دستگیری دومین قاتل سریالی زنان در قزوین

30 اردیبهشت 1389

جام جم: شایعه وقوع دوباره قتل‌‌های زنجیره‌ای زنان مسن در قزوین زمانی به حقیقت پیوست که با دستگیری قاتل، مرد جنایتکار به قتل ۵ زن در کمتر از یک سال اعتراف کرد.

بحث وحشت آلود قتل‌های سریالی زنان مسن در قزوین و دستگیری و محاکمه مهین قاتل، این پرونده‌ها هنوز بر سر زبان‌ها بود که خبر دستگیری قاتل ۵ زن دیگر در قزوین به بحث این روزهای مردم تبدیل شد.

پرونده این قتل‌های سریالی در شرایطی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که پیش از این به رغم شواهد موجود، سریالی بودن این قتل‌ها تکذیب شده بود؛ اما قاتل در فضای پر از سکوت خبری طعمه‌هایش را یک به یک به قتل می‌رساند.

قاتل این بار راننده میانسال مینی‌بوس فیات قرمز رنگی بود که با سوءاستفاده از اعتماد زنان به خودروهای عمومی، آنها را سوار خودروی خود می‌کرد و با سرقت طلا و جواهراتشان به قتل می‌رساند.

این مرد نایتکار سرانجام یک ماه پس از آخرین جنایت خود حوالی ساعت ۵ بامداد یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت امسال توسط ماموران پلیس در یکی از خیابان‌های قزوین دستگیر شد.

با دستگیری و اعترافات صریح قاتل این پرونده جنایی و روشن شدن سریالی بودن قتل‌ها، دادستان قزوین در جمع خبرنگاران حاضر شد تا شایعاتی که طی ماه‌های اخیر از وقوع دوباره قتل‌های سریالی زنان در استان حکایت می‌کرد، تایید کند.

● انگیزه مالی، دلیل قتل‌ها

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی در ابتدای اظهارات خود در خصوص چگونگی دستگیری دومین قاتل سریالی قزوین گفت: پس از وقوع جنایت‌ها که نشان می‌داد مقتولان همگی زنان مسنی بودند که طلاهایشان به سرقت رفته و به روشی خاص به قتل رسیده‌اند، بحث سریالی بودن این جنایت‌ها قوت گرفت.

از این رو کارگروه ویژه قتل‌های کشف نشده سال ۸۸ استان تشکیل شد تا با به دست آمدن سرنخ‌ها، روند رسیدگی به این پرونده‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته صادقی نیارکی، یکی از پرونده‌های کشف نشده سال گذشته پرونده قتل زنی به نام کیمیا بود که با توجه به دستگیری «مهین قدیری» ـ متهم پرونده قبلی قتل‌های سریالی زنان قزوینی ـ در اردیبهشت سال ۸۸ احتمال آن وجود داشت که این زن میانسال نیز توسط مهین به قتل رسیده باشد؛ فرضیه‌ای که این زن قاتل در هیچ یک از مراحل بازجویی به آن اعتراف نکرد تا کارآگاهان پلیس در جریان قتل‌های مشابه دیگری این بار در سطح استان قرار بگیرند.

دادستان قزوین درخصوص تاخیر در ارائه نظریه قطعی سریالی بودن قتل‌های تازه گفت: به رغم شباهت نزدیک شرایط قربانیان پرونده قبلی قتل‌ها با جنایت‌های رخ داده، پرونده این قتل‌ها به مراتب پیچیده‌تر از پرونده «مهین قدیری» بود و این در حالی است که در آن مقطع زمانی قاتل ردی از خود به جای نگذاشته بود و با توجه به این که طعمه‌ای موفق به فرار و دیدن این مرد جنایتکار نشده بود، با هیچ سرنخی مواجه نبودیم.

صادقی‌نیارکی خاطرنشان کرد: بررسی‌های تیم تحقیق این پرونده‌ها نشان می‌داد قاتل یا قاتلان دارای وسیله نقلیه عمومی هستند که بر این اساس طی ۱۰ روز تمام خودروهای عمومی سطح استان بررسی شد.

از سوی دیگر تاخیر ۶ ماهه بین وقوع قتل‌های سوم و چهارم این پرونده فرضیه زندانی بودن قاتل در آن تاریخ را برای کارآگاهان قوی‌تر کرد.

وی اضافه می‌کند: از این رو سوابق زندانیانی که در این بازه زمانی دستگیر و آزاد شده بودند، بررسی و در یک مورد مشخص شد یکی از زندانیان مینی‌بوس دارد که با نزدیک شدن ردیابی‌های گسترده و شبانه‌روزی پلیس به متهم احتمالی این پرونده، مرد جنایتکار سرانجام دستگیر شد.

این قاتل سنگدل در حالی به دام افتاد که کارآگاهان یک روز پیش از دستگیری متهم را تعقیب کردند و دریافتند این مرد با مینی‌بوس خود ساعت‌ها بی‌هدف در سطح شهر پرسه می‌زند و در مواقعی نزدیک زنان مسنی که در خیابان منتظر خودرو بودند، مکث می‌کند.

با دستگیری ناصر متهم ۳۷ ساله این پرونده، این جنایتکار در اعترافات تکان‌دهنده خود از قتل ۵ زن مسن پرده برداشت.

قاتل سریالی زنان در نخستین مراحل بازجویی انگیزه خود را از جنایت‌‌ها نیاز مالی عنوان می‌کرد این در حالی بود که به گفته دادستان قزوین مرد شیطان‌صفت پیش از این به جرم ایجاد مزاحمت‌ برای زنان زندانی بوده است.

صادقی گفت: قاتل همه قتل‌ها را داخل مینی‌بوس خود که شیشه‌های آن تماما با پرده پوشانده شده بود، انجام می‌داد و با روحیه خشنی که داشت، در دو مورد با خشونت و ضرب و جرح قربانیان خود، پس از ارتکاب جنایت و سرقت زیورآلات مقتولان، آنها را در مناطق مختلف رها کرده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر سلامت روانی مجرم، یادآور شد: نتایج معاینات اولیه از قاتل دستگیر شده، نشان می‌دهد وی مشکل روانی نداشته و با آرامش جنایات خود را مرتکب می‌شده و در یک مورد با خونسردی حدود ۲ ساعت با جنازه خونین مقتول در شهر می‌گشته تا جای مناسبی برای انداختن جسد پیدا کند.

● قتل و تجاوز

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه این نشست خبری درخصوص تجاوز به عنف مقتولان هم گفت: متاسفانه در یک مورد شاهد تجاوز به یکی از مقتولان هم هستیم که تحقیقات کامل از متهم به صورت کاملا علمی توسط بازپرس ادامه دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: متهم پس از اولین جنایت در ۱۶ اردیبهشت سال ۸۸، قتل‌های سریالی خود را ادامه داده است. وی افزود: قتل دوم، ۳ ماه بعد روی داد و جسد زن ۶۲ ساله‌ای در ۱۴ مرداد سال گذشته حوالی آبیک پیدا شد و یک ماه بعد زن ۵۷ ساله‌ای که جسدش در هشتگرد پیدا شده بود، در زمره قتل‌های سریالی قرار گرفت.

صادقی، مقتول چهارم را زنی ۴۷ ساله عنوان کرد که جنازه‌اش در جاده بوئین‌زهرا پیدا شد و نفر پنجم هم زن ۸۳ ساله‌ای بود که در شهر محمدیه به قتل رسیده بود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: آخرین قتل روز ۲۳ فروردین امسال در محمدیه رخ داد و تمامی مقتولان هم دارای زیورآلاتی بودند که توسط قاتل به سرقت رفته بود.

صادقی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص علت عدم اطلاع‌رسانی و سکوت خبری در استان در زمینه وقوع قتل‌ها خاطرنشان کرد: انتشار هرگونه خبر می‌توانست منجر به عدم دستگیری و فرار قاتل شود لذا به دلایل امنیتی و قضایی صلاح بر این بود تا در سکوت خبری و حفظ آرامش روانی مردم تا زمستان دستگیری، اطلاعاتی منتشر نشود.

● بی‌اطلاعی خانواده قاتل از جنایات

این مسوول قضایی از دستگیری قاتل در ساعت ۵ صبح روز ۲۶ اردیبهشت در منزل مسکونی‌اش واقع در شهرک مینو در قزوین (منزل زن قاتل قبلی نیز در این منطقه بود) خبر داد و خاطرنشان کرد: بعد از دستگیری متهم تعداد ۱۲ نفر از افراد مظنون به همکاری با قاتل شامل افراد خانواده و مالخرها هم دستگیر شدند که ۵ نفر از مظنونان به دلیل عدم دخالت در جنایات آزاد شده‌اند و در حال حاضر ۳ نفر از کسانی که طلای مسروقه را خریداری کرده اند به جرم همکاری با قاتل در بازداشت به سر می‌برند.

● هشدار به مالخرها و طلافروشان متخلف

وی با هشدار به فروشندگان طلا در استان گفت: به تمامی طلافروشان استان بخشنامه شده تا از خرید بدون فاکتور زیورآلات و طلا از افراد ناشناس جدا خودداری کنند تا دراین گونه مواقع به جرم مشارکت و همکاری در جرم گرفتار قانون نشوند.

وی به تجمیع پرونده‌های قاتل سریالی زنان مسن هم اشاره کرد و گفت: از آنجا که قتل ها در شهرهای مختلف استان رخ داده است پرونده‌های متعددی در شهرستان البرز، هشتگرد و قزوین تشکیل شده است که تلاش می‌کنیم با تجمیع پرونده‌ها در قزوین این پرونده مهم در شعبه دوم بازپرسی توسط یکی از قضات باسابقه و مجرب رسیدگی شود.

صادقی از تلاش و همکاری پلیس آگاهی و جنایی و نیروی انتظامی قزوین در دستگیری قاتل تشکر کرد و گفت: با ادامه تحقیقات کارشناسی از قاتل دستگیر شده، پرونده یاد شده برای رسیدگی و صدور حکم با صدور کیفر خواست به سرعت به دادگاه کیفری ارجاع می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours