دبیر کل جامعه زینب (س) گفت: در لایحه‌ حمایت از خانواده حمایتی از مقام زن دیده نشده / با ماده تعدد زوجات موافق نیستم

25 اردیبهشت 1389

دبیر کل جامعه زینب (س) گفت: در حمایت از خانواده‌ باید محوریت زن قرار داده شود ولی در لایحه‌ حمایت از خانواده حمایتی از مقام زن دیده نشده است.

به گزارش سرویس زنان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، مریم بهروزی در همایش نگاه جامعه‌شناختی به حوزه زنان که در محل تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، در خصوص تعدد زوجات و چند همسری مردان نیز تصریح کرد: از نظر اجتماعی چند همسری بد است و فرهنگ ما چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: در وهله اول باید تساوی زن و مرد که در قرآن آمده است از نظر حقوقی، فقهی و شرعی به طور شفاف در اختیار مردم قرار داده شود و این باور در جامعه پدید آید که زن و مرد تفاوت و فرقی با هم ندارند.

وی با بیان اینکه بهتر است اسم لایحه خانواده را آیین دادرسی بگذارند، اظهار داشت: در حمایت از خانواده باید محوریت زن باشد و حمایت لازم از مقام زن در لایحه خانواده به وجود نیامده است.

وی با اشاره به ماده 23 لایحه حمایت از خانواده راجع به چند همسری، ادامه داد: این ماده با مخالفت طرفداران حقوق زنان، حقوق‌دانان، جامعه شناسان، احزاب و ائتلاف اسلامی زنان روبرو و حذف شد.

دبیر کل جامعه زینب(س) افزود: ماده‌ای در آخر این لایحه وجود دارد با این عنوان که با تصویب این لایحه کلیه قوانین مربوط به خانواده حذف می‌شود و در این بین تعدد زوجات و چند همسری بودن قانون می‌ماند.

وی ادامه داد: با توجه به حذف ماده 23، کمیسیون قضایی خواستار جایگزینی برای این ماده شد که به جای آن ماده 24 به این لایحه اضافه شد با این مضمون که اگر زن مفقوده‌الاثر، دارای جنون و بیماری صعب العلاج،‌ زندانی بیش از یک سال و عقیم باشد، مرد می‌تواند همسر دوم اختیار کند و در بند دیگر آمده است ازدواج دوم باید با اجازه همسر باشد.

بهروزی با بیان اینکه زنان کشور با چند همسری و تعدد زوجات مخالف هستند، ادامه داد: همه بندها و ماده‌های لایحه حمایت از خانواده خوب است و وضع دادگاه‌های خانواده را اصلاح می‌کند ولی با ماده تعدد زوجات موافق نیستم.

وی خاطرنشان کرد: در دادگاهی که برای اجازه از همسر اول برای ازدواج مجدد مرد تشکیل می‌شود، قاضی باید مجتهد باشد، دادرس علی‌البدل وجود داشته باشد، همچنین حضور یک قاضی زن نیز در این دادگاه الزامی است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours