معصومه ظهیری: لایحه حمایت از خانواده تنها لایحه حمایت از زوجه است!!!

8 خرداد 1389

خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) قم بر لزوم بررسی بیشتر و اصلاح مجدد لایحه تحکیم خانواده تأکید کرد و گفت: لایحه تحکیم خانواده باید حمایت از کیان خانواده را در برگیرد.
معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار مهر در قم در خصوص لایحه تحکیم خانواده که چند سالی است در مراجع قانونی و قضایی کشور در حال بررسی است، گفت: این لایحه، لایحه تحکیم خانواده نیست چرا که خانواده متشکل از زن، مرد و فرزندان است در صورتی که لایحه تحکیم خانواده تمام ابعاد و اعضای خانواده را در بر نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: لایحه‌ای که می‌خواهد از خانواده حمایت کند باید کلان و کیان خانواده را در بر گیرد، در حالی که این لایحه، تنها لایحه حمایت از زوجه است و به جای حمایت از خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، تنها گرفتن طلاق برای زن را آسانتر می کند.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه بند تعدد زوجات ظاهرا تغییر کرده است، خواستار بررسی و اصلاح بند‌های دیگر از این لایحه شد و ابراز داشت: در بند مربوط به شکایات و طرح دعوا بین زوج و زوجه که بر اساس آن روند دادرسی و طرح شکایت حتما باید در شهری که زوجه سکونت دارد انجام شود، تنها یک قانون ارفاقی نسبت به زوجه است و با بقیه آیین دادرسی کشور مغایرت دارد و با سیر دادرسی کشور در موارد غیر زوجیت همچون دعوای کارگر و کارفرما و موارد مشابه، سازگاری ندارد.

لزوم حکمیت در دعوا، در دستورات دین نیز مورد تأکید قرار گرفته است

مدیر گروه رشته مطالعات زنان و خانواده جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: همچنین در این لایحه در سیر انجام طلاق توافقی حکمیت را لازم ندانسته، در حالی که حضور حکم در جایی که دعوا و اختلافی صورت گرفته است، لازم است و این در دستورات دین و روایات و احادیث پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز آمده است و لذا باید حذف حکمیت در سیر طلاق توافقی در این لایحه اصلاح شود.

عنوان لایحه باید تغییر کند

ظهیری در پایان با اشاره به اینکه عنوان لایحه باید به لایحه حمایت از کیان خانواده تغییر کند، افزود: لایحه مذکور پاسخگوی همه نیازهای خانواده نیست و باید با مشورت و بهره‌گیری از نظر کارشناسان حقوقی و فقهی بندهایی از این لایحه بررسی مجدد و اصلاح شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours