت واقعی خود را شناسایی کنند، تصریح کرد: غرب می خواهد با فاصله انداختن بین زنان، دین وعلم، به اهدافی که اساس ندارد برسد اما زن مسلمان خوب می داند که اینها همه طعمه های شیطانی است.

بنابر این گزارش، در پایان این همایش کمپین 10میلیون امضایی در حمایت از رویکردهای ناب و جامع موضوع زنان در اسلام در اختیار حضار قرار گرفت تا به آن بپیوندند.

در بخش عصر این همایش نیز خانم دکتر فرهمند پور در یک کارگاه آموزشی به بحث در خصوص جایگاه زن در نظام اسلامی پرداخت که مورد استقبال گسترده تشکل های غیردولتی قرار گرفت. شبکه ارتباطی تشکلهای غیر دولتی زنان فارس با همکاری انجمن سیب کال با حضورخانم دکتر فرهمند پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و خانم ایوت مرسدس گونزالس آمریکایی که به دین اسلام مشرف شده، با هدف بررسی وضعیت زنان در جهان و وظیفه زن امروز، زن ایرانی گرد هم آمدند.

خطر سقوط در دام افراط گرایی فیمنیست

سایت اراده مردم: [خطر سقوط در دام افراط گرایی فیمنیست] مشکلات و بحران های زن امروز در ایران و حتی جهان ، چه در خانواده و چه در اجتماع ،برابری و تشابه زن و مرد نیست . اگر اینچنین است پس چرا دنیای غرب که مدعی تساوی زن و مرد در خانواده و جامعه است از مشکلات بیشتری در رنج است .آیا بر اساس آموزه های اسلامی کوچکترین وظیفه ای در زمینه تأمین اقتصاد خانواده بر عهده زنان گذاشته شده است . حتی کارهای خانه نیز شرعا بر عهده زنان نیست .

خطر سقوط در دام افراط گرایی فیمنیست بعضی منشأ همه مشکلات زنان را نابرابری و عدم تساوی موقعیت زنان و مردان درخانواده واجتماع می دانند . در حالی که مشکلات و بحران های زن امروز در ایران و حتی جهان ، چه در خانواده و چه در اجتماع ،برابری و تشابه زن و مرد نیست . اگر اینچنین است پس چرا دنیای غرب که مدعی تساوی زن و مرد در خانواده و جامعه است از مشکلات بیشتری در رنج است . بحـران بی سابقه خانواده در غـرب ، فرو پاشی خانواده ها ،سقط جنین ، گسترش فساد جنسی خانواده های تک والـد ، فرزندان نا مشروع و هـزاران معضل روحی و روانی درمردان و زنان ، همگان ارمغان امروز دنیایی است که مبتکر فیمنیسم و دیدگاه تشابه و تساوی ظاهری زن و مرد است .

درست است که زنان جامعه ما با مشکلات عدیده ای دست به گریبان اند ؛ اینکه خانواده استحکام گذشته را ندارد و اسلام به عنوان کامل ترین برنامه حیات بشر می بایست برنامه عملی برای حل معضلات امروزین خانواده و جامعه زنان داشته باشد ؛ اما پرسش این است آیا آسیب شناسی شده است که منشأ این مشکلات عمدتا از ناحیه ارائه برنامه دینی است یا از ناحیه ترک دستورات و برنامه های دینی و دل سپردن به دست آورده های مدرنیته .گمان می رود قبل از هر چیز باید تلاش کرد تا بستری اجتماعی برای تحقق آرمانهای دینی فراهم نمود ؛ نه آنـکه شعار اسلام را سر داد ، اما در عمل الـگوی بـرنامه اجتماعی غرب را به اجر در آورد و آنگاه متفکران اسلامی را مسئول نابسامانی ها دانست . متأسفانه از جمله خطاهایی کـه در کشور ما صورت گرفته این گونه برخورد کردن با آموزه های دینی است . کدام آموزه دینی گفته است که حقوق و مزایای زندگی میان زن و مرد تقسیم نشود . مگر مردان در آموزه های دینی مؤظف نیستند تمام نیازهای مادی همسر خویش را در حـد شأن وی فراهم سازند .

مگر تهیه مسکن و دیـگر نیازمندی های زندگی بر عهده مردان نیست . آیا بر اساس آموزه های اسلامی کوچکترین وظیفه ای در زمینه تأمین اقتصاد خانواده بر عهده زنان گذاشته شده است . حتی کارهای خانه نیز شرعا بر عهده زنان نیست . مگر نه آن است که زن چنانچه درآمد مالی داشته باشد ، می تواند همه را برای خویش به مصرف رساند و هیچ گونه وظیفه ای در قبال خانواده ندارد و مرد نیز هیچ گونه حـق تصرف در امـوال او ندارد . مـگر مردان در هنگام ازدواج مؤظف به پرداخت مهریه زن نیستند . مگر مردان تمام هزینه های فرزندان از کودکی تا بزرگ سالی را بر عهده ندارند . اینها همه الگوی اسلامی روابـط اقتصادی زن و مرد در خانواده است . اسلام زن را مـالک درآمد های خویش و مرد را مؤظف بـه پرداخت مهریه و نفقه و نیازهای زن و فرزندان می داند و زن در برابر این امور هیچ گونه مسئولیت پاسخ گویی ندارد تا بتواند به راحتی کانون خانواده به ویژه فرزندان را از وجود سراسر محبت و عاطفـه خویش بهرمند سازد . اگـر جامعه ما به دلیل عمل نکردن به این آموزه ها دچار مشکلات و نابسامانیهای متعددی بوده و هست ، چرا تقصیر را به گـردن متفکران و برنامـه ریزان دینی می گذاریم .

کتاب “فمینیسم” منتشر شد

ایسکانیوز: دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کتاب “فمینیسم” اثر سید ابراهیم حسینی را منتشر کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها “مأوا”، آنچه در این کتاب گرد آمده است مهم‌ترین سوالات درباره فمینیسم است که از سوی حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و مؤلف کتاب پاسخ دهی و بازپژوهی شده است.

این کتاب در دوازده پرسش که بخش‌های کتاب را از هم مجزا می‌کند به “مفهوم فمینیسم”، “جنبش فمینیستی”، “موج‌های فمینیستی”، “پیدایش فمینیسم”، “انگیزه‌های فمینیسم”، “فمینیسم و تفاوت زن و مرد”، “تفاوت‌های تکوینی و حقوقی زن و مرد”، “سنجش نگرش فمینیستی”، “دیدگاه اسلام و فمینیسم”، “فلسفه تفاوت‌های حقوقی زن و مرد”، “پیامدهای جنبش فمینیستی” و “اسلام و تجدد زندگی” پرداخته است.
در بخشی از کتاب که به فلسفه تفاوت‌های حقوقی زن و مرد پرداخته و با پرسش « من به عنوان یک مسلمان نمی‌توانم افکار فمینیستی را بپذیرم، اما همواره با این پرسش مواجه می‌شوم و دوست دارم بدانم که اگر اسلام دین مردان نیست و حقوق برابر برای زن را به رسمیت می‌شناسد پس چرا تفاوت‌های حقوقی فراوانی بین زن و مرد قایل شده است؟ آغاز شده است، می‌خوانیم:

مسلم است که اسلام در همه جا برای زن و مرد حقوق مشابهی وضع نکرده است، همچنان که در همه موارد برای آن‌ها تکالیف و مجازات‌های مشابهی نیز وضع نکرده است. اسلام اصل مساوات انسانی را در حقوق زن و مرد رعایت کرده است اما لازمه تساوی، تشابه و یکنواختی نیست. لازمه عدالت، وضع حقوق و تکالیف برابر و یکسان در شرایط همسان و حقوق و تکالیف متفاوت در زن و مرد متفاوت است، زیرا زن و مرد از نظر تکوین دارای شرایط همسانی هستند و یکی از شاخصه‌های نظام حقوقی شایسته آن است که به واقعیات هستی توجه داشته باشد.

از آنجا که زن و مرد به لحاظ جسمی و روحی تفاوت‌های فراوانی دارند، عدالت اقتضا می‌کند زن و مرد حقوق برابر اما احیاناً متفاوت داشته باشند. لازمه اشتراک زن و مرد در حیثیت انسانی و برابری آن‌ها از لحاظ انسانیت، برابری آن‌ها در حقوق انسانی است. اما حقوق و تکالیفی که به مقتضای جنسیت و تقسیم وظایف طبیعی متناسب مقرر می‌شود، همسان نیست؛ البته همین حقوق و تکالیف بر اساس تلازم حق و تکلیف متوازن و برابر است و اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست و از سوی دیگر با پیوند و برقراری تعامل شایسته بین حقوق و اخلاق، زن و مرد را رفیق هم قرار داد نه رقیب یکدیگر از این رو رعایت حقوق زن و مرد از سوی طرف مقابل، امری مقدس و انسانی محسوب می‌شود.
کتاب “فمینیسم” از سوی دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در شمارگان 5 هزار جلد به قیمت 800 تومان وارد بازار نشر شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours