مخالفت مجلس با سیاست افزایش جمعیت رئیس جمهور / سیاست افزایش جمعیتی خلاف عقل و شرع است

27 فروردین 1389

حجت‌الاسلام انصاری‌راد: سیاست افزایش جمعیتی خلاف عقل و شرع است

ایلنا: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم می‌گوید: سکوت علما در برابر سیاست “دو بچه کافی است”،‌ امری نیکو است چون افزایش جمعیت بدون وجود امکانات لازم، خلاف عقل و شرع است.او ادامه می‌دهد: به طور قطع اسلام تابع عقل و مصلحت است و سخن رئیس‌جمهوری مبنی بر سیاست‌های افزایش جمعیتی، صحیح نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: قبل از انقلاب مسئله کنترل جمعیت تبلیغ می‌شد و شعار دو بچه کافی است، شعار معروفی بود اما بعد از انقلاب حسب سنت معروفی که بین متدینین رایج بود تبلیغ افزایش نسل و داشتن فرزندان بسیار رایج شد به گونه‌ای که حکومت نیز آن را تبلیغ می‌کرد و آن را مورد استقبال قرار می‌داد.

او ادامه داد: طی مدت کوتاهی بعد از سیاست‌های افزایش جمعیتی، میزان جمعیت به صورتی شد که مسئولان کشوری احساس خطر کردند و جریان مدیریتی کشور مسئله افزایش جمعیت را مورد نقد و تردید قرار داد.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم تصریح کرد: شعار انفجار جمعیت از انفجار اتم خطرناک‌تر است شعاری بود که بعد از این افزایش جمعیت بر روی دیوار شهرهای مختلف کشور دیده می‌شد.

او گفت: بنابراین بعد از این افزایش جمعیت، انفجار جمعیت امری خطرناک و حتی قابل مقایسه با بمب اتم قلمداد شد.

انصاری‌راد تصریح کرد:‌ با سیاست‌های افزایش جمعیتی، جمعیت 35 میلیونی کشور در بعد از انقلاب به بیش از 70 میلیون نفر افزایش یافت و این امر موجب شد که اقشار مختلف کشور یعنی پیرمردان، بازنشستگان، کودکان، نوجوانان، جوانان و دانشجویان که در حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت دارند در شرایطی زندگی کنند که شایسته آنها نیست.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم توضیح داد: افزایش جمعیت باعث شد که شرایط زندگی مناسبی برای اصناف مختلف کشور فراهم نشود و میلیون‌ها نفر از جمعیت کشور بیکار باشند.

انصاری‌راد گفت: در حال حاضر در حدود 14 میلیون نفر از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بسیاری از مردم امکان تغذیه کافی ندارند، بخش اعظمی از جمعیت کشور نمی‌توانند از امکانات مناسب بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند و از نظر مالی توان تامین مایحتاج بهداشتی درمانی لازم را ندارند.

او گفت: به طور قطع اسلام تابع عقل و مصلحت است و سخن رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه افزایش جمعیت خوب است، امری مطلق محسوب نمی‌شود.
انصاری‌راد افزود: افزایش جمعیت در صورتی مجاز، صحیح، مستحسن و خوب است که امکانات تامین مایحتاج و ضروریات زندگی فراهم باشد در غیر این صورت افزایش جمعیت بنا به حکم عقل و شرع نامطلوب است.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم اضافه کرد:‌ حال که برای فرزندان کشور، امکانات لازم زندگی را نمی‌توانیم فراهم کنیم، ازیاد نسل قطعا امری نامطلوب است.

انصاری‌راد گفت: اگر علما در برابر سیاست دو بچه کافی است سکوت کرده‌اند، امری بسیار نیکو و درست انجام داده‌اند، چون افزایش جمعیت بدون وجود امکانات لازم کاری خلاف عقل و شرع است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس : مخالفت مجلس با سیاست افزایش جمعیت رئیس جمهور

مخالفت و موضع گیری مجلس با پیشنهاد افزایش جمعیت / اگر افزایش جمعیت در کشور اتفاق بیفتد مشکلات جبران‌ناپذیری پیش‌رو خواهیم داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: مجلس بررسی‌های خود را در زمینه اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در رابطه با افزایش جمعیت آغاز کرده و کمیسیون بهداشت و درمان با این پیشنهاد مخالف است و نسبت به این موضوع موضع‌گیری کرده است.

انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: بر اساس یافته‌های سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و بانک جهانی کشورها و نظامات سیاسی تشویق‌ شده‌اند که رشد جمعیتی دقیقی داشته باشند تا بتوانند رفاه و ارتقاء شاخص‌ها را برای کشورشان به ارمغان بیاورند.
وی ادامه داد: کشور ما نیز در 2 دهه گذشته توانسته است رشد جمعیت را با توجه به امکانات فعلی موجودکنترل کند.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس با اشاره به مشکلات شهرنشینی که امروز در کشور نمایان است گفت: در حال حاضر با کمبود امکانات تفریحی مواجه هستیم که به فراخور جمعیت، جمعیت 70 میلیونی موجود امکانات آموزشی، تفریحی و رفاهی نداریم به طوری‌که به راحتی می‌توان وضعیت استاندارد نبودن کتابخانه‌ها و کمبود مساجد را مشاهده کرد.

محسنی تصریح کرد: ایده افزایش جمعیت با شرایط کنونی به صلاح نیست چراکه به نظر می‌رسد پشت‌سر این ایده دلیل پژوهشی و کارشناسی وجود ندارد و اقدامات موفق سال‌های اخیر را در زمینه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به مخالفت مجلس با پیشنهاد افزایش جمعیت ادامه داد: براساس شاخص استاندارد در منطقه در بسیاری از امکانات زیربنایی کمبود داریم و اگر افزایش جمعیت در کشور اتفاق بیفتد مشکلات جبران‌ناپذیری پیش‌رو خواهیم داشت.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours