آخرین واکنش های داخلی و خارجی به اجرای حکم اعدام پنج زندانی

20 اردیبهشت 1389

مسئولان زندان اوین با ذکر دلایل امنیتی از تحویل اجساد ۵ زندانی اعدام شده، به خانواده ها خودداری می کنند.

جــرس: در واکنش به اجرای احکام اعدامِ دیروز پنج تن از زندانیان ، اعتراضات داخلی و خارجی همچنان ادامه داشته و در آخرین واکنش، جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج با صدور و انتشار بیاینه ای، نسبت به این مسئله اعتراض کردند و همزمان جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران نیز، برای برگزاری تجمعات سکوت در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته، فراخوان دادند.

سحرگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۸۹، مسئولان زندان اوین که با قطع تلفن های آن زندان، از دو روز گذشته ارتباط با جهان خارج را قطع کرده بودند، حکم اعدام پنج زندانی بنامهای فرزاد کمانگر فرزند باقی، علی حیدریان فرزند احد، فرهاد وکیلی فرزند محمد سعید، شیرین علم‌هولی فرزند خدر و مهدی اسلامیان فرزند محمد را به اجرا درآوردند.
فعالان حقوق بشری اعلام کرده اند این احکام در حالی به اجرا درآمده است که پرونده سه تن از اعدام شدگان در مرحله بازنگری (اعمال ماده ۱۸) قرار داشت و همچنین هیچ یک از وکلا و خانواده ها در جریان اجرای این احکام قرار نگرفتند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، اتهامات آنها را قصد بمب گذاری، انفجار و عضویت در گروههای کرد مخالف اعلام کرد.

در پیِ این اقدام، واکنش های زیادی در داخل و خارج از ایران برانگیخته شد و بیانیه های متعددی صادر و تجمعات گسترده ای در غرب ایران و همچنین برخی شهرهای جهان شکل گرفت.

واکنش ها خانواده های اعدام شدگان

در اولین واکنش نسبت به اجرای احکام اعدام، مهرداد، برادر فرزاد کمانگر، معلم کُردی که از چهار سال پیش در زندان به سر می برد و روز گذشته اعدام شده، با بیان اینکه “مقام‌های قضایی پیش از این قول آزادی وی را داده بودند”، به قول مسئول پرونده که گفته بود “فرزاد گناهی نداشته و باید آزاد شود” استناد کرد و همزمان خاطرنشان ساخت: “در این زمینه حتی رهبری مسئول است. کسی که به عنوان رهبری مملکت آن بالا نشسته، باید جوابگو باشد.”

به گزارش رادیو فردا،سلطنه رضایی، مادر فرزاد کمانگر نیز معترضانه گفت “حاضرم مقابل گلوله هایشان بایستم و کشته شوم. خون ما از خون دانشجویانی که در خیابانها کشته شدند رنگین تر نیست. نمی دانم تا کی باید با چشمان پر از اشکم انتظار فرزندم را بکشم. می خواهم از مسئولان بپرسم: آیا زندان و اعدام فرزندان این سرزمین، رافت اسلامی و پایبندی به اصول اسلام است؟”

مادر کمانگر خواستار برگزاری تحصن اعتراضی در مقابل دانشگاه تهران (برای روز دوشنبه) شد که طبق آخرین اخبار با حاکمیت جو پلیسی و حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها و انسداد ترددها روبرو گردید که خانواده ها نهایتا در مقابل زندان اوین به تحصن دست زده اند.

ملائکه علم هولی، از اعضای خانواده شیرین علم هولی زندانی اعدام شده کرد نیز، با اشاره به خودداری مسئولان زندان از ارائه هرگونه توضیحاتی، اعدام این ۵ این زندانی سیاسی را مغایر با قانون اساسی خواند و گفت: “فرزندان ما هیچ گناهی مرتکب نشده بودند که اعدام و حتی مجازات شوند”.

وکیل اعدام شدگان؛ من هم از طریق یک خبرنگار متوجه شدم

همزمان خلیل بهرامیان، وکیل مدافع سه تن از اعدام شدگان (فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی و مهدی اسلامیان)، با اعلام اینکه از اجرای حکم موکلان خود خبر نداشته است، به روزآنلاین گفت “اعدامی که امروز صورت گرفت فاجعه بزرگی بود که در عین ناباوری اتفاق افتاد. نه من و نه خانواده موکلینم از اعدام ایشان خبردار نبودیم و من هم ساعت ۱۰ صبح از طریق تماس تلفنی یکی از خبرنگاران از موضوع مطلع شدم. بلافاصله به دادگاه انقلاب، بخش اجرای احکام رفتم و از دادیار مربوطه سئوال کردم، ایشان گفتند از این پرونده خبری ندارند.

تجمعات اعتراضی در غرب ایران؛حاکمیت جو امنیتی در کردستان

در واکنش نسبت به اجرای حکم اعدام های فوق الذکر، گروهی از مردم شهرهای مختلف کردستان ایران، از جمله سنندج، کامیاران (شهر فرزاد کمانگر)، مهاباد و پیرانشهر، دست به تجمعاتِ اعتراضی در نقاط مختلف شهر زده و بنا به گزارش اخبار ارسالی و شاهدان عینی، شهرهای کامیاران و سنندج از روز گذشته حالت حکومت نظامی گرفته و صدها خودرو و مامور از ارگانهای مختلف اعم از یگان ویژه پاسداران و لباس شخصی ها، در سطح شهر بویژه اطراف محل سکونت خانواده کمانگر مستقر هستند.

اعتراض کانون نویسندگان کردستان ایران

این تشکل مدنی کرد نیز، با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اعدانها، خاطرنشان کرد “این اعدام ها در حالی صورت می گیرد که طی نه ماه گذشته حداقل دو زندانی سیاسی دیگر کرد به نام های احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی نیز اعدام شده‎اند. علاوه براین، احکام مرگ در مورد حداقل ۱۶ تن دیگر از فعالان سیاسی و دانشجویی کرد صادر و درصدد اجرای این احکام ناروا هستند. به گونه‎ای که حسین خضری، زینب جلالیان و حبیب‎الله لطیفی؛ هر لحظه احتمال حکم مرگشان قریب‎الوقوع است.”

تجمعات اعتراضی خارج از ایران؛ کردستان عراق

در اولین واکنش گروهی نسبت به اجرای احکام اعدامِ پنج زندانی ، تعدادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران کرد، در کردستان عراق و شهر سلیمانیه دست به اعتصاب و تجمع و تحصن اعتراض آمیز زدند.
در پایان مراسم کردستان عراق، از مردم کردستان خواسته شده روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه، در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی دست به اعتصاب عمومی بزنند.

همزمان برخی از احزاب کرد در بیانیه های مشترک و جداگانه اعدام پنج نفر از فعالان سیاسی کرد را محکوم کردند.

اعتراضات در اروپا

در پی‌ انتشار خبر اعدام تعدادی از زندانیان در زندان اوین، گروههای مختلفی از ایرانیان ساکن شهرهای مختلف اروپا، در اعتراض به این اقدام تجمعات اعتراض آمیز برگزار کردند که طبق اخبار منتشره، روز یکشنبه تجمعاتی در شهرهای کلن، لندن، برلین، پاریس، میلان، فرانکفورت، میلان، کپنهاگ، هامبورگ و چند شهر دیگر اروپا برگزار شد.

در گزارش پاریس آمده بود تظاهر کنندگان به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه حمله کرده و ضمن شکستن شیشه آن محل و شعار نویسی، مراتب اعتراض خود را اعلام کردند که موجب دخالت پلیس و دستگیری تعدادی از معترضین شد.

اعتراض زندانیان سیاسی

در واکنشی دیگر، جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج، با صدور بیاینه ای نسبت به اجرای احکام اعدام روز یکشنبه اعتراض کردند و در بیانیه ای خاطرنشان ساختند “در چنین شرایطی طبیعی است چهره های علمی، مذهبی، اساتید، نویسندگان، هنرمندان، کارگران، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان و همۀ وجدانهای بیدار بشری در داخل و خارج کشور، شرف خود را به نمایش گذاشته و بر علیه این بیدادگری ها فریاد خشم و اعتراض سر دهند.”

جمعی از دانشجویان سبز تهران؛ فراخوان به تحصن

در واکنشی دیگر، جمعی از دانشجویان سبز دانشگاههای تهران ، علم و صنعت ، شهید بهشتی ، پلی تکنیک و دیگر دانشگاه های تهران با انتشار فراخوان هایی در شبکه های اجتماعی و وبلاگ های دانشجویی، از تمام دانشجویان دعوت نموده اند در تجمعاتی که در ساعت ۱۲ روزهای چهارشنبه ۲۲ و پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت در اعتراض به اجرای پنج حکم اعدام در صحن آن دانشگاه ها برگزار خواهد شد، شرکت نمایند.

آخرین اخبار از تحویل جنازه ها؛ عدم موافقت مسئولین

آخرین گزارش ها پیرامون اعدام شدگان حاکیست “مسئولان زندان اوین با ذکر دلایل امنیتی از تحویل اجساد ۵ زندانی اعدام شده روز گذشته در این زندان، به خانواده ها خودداری می کنند.”
گزارشگران هرانا در این زمینه خاطرنشان کردند “خانواده های زندانیان سیاسی اعدام شده با مراجعه به دادگاه انقلاب و زندان اوین خواستار تحویل گرفتن اجساد فرزندان خود شدند اما مسئولان دادگاه انقلاب و اوین عنوان داشته اند تا اطلاع ثانوی و تشخیص بدون مشکل بودن تحویل اجساد از تحویل دادن آنان خودداری خواهند کرد. “

این گزارش یادآور شد مسئولان زندان به خانواده کمانگر پیشنهاد کرده اند که فعلا فقط وسایل فرزاد کمانگر را تحویل بگیرند اما این خانواده ضمن خودداری از تحویل گرفتن وسایل، بر لزوم تحویل پیکر فرزند خود تاکید کرده اند و خانواده شیرین علم هولی نیز، علیرغم ارجاع به بهشت زهرا و پزشکی قانونی کهریزک کماکان همچون سایر خانواده ها موفق به دریافت جسد این زندانی نشده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours