جرایم قانونی مرتبط با حجاب به روز شود / آیین نامه وزارت بهداشت برای حجاب

28 اردیبهشت 1389

جرایم قانونی مرتبط با حجاب به روز شود

رئیس مجمع روحانیون مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دستگاه های دولتی در خصوص اجرای مسئله حجاب، خواستار به روز شدن جرایم قانونی مرتبط با این مسئله شد.

محمدتقی رهبر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قانونمند کردن مسئله حجاب و ارائه چارچوب های قانونی در این باره اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در این دوره و دوره های قبل برای مسئله حجاب قوانین متعددی را به تصویب رسانده است و هیچ کمبود قانونی در خصوص مسئله رعایت حجاب وجود ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مسئله حجاب به فرمان مقام معظم رهبری این طرح را تنظیم کرده و نزدیک به 4 الی 5 سال است که مفاد آن را برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

نماینده اصفهان در مجلس با انتقاد از وضعیت نامناسب حجاب و عملکرد دستگاه های اجرایی در این باره، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی در خصوص اجرای این مسئله سهل انگاری می کنند و این در حالی است که از لحاظ قانونی مجلس چیزی کم نگذاشته و حدود شرعی نیز در این قوانین کاملا مشخص است.

رئیس مجمع روحانیون مجلس افزود: قانون در این خصوص تصریح کرده که متخلفان و کسانی که تمایلی به رعایت حجاب مناسب در جامعه ندارند باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرند، البته برخی از جرایم قانونی درباره مسئله حجاب مدت زمان زیادی از آن گذشته است که باید میزان این جریمه ها به روز شود.

رهبر تاکید کرد: در راه اجرا و پیاده کردن این قانون باید عزمی جدی و فراگیر در جامعه حاکم باشد و عامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اجرای مسئله رعایت حجاب مناسب و برخورد با بدحجابی در جامعه تاکید دارند و در واقع دستگاه های اجرایی، دولت، وزارتخانه ها و سایر ارگان ها اجرای مسئله حجاب را باید در درون خود آغاز کنند.

نماینده اصفهان در مجلس، گفت: دستگاه های اجرایی در خصوص اجرای مسئله حجاب گاهی شعارهایی می دهند که بعد از گذشت یک ماه به دست فراموشی و سهل انگاری سپرده می شود که این امر در راستای اجرای رعایت مسئله حجاب نمی تواند مفید و مثمرثمر باشد.

رهبر در پایان بار دیگر تاکید کرد که برای اجرای این مسئله مهم در جامعه باید عزمی قوی و جدی وجود داشته باشد و اجرای قوانین مرتبط به حجاب به صورت مستمر و نه مقطعی دنبال و پیگیری شود.

آیین نامه وزارت بهداشت برای حجاب

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت جزئیات برنامه های این وزارتخانه برای حجاب و عفاف دانشجویان را تشریح کرد و گفت: شرکت در مجالس خصوصی و عرضه در انظار عمومی باید متفاوت باشد و از لحاظ فرهنگی باید در این زمینه اقدام زیربنایی صورت بگیرد.

دکتر فرحناز ترکستانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پوشش مطلوب برای محیط های درمانی و دانشگاهی به زودی تعریف شده و در سال تحصیلی جدید به دانشجویان ارائه می شود افزود: کارگروه عفاف و حجاب در وزارت بهداشت با همکاری سه معاونت درمان، آموزشی و دانشجویی – فرهنگی ایجاد شده است و پس از تصویب مصوبه های مربوطه به این حوزه، مسئولیت آن بر عهده معاونت آموزشی قرار می گیرد و تخلف در این بخش نیز در حوزه آموزشی تعریف خواهد شد.

وی به انجام نظرسنجی در مورد پوشش مطلوب اشاره و خاطرنشان کرد: نظرسنجی از دانشجویان علوم پزشکی در زمینه پوشش مناسب به عمل آمده است که نظر آنها به علاوه نظر کارگروه پس از جمع بندی تصویب و مراحل اجرایی آن آغاز می شود.

ترکستانی اظهار داشت: پوشش سراسری برای محیط های درمانی و پوشش محیط های دانشگاهی در این کارگروه تعریف می شود و برای سال تحصیلی جدید برای حوزه آموزشی و درمانی ارائه می شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت تاکید کرد: این موضوع یک مطالبه کلی است و به هر حال محیط دانشگاه و محیط درمان باید از امنیت خاص خودش برخوردار باشد و با محیط مهمانی و بیرون از خانه متفاوت است از همین رو مسئله پوشش مناسب نیز به صورت کلی مطرح شده و چندان به جزئیات نمی پردازد.
وی همچنین در حاشیه دومین نشست تخصصی جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان علوم پزشکی کشور با اشاره به این آیین نامه حجاب و عفاف افزود: با اجرایی شدن این آیین نامه، تخلف دانشجویان از آن مانند سایر تخلفات به صورت مستقیم توسط معاونت آموزشی دانشگاه بررسی می شود.

ترکستانی تصریح کرد: برای ارتقای سطح حجاب دانشجویان باید در کارگاههای توجیهی و با رویکرد فرهنگی بستری برای شرکت آنان فراهم شود.

ترکستانی با بیان اینکه در وضعیت کنونی استانداردها و ایده آل ها را خیلی بالا گرفته ایم، اظهار داشت: دانشجو باید به حد قابل قبول حجاب ترغیب شود و وقتی که فاصله اش را با بالا زیاد می بیند از ادامه راه منصرف می شود.

وی تاکید کرد: مفهوم حجاب باید از نظر نیاز عاطفی و دغدغه اجتماعی و مطالبه عمومی تعریف شود و به نقطه ای برسیم که حداقل به عنوان حقوق شهروندی به این قضیه احترام بگذارند.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش همچنین گفت: شرکت در مجالس خصوصی و عرضه در انظار عمومی باید متفاوت باشد و از لحاظ فرهنگی باید در این زمینه اقدام زیربنایی صورت بگیرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours