به هادس خوش آمدید / ترانه بنی یعقوب

20 فروردین 1389

کانون زنان ایرانی: “به هادس خوش آمدید “تازه ترین رمان بلقیس سلیمانی نویسنده حوزه زنان است .خیلی ها نام سلیمانی را از دو کتاب دیگر او خاله بازی و بازی آخر بانو به یاد دارند . قهرمان اصلی این داستان زن است؛ ضمن آ‌نکه زنان محور اصلی وقایع داستان را به خود اختصاص می‌دهند. به هادس خوش آمدید در فضای سه‌گانه‌ای از تهران، شهرستان‌ها و مناطق جنگ‌زده اتفاق می‌افتد.قهرمان اصلی کتاب “رودابه “دختری دانشجو است که از گوران یکی از شهرستانهای کرمان برای تحصیل به تهران آمده است نام شهر و فضایش به دلیل تکرار در دیگر آثار این نویسنده نیز برای خواننده آشناست

این رمان هم درست مثل سایر آثار این نویسنده در دهه شصت می گذرد. هرچند این بار دغدغه های دوران جنگ و زندگی در آن حال و هوا را نیز بازتاب می دهد .رودابه در خوابگاه دانشجویی زندگی می کند درست در دورانی که تهران در معرض خطر بمباران هوایی قرار دارد . او به اصرار پسر دایی اش احسان که نامزد از پیش تعیین شده اش هم محسوب می شود .

به خانه یکی از بستگان او می رود تا شاید از خطر بمباران درامان بماند . اما خانه دایی یوسف درست جایی است که دختر را متلاشی می کند در این خانه به رودابه تجاوز می شود . پس ازاین حادثه رمان سیری عجیب به خود می گیرد و تا افسردگی و خشونت بیش از حد قهرمان اصلی کتاب به پیش می رود . حالاتی که شاید هر زنی که چنین تجربه ای را از سر گذرانده طی کند.خواننده از خود می پرسد آیا این حس و حالات درهمه زنانی که چنین سرنوشتی یافته اند مشابه است یا فقط رودابه است که این مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد و به ظاهر به زندگی باز می گردد .

رودابه فکر می کند، با خود حرف می زند ، تصمیم می گیرد و عذاب می کشد و تمام این اضطراب و دردها را به خواننده رمان منتقل می کند .رودابه بالاخر به فکر انتقام می افتد هر چند انگار بازی روزگار جور دیگری فقط از او انتقام می گیرد و او پس از آن هرگز موفق به دیدار دایی یوسف که به خاطر شکست در عشق قدیمی باکره گی را از او گرفته نمی شود .

رودابه برای فرار از زخم هایش به مناطق جنگی می رود . در این قسمت خواننده حال واحوال برخی از مناطق جنگی را نیز در آشفتگی احوال رودابه می خواند .همچنین رمان در این جا به تبعات جنگ در زندگی فردی و اجتماعی آدم‌ها می‌پردازد، این‌که آیا آدم‌ها در زمانه‌ی جنگ هم فرصت زندگی‌ کردن می یابند . احسان پسر دایی رودابه نیز در همان روزها به خاطر بی توجهی های رودابه و تغییر حالاتش راهی جنگ شده است هر چند او هرگز از اتفاقی که برای رودابه افتاده است مطلع نمی شود چندی نمی گذرد که خبر شهادت احسان به رودابه می رسد و رودابه را باز گیج و مبهوت به جای می گذارد .

رودابه به زادگاهش باز می گردد و دریچه هایی دیگر از روح پریشانش را به نمایش می گذارد .اما این بار هم بلقیس سلیمانی مانند رمان های دیگرش به طرح مسایل اجتماعی و مشکلاتی که زنان به فراخور فرهنگ اجتماعی شان با آن دست به گریبانند گریزی می زند . این بار او موضوع باکره نبودن رودابه را هدف قرار می دهد اینکه اگر دختری در چنین شرایطی و وقتی از یک خانواده سنتی است تصمیم به ازدواج می گیرد چه بر او می گذرد و چه حالاتی به سراغش می آید .

به هادس خوش آمدید خواننده را به خوبی با خود همراه می کند و ذره ذره با دغدغه های قهرمان اصلی کتاب پیش می برد این رمان در سال 88 با تیراژ 2000 نسخه توسط نشر چشمه وارد بازار شد ه است .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours