یک میلیارد دلار، هزینه ی آرایش زنان درایران

3 اردیبهشت 1387

ایران و عربستان ازرکورد داران اصلی مصرف لوازم و مواد آرایشی در جهان هستند. اقتصاد زیبایی واژه‌‌ای غریب است. بهتر است آن را نامی نو ابداع که به‌عنوان توصیفی برای بیان چرخه پرپیچ و خم زیباسازی افراد به‌کار می‌رود، دانست. امروزه پرداختن به مقوله زیبایی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

رونق استفاده از لوازم مختلف آرایشی و بهداشتی به‌خصوص کاهش سن مصرف‌کنندگان در سراسر جهان جلب توجه می‌کند. اما در کنار استفاده از این قبیل لوازم متوسل شدن به انواع جراحی‌هایی که تنها با هدف زیباسازی بیشتر صورت می‌گیرد، بسیار جالب است.

به گزارش”صبح”درمقاله ی روزنامه کارگزاران همچنین با اعلام اینکه شمار این قبیل جراحی‌ها نه‌تنها در جهان که بیشتر در کشورهای آسیایی و عربی مورد توجه قرار گرفته و البته بانوان اصلی‌ترین مشتریان کلینیک‌های جراحی پلاستیک را تشکیل می‌دهند می آید: امروز رواج مصرف لوازم آرایشی چنان رونق پیدا کرده است که در هر ثانیه در جهان ۲۲ روژلب به فروش می‌رسد. نکته اینکه بخش عمده این فروش در عربستان و ایران صورت می‌گیرد.

آمار نشان می‌دهد که در عربستان سعودی در سال ۲۰۰۵ زنان، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برای آرایش خود هزینه کرده‌اند. در ایران نیز با آنکه آمار مصرف لوازم آرایش به پای عربستان نرسیده اما در جای خود تکان دهنده است.

در ایران سالانه حدود یک میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود. این رقم در حالی توجه را به خود جلب می‌کند که گردش مالی در سیستم جراحی پلاستیک هر روز بیشتر می‌شود. با وجود آنکه آماری رسمی مبنی بر شمار جراحی‌های پلاستیک صورت گرفته در هر سال در ایران عملا وجود ندارد، اما همین ارقام جسته و گریخته‌ای که اعلام می‌شود خود تکان‌دهنده است. این رقم محصولات بهداشتی که به منظور لاغری استفاده می‌شود را نیز در برمی‌گیرد.

در بین عمل‌های جراحی زیبایی جراحی پلاستیک بینی از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است که البته آمار دقیقی از تعداد انجام این عمل در هر سال در دست نیست. در کنار عمل‌های جراحی، استفاده از داروهایی چون بوتاکس نیز بسیار پرطرفدار شده است. روزانه در تهران بین ۳ تا ۴ هزار نفر برای تزریق بوتاکس و رفع چین و چروک‌های پوستی به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند تا آنجا که گفته می‌شود در هر سال بالغ بر ۱۸۲ میلیارد تومان برای رفع چین و چروک هزینه می‌شود. متخصصان زیبایی بر این عقیده‌اند که طی دو سال اخیر بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بر تعداد مصرف‌کنندگان آمپول‌های ضدچروک اضافه شده و این رشد به ۶۵ درصد هم خواهد رسید.

هرچند آمار اعمال جراحی زیبایی در جهان روبه افزایش است در ایران این ارقام رشدی تکان‌دهنده را به نمایش می‌گذارد. شمار اعمال زیبایی در جهان در سال ۲۰۰۵ رشدی بی‌سابقه داشت به‌طوری که فقط در آمریکا این اعمال جراحی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ مورد بود و نسبت به سال قبل از آن ۱۱ درصد رشد داشت. قیاس‌هایی از این دست موجب شده است تا ایران بتواند حائز رتبه اول جراحی پلاستیک در جهان شود. همان‌طور که گفته شد به دلیل آنکه آمار جراحی پلاستیک در کشور ثبت دقیق نشده و البته به لحاظ هزینه نیز از تعرفه‌ای مشخص برخوردار نیست، آمارهای چندان قابل اعتمادی در مورد آن وجود ندارد. با این وجود از همین اطلاعات ناچیز نیز نمی‌توان چشم پوشید.

یعنی اگر رقم ۱۸۲ میلیارد تومانی که در هر سال در کشور صرف برطرف شدن چین و چروک خانم‌ها و آقایانی بدانیم که با پیری مقابله می‌کنند، باید گفت که به‌طور تقریبی در هر سال در کشور هزینه‌ای معادل قیمت فروش ۲ میلیون بشکه نفت به از بین بردن چین و چروک صورت‌هایی اختصاص می‌یابد که به هر حال روزی پیر خواهند شد.

با این رویکرد و رشد فزاینده‌ای که آمار استفاده از این قبیل ابزار برای زیباسازی هرچه بیشتر و جوانی ابدی روبه افزایش قطعا جابه‌جایی نقدینگی کلان را در این عرصه باید انتظار داشت بدین ترتیب ظاهرا زیبایی ابدی آنقدرها هم ارزان نیست و چه بسا بسیار هم گران تمام می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours