بالکان در جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند / کلن

29 فروردین 1389

دویچه وله: از ۱۴ آوریل ۲۰۱۰ جشنواره بین‌المللی فیلم زنان در دو شهر دورتموند و کلن شروع به کار کرد. تا آخرین روز جشنواره (۱۸ آوریل) ۱۰۰ فیلم متعلق به زنان ۳۰ کشور به نمایش درخواهند آمد. حوزه ‌بالکان موضوع محوری امسال جشنواره است.

“زنان به پشت دریچه‌ی دوربین!” شعار جشنواره امسال فیلم زنان است که روز چهارشنبه ۱۴ آوریل کار خود را آغاز کرد. به گفته‌ی مسئولان این جشنواره به هنگام گشایش «هنوز میزان مشارکت زنان در مسئولیت‌های بالا در صنعت فیلم زیر ۲۰ درصد قرار دارد».

فیلم بالکان: در جست‌وجوی هویت

موضوع محوری جشنواره‌ی ۲۰۱۰ حوزه‌ی بالکان است. خانم سیلکه ربیگر، مسئول هنری جشنواره گفت که «با نگاه معطوف به حوزه‌ی بالکان قصد داریم کارهای سینمایی زنان این منطقه را دقیق‌تر بررسیم». وی با تأکید بر اهمیت سینما در کشورهای حوزه‌ی بالکان افزود: «پس از جنگ بالکان، سینما در این منطقه به شکلی از بیان سیاسی بدل شده؛ بیانی که حاکی از جست‌وجو در یافتن هویت است».

برای نمونه فیلم مستند “این ترانه از کیست؟” (Whose ist this song?) ساخته آدِلا پیوا، سفری است از میان سرزمین‌های ترکیه، یونان، آلبانی، بوسنی و صربستان برای یافتن منشاء یک تصنیف.

در کنار ده‌ها فیلم سینمایی و مستند، فیلم‌های کوتاه نیز در کارگاه‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند. در یک میزگرد نیز قرار است مسئله‌ی هماهنگی زنان در کار فیلم‌سازی با وظایف خانه و خانواده مورد بحث قرار گیرد. جایزه‌ی این جشنواره با ۱۰ هزار یورو همراه است.

پیشینه‌‌ و برنامه‌ی جشنواره

با ادغام دو جشنواره فیلم زنان، “فِمیناله” و “فِم توتال”، که هر دو در دهه‌ی ۱۹۸۰ در آلمان شکل گرفته بودند، در سال ۲۰۰۶ بزرگترین و مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان با عنوان “جشنواره بین‌المللی فیلم زنان دورتموند/کلن” (IFFF) بنیان گذارده شد. این جشنواره هر سال به طور متناوب در کلن یا دورتموند برگزار می‌شود. امسال محل نمایش و مراسم جشنواره در مراکز سینمایی شهر کلن است.

این جشنواره‌ی آلمانی به زنان سراسر جهان امکان می‌دهد در تمامی عرصه‌های تولید فیلم کار خود را عرضه کنند. نه فقط زنان کارگردان، بلکه زنان فیلمبردار، سازنده‌ی موسیقی متن و فیلمنامه‌نویس نیز می‌توانند کار خود را به نمایش بگذارند.

فراتر از این‌ها، جشنواره برای هنرمندان سینماگر این امکان را فراهم کرده تا با ایجاد شبکه‌های گفت‌وگو، تبادل نظر و تجربه و آموزش در سطوح مختلف آگاهی در صنعت سینما را به علاقمندان انتقال دهند. شرایط تولید فیلم، حق پخش و انتشار و کپی رایت، نقش شبکه‌های بین‌المللی فیلم زنان و شیوه‌های جدید عرضه‌ی فیلم موضوع‌هایی هستند که مورد بحث قرار خواهند گرفت.

تشکیل گروه‌های کاری درباره تئوری فیلم و تصویرسازی، بخش ثابت برنامه‌ی جشنواره است. هدف جشنواره فقط عرضه فیلم‌های زنان نیست، بلکه حمایت فعال و پیگیر از کار هنری زنان کشورهای گوناگون از دغدغه‌های این نهاد هنری و سینمایی است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours