اخراج زینب کاظم خواه، روزنامه نگار / تحصن زندانیان زن سیاسی در بند نسوان / عدم توان تامین وثیقه ۵ میلیارد ریالی و ادامه بازداشت مهدیه گلرو / وضعیت نامطلوب شبنم مددزاده در بازداشت / انتقال هنگامه شهیدی به بند عمومی

6 اردیبهشت 1389

تحصن زندانیان زن سیاسی در بند نسوان

هرانا: طی اخبار رسیده زندانیان زن سیاسی در بند زنان اوین امروز در اعتراض به عدم رعایت آیین نامه زندان ها مبنی بر تفکیک جرایم در مقابل درب رییس این بند (خانم رضایی) تحصن کرده اند و خواستار اجرای این بند از آیین نامه زندان ها شده اند. از طرف دیگر رییس بند آنها را تهدید کرده است و گفته برای اجرایی شدن این بند نیازبه دستور دادستان است. به هر حال زندانیان زن سیاسی در بند نیز اعلام کرده اند تا حصول نتیجه به تحصن خود ادامه خواهند داد. گفتنی است که این بند آیین نامه در مورد همه زندانیان زن به جز زندانیان سیاسی اجرا می شود.

اخراج زینب کاظم خواه از خبرگزاری ایسنا

شهرزاد نیوز: زینب کاظم‌خواه، خبرنگار ایسنا که در تاریخ 18 بهمن بازداشت شده بود، پس از آزادی و مراجعه به خبرگزاری ایسنا با اخراج و اتهام “خائن به وطن” از سوی سعید پورعلی، مدیر عامل ایسنا، مواجه گشت.

وی در حالی با چنین برخوردی روبرو شد که از اتهامات وارده از سوی دادستانی تبرئه شده و نامه‌ای مبنی بر گواهی بیگناهی از مسوولان زندان دریافت کرده بود.

21 فروردین سال جاری صدها خبرنگار با امضای نامه‌ای سرگشاده خواهان آزادی همکاران زندانی از جمله مسعود باستانی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، علیرضا بهشتی ‌شیرازی، محمد جوادی حصار،محمد داوری، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز، هنگامه شهیدی، ابوالفضل عابدینی، مسعود لواسانی، جواد ماه‌زاده، مهدی محمودیان، یاسر معصومی، بدرالسادات مفیدی، علی ملیحی، احسان مهرابی، شیوا نظرآهاری، حسین نورانی‌نژاد و محمد نوری‌زاد شدند.

وضعیت نامطلوب شبنم مددزاده در بازداشت

بهروز علوی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم و فعال دانشجویی در گفتگویی با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران، وضعیت جسمی شبنم مدد زاده را وخیم توصیف کرد و گفت: ” متاسفانه شبنم وضعیت جسمی خوبی ندارد. دو هفته پیش به حالت غش و ضعف افتاده بود که او را پیچیده در پتو به بهداری اوین منتقل می کنند.” طی هفته های گذشته اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی شبنم مدد زاده، نایب رییس سابق شورای تهران دفتر تحکیم وحدت منتشر شد که حاکی از عدم رسیدگی پزشکی و مداوای او در زندان بود.

شبنم مددزاده، متولد ۱۳۶۷ از ابتدای اسفند ماه ۱۳۸۷، به شیوه ای نامتعارف و به دلایلی نامعلوم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان اوین نگهداری می شود. انتقال این زندانی سیاسی به بند معتادان به مواد مخدر موسوم به بند متادون توسط دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی، اعتراض شدید مدافعان حقوق بشر و پوشش وسیع رسانه‌ای در بین رسانه‌های غیر حکومتی را در بر داشت.

عدم توان تامین وثیقه ۵ میلیارد ریالی و ادامه بازداشت مهدیه گلرو

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: با گذشت چند هفته از صدور قرار وثیقه برای مهدیه گلرو، این دانشجوی دربند به علت عدم توان تامین این وثیقه همچنان در بازداشت به سر می برد.

دادگاه این فعال دانشجویی روز ۱۵ فروردین، بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکیل وی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی برگزار شد. اتهامات گلرو در این دادگاه «تبلیغ علیه نظام»، «تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «ارتباط و همکاری با منافقین» عنوان شد.

در این دادگاه، قاضی پرونده، برای وی وثیقه ۷ میلیارد ریالی صادر کرده بود که پس از کش و قوس های فراوان و درخواست های مکرر خانواده گلرو برای کاستن از میزان وثیقه تعیین شده، قاضی پرونده نهایتا میران وثیقه را به ۵ میلیارد ریال کاهش داد که باز هم به علت عدم توان خانواده این دانشجوی دربند در تامین این میزان وثیقه وی همچنان در بازداشت به سر می برد.

وحید لعلی‌پور، همسر مهدیه گلرو نیز چندی پیش در این باره اظهار کرد که «مشکل این‌جاست که تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی نیز از توان ما خارج است والا حتی یک لحظه هم درنگ نمی‌کردیم و نمی‌گذاشتیم یک شب بیش تر مهدیه عزیزم در بند بماند. ما چاره‌ای نداریم جز این‌که ببینیم آیا دادگاه راضی می‌شود وثیقه‌ای را که خانواده مهدیه به سختی تهیه کرده‌اند قبول کند یا نه؟»

وی پیش از این نیز در تاریخ ۱۲ آذرماه سال گذشته بازداشت و به اتهامات واهی که «تبلیغ علیه نظام از طریق مقالاتی که باعث سیاه‌نمایی می‌شود» و «مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» و «نشر اکاذیب» عنوان شده بود، به به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است. و با احتساب حکم ۲ سال و چهار ماه حبس تعزیری دادگاه ۱۵ فروردین، این فعال دانشجویی جمعا به ۳ سال و چهار ماه زندان محکوم گردید.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل و همچنین از اعضای فعال کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصیشان بازداشت شدند.

انتقال هنگامه شهیدی به بند

به گزارش محمد مصطفایی وکیل هنگامه شهیدی، امروز، 6 اردیبهشت ماه هنگامه شهیدی که به شش سال حبس تعزیری ناعادلانه محکوم شده است از زندان اوین تهران با من تماس تلفنی داشت او گفت که دیشب از بند 209 بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به بند عمومی منتقل شده است و در کنار بهاره هدایت تحمل حبس می نماید. او از وضعیت روحی و جسمی خوبی برخوردار است . او متظر است تا مسئولین دستگاه قضایی با مرخصی وی موافت نموده و از ریاست قوه قضاییه هم می خواهد به اعاده دادرسی اش توجه کند. در اواخر سال گذشته نامه ای خطاب به ریاست قوه قضاییه نوشتم و خواستار آن شدم تا پرونده هنگامه مجددا مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours