شیوا نظرآهاری تفهیم اتهام شد: “تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی”/ درسا سبحانی آزاد شد / تمدید قرار بازداشت یک زن زندانی گمنام پس از ۹ ماه / دیدار خانواده مهدیه گلرو با مهدی کروبی

2 اردیبهشت 1389

شیوا نظرآهاری تفهیم اتهام شد: “تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی”

کمیته گزارشگران حقوق بشر – دادسرای مستقر در زندان اوین، پس از «اخذ آخرین دفاعیات» از شیوا نظرآهاری، اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان و ۱۶ آذر» را به وی تفهیم کرد.

نظرآهاری، شرکت در تجمع‌های ۱۳ آبان ۱۶ آذر را رد کرده و ابراز داشته در زمان برگزاری این تجمع‌ها «در محل کار خود حضور داشته است.»
بیش از ۱۲۰ روز از دومین بازداشت این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر می‌گذرد و از ۲۴ خردادماه سال گذشته که او برای اولین بار بازداشت شد، به پرونده‌اش رسیدگی نشده بود.

شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر و دانشجوی ستاره‌دار از خردادماه سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ روز را در بازداشت به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلول‌های انفرادی زندان اوین بوده است.
نظرآهاری، برای دومین بار در سال گذشته در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. این درحالی است که در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

در حال حاضر، نوید خانجانی، کوهیار گودرزی و شیوا نظرآهاری سه عضو بازداشت‌شده کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند.

درساسبحانی آزاد شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر – درسا سبحانی، فعال کمپین یک‌میلیون امضا عصر امروز اول اردیبهشت‌ماه، حدود ساعت ۱۶، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

وی روز ۱۶ اسفند سال گذشته، در ساری بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده بود. سبحانی حدود ۲۵ روز را در سلول‌های انفرادی بند متعلق به سپاه سپری کرد.

تمدید قرار بازداشت یک زن زندانی گمنام پس از ۹ ماه

کمیته گزارشگران حقوق بشر: قرار بازداشت کبری زاغه دوست، زندانی گمنامی که در مراسم چهلم شهدای انتخابات دستگیر شده بود، بعد از گذشت بیش از ۹ ماه تمدید شد.

وکیل این زندانی سیاسی در این باره گفت: «متاسفانه بعد از گذشت بیش از ۹ ماه، بازهم قرار بازداشت وی تمدید شده و به علت استقرار دادسرا در داخل زندان اوین، و عدم امکان ورود به آن، حتی امکان اعتراض به تمدید قرار بازداشت، که در قانون برای متهمین به رسمیت شناخته شده دیگر امکان پذیر نیست. اتهاماتی که به موکلم تفیهم شده، مربوط به شوهرشان است که به ایشان ارتباط ندارد و در محدوده صلاحیت دادسرا نیز قرار ندارد.»

وکیل زاغه دوست با اشاره به «گمنام بودن» موکلش اضافه کرد: «طی ۹ ماه گذشته، بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی بازداشت، محاکمه و آزاد شدند اما موکل من هنوز در بازداشت به سر میبرد و تحقیقات در خصوص او پایان نپذیرفته و همچنان بلاتکلیف، در زندان اوین رها شده است.»

وکیل این زندانی سیاسی در ادامه گفت: «موکلم هیچگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی نداشته و مشخص نیست چرا قرار بازداشت او به قرار سبکتری تبدیل نمیشود. کبری چه خطری برای جامعه میتواند داشته باشد؟ این سوالی است که جواب آن را نمی‌دانم.»

وکیل کبری زاغه دوست در ادامه به مشکلات زیادی که برای خانواده این زندانی سیاسی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: «به دلیل اینکه امکان ارتباط با بازپرس پرونده وجود ندارد، امکان جلوگیری از آزار و اذیتهای به وجود آمده نیز فراهم نیست.»

وی در پایان نسبت به تسریع در رسیدگی به این پرونده و امکان آزادی زاغه دوست قبل از حصول نتیجه تحقیقات، ابراز امیدواری کرد.

کبری زاغه دوست از بازداشتشدگان مراسم چهلم شهدای انتخابات در بهشت زهرا است که با گذشت ۹ ماه از بازداشتش، همچنان در زندان اوین به سر میبرد.

دیدار خانواده مهدیه گلرو با مهدی کروبی

به گزارش سحام نیوز: خانواده مهدیه گلرو به دیدار حجت السلام مهدی کروبی رفتند. در این دیدار ابتدا همسر مهدیه گلرو درباره بازداشت خود و همسرش و آخرین وضعیت پرونده این دانشجوی زندانی توضیحاتی ارائه داد.

وحید لعلی پور گفت: ۱۱ آذرماه در منزل بازداشت شدیم، با اینکه کار من تدریس است و فعالیت سیاسی نداشته ام ۸۱ روز زندانی بودم که ۳۲ روز آنرا در انفرادی بودم و با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شدم. همسرم در ارتباط با پرونده قبلی اش به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود بنابراین با صدور حکم فعلی (۲ سال و ۴ ماه حبس)، آن حکم نیز خود به خود اجرایی شده و به این ترتیب ایشان باید ۳ سال و ۴ ماه را در زندان بگذراند.
قاضی پرونده، برای ایشان وثیقه ۷۰۰ میلیونی صادر کرده که متاسفانه تامین آن از توان ما خارج است و عملاً به معنای ماندن همسرم در زندان است. علی رغم تلاش های فراوان، متاسفانه هنوز موفق به دیدار قاضی پرونده وی آقای پیرعباس نشده ایم و در این رابطه هیچگونه همکاری انجام نمی گردد.

مهدی کروبی پس از استماع سخنان خانواده مهدیه گلرو، گفت:
صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست!

سالهاست در راستای پیگیری وضعیت زندانیان جهت برخورداری از حقوق قانونی اشان، تلاش نموده ام و در این عرصه برای بنده همیشه حقوق قانونی زندانی اهمیت داشته و نه شیوه و خط و مشی سیاسی آنها. وجود نگرش مثبت در گذشته در مواردی حتی به حل مشکلات می انجامید ولی اکنون دولت چنان نگرش خود را تحمیل و حاکم نموده است که شاهد صدور احکام و و ثیقه های سنگین هستیم! صدور احکام و وثیقه های سنگین راهکار مناسبی برای خروج از بحران نیست!

دبیر کل حزب اعتماد ملی در پایان افزود: امروز هم با وجود تمامی فشارها و تخریب های روزافزون همان اعتقاد و باور را در احقاق حقوق قانونی زندانیان دارم و به جد پیگیر مسائل زندانیان هستم. لذا بدانید کروبی همچنان پیگیر حقوق بازداشت شدگان است.

گفتنی است مهدیه گلرو از دانشجویان حامی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours