مرجان صفری همچنان در سلول انفرادی / تمدید قرار بازداشت کاوه کرمانشاهی به مدت یک ماه / حکم 18 ماه حبس کاوه رضایی در دادگاه تجدید نظر تایید شد / برگزاری دادگاه مهدیه گلرو و تفهیم اتهامات سنگین

15 فروردین 1389

کمیته گزارشگران حقوق بشر – امروز، یکشنبه ۱۵ فروردین قاضی پرونده‌ کاوه قاسمی کرمانشاهی، قرار بازداشت وی را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

قاضی، در پاسخ به وکیل و مادر کاوه کرمانشاهی در مورد علت تمدید قرار بازداشت اظهار داشت «پرونده وی هنوز نیاز به بررسی دارد و بازجویی از وی به اتمام نرسیده است.»

گفتنی است کاوه کرمانشاهی جهت تفهیم اتهام در دادگاه حضور نداشت و قاضی بدون حضور این فعال حقوق بشر، اتهام وی را «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان داشت.

همچنین درخواست مادر کاوه کرمانشاهی برای ملاقات با فرزندش مورد موافقت قرار نگرفته است. پیش از عید نوروز دو نامه توسط قاضی جهت ارائه به وزارت اطلاعات ارائه شد که تا این لحظه هیچ‌گونه پاسخی در این مورد داده نشده است.

این درحالی است که فرنگیس داوودی، مادر کاوه تنها یک بار در ۱۱ اسفند موفق به ملاقات با فرزندش شده و درخواست‌های مکرر وی با مخالفت مسئولان دادگاه انقلاب روبرو شده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی ۱۴ بهمن‌ماه طی یورش ۷ نیروی امنیتی به منزلش در کرمانشاه بازداشت شد. وی روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و سخنگوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر کردستان است.

او همچنین از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کرمانشاه، عضو انجمن منحل شده ژیار و نیز از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت است.

مرجان صفری همچنان در سلول انفرادی

خبرگزاری هرانا – مرجان صفری فعال حقوق بشر در بند همچنان در سلول انفرادی اطلاعات سپاه پاسداران نگهداری می شود.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مرجان صفری فعال حقوق بشر که در 11 اسفند ماه سال گذشته بازداشت و روانه بند 2 الف سپاه پاسداران شده است با گذشت بیش از یک ماه همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود.

اتهام خانم صفری از سوی دادستان تهران تحت عنوان جرایم اینترنتی اعلام شده است و نامبرده تا کنون یکبار حق ملاقات با خانواده را یافته است.

اکثر فعالین حقوق بشری بازداشت شده پس از یازدهم اسفند ماه از حق دسترسی به وکیل مستقل محروم هستند و پیگیری های خانواده بازداشت شدگان تا کنون بی نتیجه بوده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر نسبت به رفتاری های فرا قانونی با فعالین بازداشت شده طی اطلاعیه مطبوعاتی ابراز نگرانی کرده بود.

تایید حکم 18 ماه حبس کاوه رضایی در دادگاه تجدید نظر

شعبه 56 دادگاه تجدید نظر استان تهران طی حکمی در تایید حکم اولیه شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج کاوه رضایی، را محکوم به یک سال و نیم حبس کرد.
اتهامات کاوه رضایی شامل اقدام علیه امنیت ملی به واسطه تبلیغ علیه نظام مقدس ج.ا.ا. و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

کاوه رضایی عضو کمپین یک میلیون امضاء و از فعالان دانشجویی است.

برگزاری دادگاه مهدیه گلرو و تفهیم اتهامات سنگین

کمیته گزارشگران حقوق بشر – روز یکشنبه ۱۵ فروردین، دادگاه مهدیه گلرو در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد.

دادگاه این فعال دانشجویی بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکیل وی برگزار شد. اتهامات گلرو در این دادگاه «تبلیغ علیه نظام»، «تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «ارتباط و همکاری با منافقین» عنوان شد.

به گزارش منابع آگاه، قاضی پیرعباسی در این دادگاه اجازه دفاع در مقابل اتهام «ارتباط با منافقین» را به گلرو نداد. وی در دفاع از دو اتهام دیگر اظهار داشت مصاحبه‌اش با رسانه‌های خارجی تنها به دلیل «نداشتن تریبون» بوده است.

گلرو همچنین در مقابل اتهام «تجمع و تبانی» اظهار داشت تجمع‌های شورای دفاع از حق تحصیل «صنفی و در راستای احقاق حقوق محرومین از تحصیل» برگزار شده است. گفتنی است این فعال دانشجویی بارها اتهام ارتباط و همکاری با منافقین‌ (سازمان مجاهدین) را رد کرده است.

وحید لعلی‌پور همسر مهدیه گلرو، شیوه برگزاری دادگاه همسرش را بسیار «شبیه» دادگاه ضیاء نبوی و مجید دری دانست. وی همچنین نسبت به «برخورد زشت» منشی دادگاه با خانواده گلرو که با وجود «داشتن برگه ورود» از حضور آن‌ها در دادگاه جلوگیری به عمل آورد، اعتراض داشت.

ضیاء نبوی و مجید دری، دو عضو دیگر شورای دفاع از حق تحصیل، پیش از این از سوی شعبه ۲۶ به ترتیب به ۱۵ و ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

این فعال مدنی همچنین از اعضای فعال کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود. در حال حاضر ضیاء نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گلرو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours