26.1 درصد جمعیت زنان فعال اقتصادی در مناطق شهری در ردیف بیکاران قرار دارند

8 فروردین 1389

خبرگزاری موج – پیش بینی می شود که روند نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در ایران همچنان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار موج، بررسی آمارهای نسبتا جدیدی که از سوی مرکز آمار ایران درباره توزیع کل زنان بیکار دارای تحصیلات عالی و متوسطه در جوامع شهری و روستایی منتشر شده است، از سهم 88.7 درصدی این نرخ در شهرها و نیز سهم 59.4 درصدی در روستا خبر می‌دهد که این امر بیانگر حضور بخش بزرگی از جمعیت بیکار دارای تحصیلات متوسطه و عالی در شهرها و روستا‌ها است.

براساس این گزارش، با افزایش تعداد زنان دارای تحصیلات عالی، بازار کار نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جمعیت زنان باشد و در آینده‌ای نزدیک جامعه با بحرانی جدید به نام بحران بیکاری زنان جوان تحصیلکرده مواجه خواهد شد.

در تهران قریب به 800 هزار نفر بیکار و جویای کار وجود دارد که سهم قابل توجهی از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. در تمام جوامع و به خصوص در کشورهای جهان سوم، زنان از فرصت‌های شغلی کمتری برخوردارند و غالبا در بخش غیررسمی مشغول به کار هستند.

گفتنی است، نرخ بیکاری جمعیت نیز روز به روز افزایش می‌یابد به‌طوری که حدود 26.1 درصد جمعیت زنان فعال اقتصادی در مناطق شهری در ردیف بیکاران قرار دارند. از همه مهمتر آن که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده به خصوص در سال‌های اخیر مرتبا رو به افزایش است.

این گزارش می افزاید: با توجه به آمارهای رسمی نابرابری به لحاظ جنسیتی در بازار اشتغال بیشتر به نظر می‌رسد و این نابرابری در حذف نیمی از نیروی کار فعال اقتصادی از حوزه تولید و اقتصاد، محرومیت عده‌ زیادی از امتیازات تامین اجتماعی، وابستگی اقتصادی گسترده زنان به مردان و به دنبال آن ناامنی اقتصادی، احساس ناکارآمدی، افسردگی، ناآشنایی با محیط جامعه و به تبع آن آسیب‌پذیری در برابر حوادث و بحران‌های اجتماعی می‌تواند مولد بسیاری آسیب‌های فردی و اجتماعی باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours