زنان بیش از مردان به بیماری تیروئیدی چشم مبتلا می شوند

5 خرداد 1389

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران از شیوع بالای بیماری تیروئیدی چشم در زنان نسبت به مردان خبر داد و گفت: افراد اغلب در دهه چهارم و پنجم زندگی به این بیماری مبتلا می شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن بهمنی کشکولی ضمن هشدار به هموطنان در خصوص عوارض چشمی کم کاری و پرکاری تیروئید، ‌اظهارداشت: پرکاریهای تیروئید علاوه بر بروز اختلالات چشمی از جمله بیرون زدگی چشم، منجر به کم کاریهای تیروئید هم می شود.

وی گفت: خشکی چشم، احساس ناراحتی در دید، زل زدگی و بیرون زدگی چشم، در موارد پیشرفته انحراف چشم و در نهایت کوری بر اثر فشار به عصب بینایی از مهمترین تاثیرات سوء اختلالات غده تیروئید بر این عضو مهم بدن است.

دبیر علمی انجمن جراحان پلاستیک چشم ایران با بیان اینکه شیوع بیماری تیروئیدی چشم در زنان نسبت به مردان بالاتراست افزود: شدت این بیماری در مردان سیگاری بسیار بیشتر از سایرین بوده و بیماران در دهه چهارم و پنجم زندگی به آن مبتلا می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این بیماری نوعی پاسخ ایمنی بدن در پی پرکاری و یا کم کاری تیروئید به چشم است و بیش از 90 درصد افرادی که به موقع تحت معاینه و مداوا قرار می گیرند به شرایط عادی زندگی باز می گردند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تاپیش از پژوهشهای این مرکز تحقیقات تصور می شد که تنها در موارد پرکاری تیروئید بیماران به اختلال تیروئید چشمی یا در اصطلاح پروپتوز مبتلا می شوند اما یافته های جدید ثابت کرد نه تنها نیمی از بیماران پرکاری تیروئید به مشکلات چشمی گرفتار می شوند بلکله بیماران کم کاری تیروئید هم در معرض خطرند.

بهمنی کشکولی با هشدار به بیماران تیروئیدی مبنی بر انجام معاینات دوره ای چشم گفت: درمان با دارو و جراحی در موارد پیشرفته بین سه تا پنج سال طول می کشد ولی مراجعه به موقع و دوری از سیگار و دخانیات نقش کلیدی در درمان این بیماری دارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours