80 روز بلاتکلیفی بدرالسادات مفیدی

26 اسفند 1388

جرس: خبر انتقال بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران به بند امنیتی 209 پس از هفته ها بلاتکلیفی در زندان،امیدها برای آزادی وی را تبدیل به موجی از نگرانی کرد. بدرالسادات مفیدی که همواره از حقوق روزنامه نگاران دفاع کرده، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به انحاء مختلف با بی عدالتی دسته و پنجه نرم کرده است.

برگزاری جلسه برای روزنامه نگاران دربند

مفیدی،پس از انتخابات و دستگیری های گسترده روزنامه نگاران با کمک اعضای دیگر انجمن سعی کرد جلسه ای در اعتراض به بازداشت روزنامه نگاران برگزار کند، اما مقامات امنیتی از برگزاری این جلسه جلوگیری کردند.با وجود این فشارها،مفیدی در دفاع از اهالی رسانه هر کار می توانست انجام داد.او از طریق انجمن صنفی روزنامه نگاران وضعیت اهل قلم در بند را جویا می شد و برای احقاق حق تضییع شده آنها از وکلایی که می شناخت درخواست می کرد تا به صورت رایگان پرونده آنها را بررسی و رسیدگی کنند.

اعتراض به پلمپ در انجمن

در همین اثنا،انجمن صنفی روزنامه نگاران تصمیم گرفت که مجمع عمومی خود را برگزار کند به همین دلیل از تمام روزنامه نگاران سراسر ایران برای حضور در این مجمع عمومی دعوت کرد. ترس از صدور قطعنامه در حمایت از روزنامه نگران دربند باعث شد که شباهنگام در تاریخ 14 مرداد، یک روز مانده به مراسم تحلیف احمدی نژاد،دفتر انجمن پلمپ شود و روزنامه نگاران دعوت شده در پشت درپلمپ شده انجمن بمانند.

پس از آن، مفیدی، اعتراض انجمن به این اقدام را در شکایتی قانونی تسلیم قوه قضاییه می کند.در این شکایت آمده بودکه “هیچ مرجع صلاحیت داری در خصوص منع فعالیت انجمن اظهارنظری نکرده است.”

ممنوع الخروج می شود

به دنبال این شکایت،مفیدی که قصد سفر خانوادگی به خارج از ایران را داشت،21 شهریور ماه با حکم معاونت دادگاه انقلاب به مدت یک سال ممنوع الخروج شد.اما باز مفیدی شکایت انجمن صنفی روزنامه نگاران را دنبال کرد و فعال تر از گذشته در پی احقاق حق روزنامه نگاران برمی آید.

او در تاریخ اول دی ماه،پس از اخراج 15 روزنامه نگار از روزنامه فرهیختگان در مصاحبه ای با دویچه وله از فشارها به مطبوعات ایران پرده برداشته، توقیف “روزنامه اندیشه نو”را برخاسته از غلبه فضای امنیتی بر کشور می خواند.او فشارهای جریان حاکم، بر روزنامه نگاران را از عزم مشروعیت حاکمان دانست.

بازداشت می شود

یک هفته پس از این مصاحبه بدرالسادات مفیدی به همراه همسرش،مسعودآقایی در منزل مسکونی اش بازداشت شد و پس از مدتی دلیل بازداشت مفیدی در خصوص ارتباطات با مراسم آیت الله منتظری عنوان شد.

در هنگام حمله شبانه ماموران امنیتی به منزل مفیدی وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر،دفترچه های یادداشت ،موبایل و…توقیف شد.مسعودآقایی ،همسربدرالسادات مفیدی از فعالان ملی مذهبی و متخصصان زبده ساختمان و از مدیران ارشد ستاد بازرسی خرمشهر در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی بود.

همسر بدرالسادات مفیدی 30 بهمن با سپردن وثیقه 50 میلیونی آزاد شد اما مفیدی همچنان در بند ماند.

ملاقات با خانواده

مفیدی در تاریخ 13 بهمن بعد از دو ماه اسارت توانست برای اولین بار با خانواده اش ملاقات کند.

خانواده مفیدی در تاریخ 29 بهمن پس از دومین ملاقاتشان از وضعیت وخیم جسمی وی خبردادند.به گفته خانواده او،مفیدی در این زمان در بندی به نام متادون نگهداری می شده ودرشرایط نامناسب بهداشتی و رفاهی بوده .برای تحت فشار قرار دادن مفیدی از دادن داروهای وی که مبتلا به کم خونی است جلوگیری به عمل آمده بود.

اعتراض فرزندان مفیدی

در این اثتا،پس از سخنان محمد جواد لاریجانی در حاشیه کنفرانس حقوق بشر ژنو مبنی بر اینکه” در ایران هیچ کس به خاطر اعتراض در زندان نیست”فرزندان مفیدی به دیدار خاتمی رفتند و نسبت به این ادعا انتقاد کردند.فرزندان این روزنامه نگار دربند از شرایط نامناسب مادرشان و بلاتکلیفی او گلایه کردند.

در اواسط اسفند ماه،محمد شریف،درباره وضعیت مفیدی به ایلنا گفته بود که”با توجه به ملاقات هایی که خانواده وی با ایشان داشته و پیگیری های به عمل آمده توسط وکلا، به نظر می رسد از زمانی که ایشان به بند عمومی منتقل شدند تاکنون بازجویی مجددی درمورد اتهامات انتصابی به وی به عمل نیامده است”.وی افزود”:در خصوص تبدیل قرار موکلم تاکنون اقدامی صورت نگرفته و اینجانب و خانواده ایشان در انتظار اتخاذ تصمیم مراجع قضایی جهت تبدیل قرار به سر می بریم”.

انتقال مجدد به بند امنیتی

اما چندی نگذشت که .امیدها به ازادی بدرالسادات مفیدی در آستانه شکوفه کردن درختان در لابه لای میله های زندان پس از انتقال مجدد وی به بند امنیتی 209 اوین به موجی از نگرانی ها بدل شد.

بازگشت مجدد وی به بند 209 می تواند حاکی از سر گرفتن دوباره بازجویی ها و اعمال دور تازه ای از فشارها باشد.

محمد شریف در گفت و گو با جرس درباره آخرین وضعیت موکلش می گوید: به درخواست من و خانواده خانم مفیدی برای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه یا مرخصی برای ایام نوروز جوابی داده نشده است

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours