عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: سازمان ملی جوانان برای ارائه مشاوره ازدواج صلاحیت ندارد

20 فروردین 1389

ایلنا: یک نماینده مجلس اقدام سازمان ملی جوانان در زمینه ارائه گواهینامه ازدواج به جوانان را نامعقول و غیرقابل پذیرش دانست و گفت: این سازمان حق ندارد جوانان را ملزم به دریافت این گواهینامه برای ازدواج کند.

او همچنین از معیارهای ارائه شده در سرفصل‌های سامانه ازدواج جوانان (ساج) انتقاد کرده و معیارهای ظاهری را جزو اولویت‌های ازدواج ندانست و تصریح کرد: همین که این سازمان در معیارهای خود فرمان‌برداری زنان از مردان را مطرح کرده است نشان از آن دارد که سازمان ملی جوانان برای ارائه مشاوره ازدواج به جوانان صلاحیت ندارد.

عفت شریعتی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از عملکرد سازمان ملی جوانان گفت: اقدام این سازمان در راستای ارائه گواهینامه ازدواج اقدامی غیرمنطقی و نامعقول است.

او توضیح داد: منطقی نیست که سازمان ملی جوانان به دنبال آن باشد که گواهینامه ازدواج اعطا کند و در صدد آن باشد که داشتن این گواهینامه را برای جوانانی که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند تا دو سال آینده الزامی کند.

این نماینده مجلس گفت:‌خوب است که این سازمان به عنوان یک دستگاه فرهنگی به دنبال فرهنگ‌سازی در زمینه استحکام خانواده‌ها و مسئولیت‌پذیری جوانان در زندگی مشترک باشد. اما قابل پذیرش نیست به جوانان گواهینامه ازدواج ارائه کند و آنها را ملزم کند که برای ازدواج حتما کلاس‌های مورد نظر این سازمان را بگذرانند.

شریعتی تصریح کرد: اگر سازمان ملی جوانان قصد دارد که به دختران و پسران جوان در زمینه ازدواج مشاوره بدهد باید با دانشگاهیان، صاحب‌نظران حوزه جوانان و ازدواج و همچنین حوزه‌های علمیه مشورت کند و نمی‌تواند به طور مستقل در این زمینه وارد عمل شود.

او با انتقاد از عملکرد سازمان ملی جوانان در زمینه ارائه معیارهای غیرمنطقی در سرفصل‌های سامانه ازدواج جوانان (ساج) گفت: با وجود اینکه شاید سازمان ملی جوانان قصد خیر داشته است اما معیارهای ارائه شده در زمینه ازدواج توسط یک سازمان هیچ کمکی به جوانان در زمینه انتخاب همسر مناسب نمی‌کند.

این نماینده مجلس گفت:‌ این پذیرفته نیست که این سازمان در سرفصل‌های خود مردان را به ازدواج با دخترانی که از آنها فرمان‌برداری کنند، تشویق کند و خصوصیات ظاهری دختران را برای ازدواج در اولویت بداند، چرا که خصوصیات ظاهری در ازدواج از اهمیت والایی برخوردار نیست چون شکل ظاهر و قیافه افراد مدتی بعد از زندگی مشترک عادی می‌شود و آنچه که اهمیت دارد زیبایی باطن و خصوصیات فردی و اخلاقی است.

او گفت: همین که سازمان ملی جوانان در سرفصل‌های خود موارد این‌چنینی را برای ازدواج مطرح کرده، نشان‌دهنده آن است که این سازمان در زمینه ارائه مشاوره به جوانان در شرف ازدواج صاحب‌نظر نیست و باید از دانشگاهیان، کارشناسان و افراد خبره برای آموزش‌های خود کمک بگیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours