مصوبات جدیدکمیته بررسی لایحه حمایت ازخانواده

24 فروردین 1389

دادن حضانت فرزند به مادر در صورت فوت پدر و پیش‌بینی پرداخت اجرت‌المثل درصورت تقاضای طلاق ازسوی زن از مصوبات جدید کمیته بررسی لایحه حمایت از خانواده بود
ایسنا: سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه چند مورد به مصوبات قبلی الحاق و مقرر شد دادگاه‌های خانواده با حضور یک قاضی مرد و یک قاضی مشاور زن تشکیل شود و همچنین در رابطه با بحث حضانت فرزندان نیز این گونه تصمیم‌گیری شد که در صورت فوت پدر حضانت فرزند به مادر داده شود.

امین‌حسین رحیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: در جلسه کمیته بررسی لایحه حمایت از خانواده کمیسیون حقوقی و قضایی مقرر شد که دادگاه‌های خانواده با حضور یک قاضی مرد به عنوان رییس یا دادرس و یک قاضی مشاور زن تشکیل شود که این قاضی مشاور زن باید همواره در جلسات حضور داشته و نظرش را به صورت کتبی در پرونده نوشته و اعلام کند پیش از این در دادگاه‌های خانواده قاضی مشاور زن حضور داشت، اما دادگاه مکلف نبود نظر این قاضی مشاور را اجرا کند.

وی در ادامه توضیح داد: در این صورت اگر قاضی دادگاه نظر قاضی مشاور را بپذیرد طبق نظر او رای صادر می‌کند، اما اگر این نظر را نپذیرفت قاضی دادگاه مکلف است پس از اعلام رای خود نظر قاضی مشاور را نیز قید کند و با استدلال، دلیل رد این نظر را اعلام کند. در چنین شرایطی در دادگاه تجدیدنظر قضات نظر مشاور زن را می‌دانند و سپس تصمیم‌گیری می‌کنند.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت در رابطه با مورد الحاقی دیگر به لایحه حمایت از خانواده گفت: مطابق با قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلحت چنانچه زن در منزل شوهر کارهای خانه را انجام دهد و پولی دریافت نکرده باشد می‌تواند تقاضای اجرت‌المثل کند. البته اگر کار کردن زن به قصد تبری باشد یعنی به صورت مجانی کارهای منزل را انجام داده باشد اجرت‌المثل به او تعلق نمی‌گیرد.

رحیمی ادامه داد‌: در این کمیته پیش‌بینی شد که اگر مرد تقاضای طلاق بکند و این تقاضای طلاق ناشی از سوء معاشرت زن نباشد و همچنین مرد توانایی مالی داشته باشد و زن نیز درآمدی نداشته باشد دادگاه با توجه به جمیع جهات می‌تواند تقاضای نحله یعنی بخشش برای زن را در نظر گیرد که بر این اساس مرد مکلف است تا زمانی که زن ازدواج مجدد نکرده باشد مقرری توسط مرد به زن پرداخت شود. مطمئنا در صورتی که تقاضای طلاق از سوی زن باشد اجرت‌المثل و نحله کلی به زن پرداخت می‌شود . اما بحث نحله جزیی یعنی همان مقرری ماهیانه به زن تعلق نمی‌گیرد.

وی در همچنین در رابطه با مورد دیگر بررسی شده در این کمیته گفت: موضوع دیگر بحث حضانت فرزندان بود که بر این اساس در صورتی که پدر در قید حیات نباشد حضانت فرزند به ولی قهری داده نمی‌شود و حضانتش همچنان در دست مادر حتی در صورت ازدواج مجددش می‌ماند. البته اگر با تقاضای ولی قهری و تشخیص دادگاه مشخص شود که زن با ازدواج مجدد نمی‌تواند حضانت فرزند را به عهده گرفته و این موضوع به مصلحت طفل نیست در آن صورت حضانت فرزند به ولی قهری داده می‌شود.

رحیمی در پایان گفت: با برگزاری جلسه این کمیته بررسی لایحه حمایت از خانواده به اتمام رسید و در صورتی که فردا (سه‌شنبه) اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی به این موارد الحاقی رای مثبت دهند این لایحه به صحن علنی فرستاده می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours