مردان مجلس مقابل تاسیس وزارت زنان!!

12 اردیبهشت 1389

خبرآنلاین: تشکیل دادن یا ندادن وزارتخانه زنان، یکی از موغ هایی است که چند سالی می شود محل بحث و نظر قرار گرفته و هنوز هم اجماع نظری در مورد آن صورت نگرفته است.

درباره ساختار تشکیلاتی فعالیت‌های مربوط به زنان یعنی همان مرکز امور زنان و خانواده، جلسات کارشناسی متعددی صورت گرفته و کارهای پژوهشی انجام شده اما واقعیت این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج ضرورت تشکیل ساختار و ظرفیت مناسب برای فعالیت‌های منظم و مستمر در حوزه زنان و خانواده احساس می‌شد و روند تشکیل این‌ ساختارها متناسب با انتظارات و مقتضیات بود، به این معنا که در یک مقطع دفتر امور زنان تشکیل شد، در مقطع دیگر مرکز امور مشارکت زنان و در دولت نهم هم مرکز امور زنان و خانواده تشکیل شد.

به هرحال نمی توان این مسئله را انکار کرد که وزارت زنان یک محمل قانونی مناسب برای مطالبات جامعه زنان در سطوح مختلف است، به طوری که چندین کشور جهان نیز اقدام به تاسیس چنین وزاتخانه ای در دولت هایشان کرده اند.

باید گفت که از مجلس هفتم بررسی‌ تشکیل ساختاری مناسب در حوزه زنان آغاز و جلسات مشترک و متعددی میان اعضای فراکسیون زنان با مسوولان مرکز امور زنان و خانواده، مسوولان شورای فرهنگی و اجتماعی زنان که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و جایگاه سیاست‌گذاری دارد و همین‌طور مسوول وقت امور زنان وزارت کشور برگزار شد، تا جایگاه و ساختارهای مربوط به زنان به تناسب انتظارات و به اقتضای تغییرات بوجود آمده در جامعه و تحولات این حوزه در سطح داخلی و بین‌المللی‌ تقویت شود.

از سوی دیگر مخالفان این طرح بیان می کنند که نمی توان امور مربوط به نیمی از جمعیت را به عهده یک وزارتخانه گذاشت و این ناشدنی است. باید گفت که این انتقاد منطقی است و نظر ما موافقان این طرح نیز این است که اموری را که مربوط به خانواده است در این وزارتخانه پیشنهادی بررسی و دنبال شود.

در مورد اینکه این طرح بعد از این مدتی که از مطرح شدنش گذشته، آیا در مجلس رای می آورد یا خیر، هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی کرد ولی به هرحال با توجه به فضای مردانه ای که در صحن مجلس و همچنین در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی وجود دارد، چندان امیدی نمی رود که این طرح رای موافق بیاورد اما به هرحال ما از رئیس جمهور این تقاضا را داریم که لااقل مرکز امور زنان و خانواده را به معاونت زنان ارتقا دهند و این کمترین خواسته ما از ایشان است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours