دکتر عباس پور استاد دانشگاه در گفتگو با « فردا » با بیان اینکه اسلام به دنبال محدودیت در تعدد زوجات بوده است گفت : در اکثر موارد مردهایی که به دنبال این ازدواج ها می روند آدم های تنوع طلبی بوده اند و هیچ انگیزه ای جز انگیزه های جنسی نداشته اند. خیلی کم اتفاق افتاده است که مردها با انگیزه های معنوی و اخلاقی در پی ازدواج دوم و سوم بروند.
یک استاد دانشگاه گفت : اکثر مردهایی که به دنبال ازدواج با همسر دوم می روند آدم های تنوع طلبی بوده اند و هیچ انگیزه ای جز انگیزه های جنسی نداشته اند.
دکتر فریده عباس پور روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با سرویس فرهنگی « فردا »٬ با بیان اینکه اسلام آمده است تا تعداد زوجات را محدود کند گفت: اگر بحث تعدد زوجات است باید بررسی کرد که در چه شرایطی اسلام در این مورد اجازه می دهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این مقوله را باید در مورد جامعه خودمان بررسی کنیم افزود: قبل از ظهور اسلام، مردان عرب ازدواج های بی حد و حصر بسیار داشتند تا جایی که برای خود حرمسرا می ساختند. اسلام آن تعداد زیاد را محدود کرده است آن هم با شرط عدالت. ما باید در مورد جامعه خودمان بحث کنیم و این مقوله را در مورد جامعه خودمان بررسی کنیم.
دکتر عباس پور ادامه داد: باید ببینیم می خواهیم چه مشکلی را حل کنیم. آیا ازدواج جوان ها مشکل ماست یا ازدواج دوم و سوم مردها؟ ما باید نگران ازدواج جوان ها باشیم و مشکلات آن ها را حل کنیم و شرایط لازم برای ازدواج آن ها را فراهم کنیم. یعنی برای کسانی که تجربه ازدواج ندارند و به آن نیاز دارند٬ نه برای آنهایی که یک بار این تجربه را داشته اند و حالا برای انگیزه های دیگرشان می آیند و دست به ازدواج دیگر می زنند.
وی با بیان اینکه باید بررسی شود چرا مردها دست به ازدواج دوم می زنند٬ گفت: واقعیت امر این است که باید یک بررسی پژوهشی راجع به خانواده هایی که مردهای آن ها دست به ازدواج دوم یا ازدواج های صیغه ای می زنند، شود. باید انگیزه های فردی این افراد مورد مطالعه قرار بگیرد. آیا این انگیزه ها با انگیزه ی الگوهای صدر اسلام مطابقت دارد؟ این مسئله بسیار مهم است زیرا در فرهنگ ما و در جامعه ما ازدواج های این چنینی برای خانواده ها ایجاد مشکل کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: ما به عنوان مشاور شاهد این قضیه هستیم. ما با خانواده هایی که در آن ها همسر دوم و سوم رفته بسیار مواجه شدیم و دیدیم که جز در موارد بسیار محدود٬ هم بافت خانواده اصلی دچار مشکل شده و هم خانواده دوم. باید دید این ازدواج ها به چه قیمتی صورت می گیرد؟ به قیمت از هم پاشیدن بافت هر دو خانواده؟
دکتر عباس پور با اشاره به اینکه انگیزه اصلی ازدواج دوم مردها اغلب انگیزه های جنسی است٬ بیان کرد: در اکثر موارد مردهایی که به دنبال این ازدواج ها می روند آدم های تنوع طلبی بوده اند و هیچ انگیزه ای جز انگیزه های جنسی نداشته اند. خیلی کم اتفاق افتاده است که مردها با انگیزه های معنوی و اخلاقی در پی ازدواج دوم و سوم بروند. کسانی که از این ازدواج ها استقبال کرده اند در رفتارشان کمتر رنگ و بوی خدایی دیده شده است. آن ها از اسلام فقط داشتن زن صیغه ای را شناخته اند، در صورتی که حتی اعتقادی به احکام و واجبات دینی و عمل به آن ندارند.
این دکتر مشاور درباره پیامد های این ازدواج ها گفت: این ازدواج ها پی آمد های مخربی برای خانواده ها داشته است. در چنین خانواده هایی همسر اول دیگر ادامه ی زندگی در کنار چنین مردی را دشوار می بیند. زنی که تمام سختی های زندگی را به دوش کشیده تا زندگی اش را به یک قوام و ثباتی برساند و حالا همسرش هوس تجدید فراش کرده است.
دکتر فریده عباس پور افزود: این یک نوع جفا و کم لطفی و خیانت از دید همسر به زن و زندگی است و از طرف دیگر فرزندانی که با چنین شرایطی مواجه شده اند، ضربه های شدید روحی و عاطفی خورده اند و دیگر این خانواده قوام و ثبات قبلی را ندارد و می طلبد که در شکل جدیدی قرار بگیرد که یا جدا شدن از زندگی قبلی و بی سرپرست شدن خانواده چه از دید همسر و چه از دید فرزندان است و یا تحمیل دو خانواده ها به یکدیگر است که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بالاخره مردها باید تکلیف خودشان را از این ازدواج ها روشن کنند٬ گفت: مردها شهامت داشته باشند و بگویند برای چه به این ازدواج ها روی می آورند. کمتر دیده شده که انگیزه مردها خالص و خدایی باشد. شاید بهتر باشد این موضوع را به عنوان سئوال مطرح کنیم که انگیزه مردها از ازدواج چیست؟ خودشان بحث کنند و خودشان این انگیزه ها را مطرح کنند. از دید پژوهشی انگیزه این ازدواج ها٬ شرایط خانواده های مربوطه و عوارض ناشی از آن ها باید مورد بررسی و تبادل نظر توسط صاحب نظران قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ما باید از علما کمک بگیریم٬ افزود: این موضوع باید در نشست هایی با حضور علما و روانشناسان و جامعه شناسان و حقوقدانان٬ مطرح شود و به چالش کشیده شود و از علما و صاحب نظران بخواهیم در این مورد مرزها را مشخص کنند و تکلیف این نوع ازدواج ها را روشن کنند.
این استاد روانشناسی با بیان اینکه ویژگی های جسمی و روانی و عاطفی مردها در بروز این رفتار موثر است گفت: شاید یکی از دلایل بروز چنین رفتاری خصوصیات و تفاوت های دو جنس در برخی ویژگی های جسمی و روانی و عاطفی باشد. برخی غرایز و انگیزه ها در مردها و برخی زن ها شدت دارد. انگیزه های جنسی در مردها قوی تر و فعال تر است و زنان در این مورد منفعل تر هستند
این روانشناس همچنین گفت: باید روشن شود که آیا با انگیزه های خدایی خانواده ها از این بابت لطمه خورده اند؟ ما در موارد بسیار نادر با مردانی رو به رو بوده ایم که زنان آنها مشکلاتی داشته و نمی توانسته اند زندگی شان را تامین کنند و مرد به ناچار در پی زن دوم رفته است.
وی ادامه داد: خانواده یک سیستم است و باید به صورت سیستمی به آن نگاه کنیم. ممکن است بسیاری از مشکلات و در رأس آنها ازدواج صیغه ای معلول شرایط دشوار خانوادگی باشد٬ این را نمی توان منکر شد. اما همین مطلب را هم باید یک روانشناس تشخیص دهدکه فرد با توجه به زمینه های مشکل زای خانواده اش کجا و چه زمانی می تواند این رفتار را بروز دهد.
دکتر فریده عباس پور درپایان با تاکید بر حل مشکلات ازدواج جوان ها گفت: در هر صورت ما باید به دنبال فراهم کردن شرایط برای ازدواج جوان ها باشیم این منطقی تر است تا اینکه به دنبال تایید ازدواج های دوم و سوم و ازدواج های صیغه ای افراد.
+ There are no comments
Add yours