طرح تفکیک جنسیتی؛ تمام مکان ها را جدا کنید

16 خرداد 1389

جرس (یلدا آراسته): معلم اخلاق کابینه دولت دهم جمهوری اسلامی ایران در تازه ترین اظهاراتش خواستار این شده است که طرح تفکیک جنسیتی نه تنها در دانشگاه ها که در تمام مکان های عمومی مورد توجه قرار بگیرد.

مرتضی آقا تهرانی اعلام کرده است که مدت ها است که نگرانی از مختلط بودن مکان های عمومی را به مسولان فرهنگی اعلام کرده است.

به نظر می رسد اینبار تنها این تفکیک جنسیتی دانشگاه ها نیست که مورد توجه قرار گرفته است و دولت دهم می خواهد پا در تفکیکی بزرگتر بگذارد .

دولت احمدی نژاد که در سالهای ریاستش بر ایران رویه تفکیک دانشگاه ها و مکان های عمومی دیگر را در پیش گرفته است،حالا همزمان با فشارهای بیشتر برای برخورد با “بدحجابی” با جدیت بیشتری این طرح را دنبال می کند.

طرحی که اولین قربانیان آن در ایران دانشگاه ها به عنوان بزرگترین مرکز تجمع جوانان بوده است و همواره تصمیم برای تفکیک جنسیتی از این مکان آغاز شده است.

دانشگاه جدا

چندین سال پیش که طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه آزاد اسلامی با جدا کردن راه پله ها و آسانسورها آغاز شد، آنقدر جدی گرفته نشد که پایش به کلاس های درس بازهم باز شود.

چند وقت بعد از جدا کردن راه پله ها هم آنقدر امکانات وجود نداشت که بتوان دانشجویان را کنترل کرد که از راه پله مخصوص به خود عبور کنند و عملا از این طرح تنها پلاکاردهایی با عنوان “مخصوص برادران” و مخصوص ” خواهران” به جا ماند.

اما از زمستان سال گذشته دوباره زمزمه هایی مبنی بر اینکه باید دانشگاه ها را از یکدیگر جدا کرد به گوش رسید.

فرضیه گوشت و گربه

آذر ماه نماینده ولی فقیه در دانشگاه خواجه نصیر طوسی طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها را با این توجیه که حضور دختران و پسران در کنار یکدیگر باعث به وجود آمدن دوستی هایی می شود که عواقب خطرناکی دارد اعلام کرد : ” اگر گوشت را جلوی گربه بیندازی غیرممکن است که گربه گوشت را نخورد.”

این سخنان تنها با واکنش دانشجویان این دانشگاه روبرو نشد. سعدالله نصیری نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به این سخنان اعتراض کرد و آن را یافتن راه حلی ناقص برای مشکلات دانشگاه دانست.

امکاناتش نیست

نصیری اعلام کرد که امکان تفکیک جنسیتی دانشگاه ها وجود ندارد به این علت که امکانات کشور در حدی نیست که بتوانند این همه پرسنل خانم را برای یک دانشگاه در نظر بگیرند.

وی اعلام کرد:” تجربه این کار در اول انقلاب به ما نشان می دهد جامعه دانشگاهی کشور در زمان انقلاب هم ظرفیت پذیرش این طرح را نداشت چه برسد به جامعه دانشگاهی امروز که نیازها و مسائل آن با جامعه دانشگاهی اول انقلاب بسیار متفاوت است.”

بررسی می کنیم

با این همه این بحث اینبار آنقدر جدی بود که معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد “چنانچه از سوی دانشگاه‌های خصوصی و غیردولتی برای تفکیک جنسیتی تقاضا شود، آن را بررسی می‌کنیم.”

و با آنکه خبر چنین تقاضایی از هیچ دانشگاهی به گوش نرسید اما از اسفند ماه در دانشگاه شهید بهشتی لیست حضور و غیاب دختران و پسران را جدا کرد و به این ترتیب آن ها را مجبور کرد که سر کلاس های درس جدا بنشینند.

توهین به دانشگاهیان

با این اینکه هیچ مقامی در این خصوص اظهار نظر نکرد اما علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها را طرحی بدون کارشناسی دانست و ان را توهین به جامعه دانشگاهی کشور خواند.

اما پیش از این کامران دانشجو، وزیر علوم در این خصوص گفته بود :” درباره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها نظرات عنوان می شوند، ما نیز می شنویم و آن را در معرض کار کارشناسی قرار می دهیم. آنچه که با جهان بینی اسلامی بخواند و خواست و مطالبه مردم هم باشد را انجام می دهیم.”

این راهش نیست

در سال جدید و همزمان با موج مبارزه با بدحجابی و “طرح حجاب و غفاف ” و ارائه این طرح به دانشگاه ها بار دیگر این نظریه قوت کرد که مکان های آموزشی تفکیک جنسیتی بشوند.

اشرف بروجردی، عضوهیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی وفرهنگی در این مورد می گوید: ” زن ومرد باید بتوانند در تمامی عرصه ها در کنار هم کار کنند ونیاز است که با همکاری و هم فکری هم در تمامی فضاهای اجتماعی اعم از مراکز آموزشی ،تجاری ،اداری ،پژوهشی و…بتوانند جامعه را در کمال آرامش اداره نمایند .کسانی که مسئله تفکیک جنسیتی را مطرح می کنند می خواهند چه مشکلی را مطرح نمایند .در حال حاضر زن و مرد در کنار هم در تمامی عرصه ها کار می کنند و این امکان پذیر نیست که بتوانیم این رویه را مردود اعلام نماییم .با این روش نمی توان جامعه را مصون نگه داشت این روش نه تنها جامعه را مصون نمی کند بلکه ان را به مخاطره می اند ازد در هیچ کجا نتوانستیم با تفکیک جنسیتی مصونیت به وجود آوریم مصونیت با جداسازی تحقق نمی یابد.”

کسانی هم که طرفدار این طرح هستند از دو دانشگاه “امام صادق” و “الزهرا” به عنوان نمونه های موفق دانشگاه های تک جنسیتی در ایران نام می برند.

کتاب های دخترانه و پسرانه

اما بحث جدا سازی هر چند که در دانشگاه ها نمود بیشتری داشته است اما طرحی نیست که به دانشگاه ختم بشود.

چندی پیش سخن از تفکیک جنسیتی کتاب های درسی در مدارس در میان بود و بعد از آن حرف جدا کردن مکان هایی چون سینما، پارک ،قطار و …به میان آمد.

دی ماه سال گذشته حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، در همایش استانداران سراسر کشور از تفکیک جنسیتی کتابهای درسی در مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: “تا سن هفت سالگی تعلیم تربیت کودک بر اساس بازی است و در نه سالگی کتاب های درسی بین دختران و پسران تفاوت خواهد داشت.”

اما چندی بعد حاجی بابایی در جمع خبرنگاران این خبر را تکذیب کرد و گفت : ” تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی حتی در سند ملی آموزش و پرورش نیز مطرح نشده است، بنابراین این مساله مطرح نبوده و هر خبری مبنی بر تفکیک جنسیتی را تکذیب می‌کنم.”

همه چیز جدا می شود

با این همه لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که طرح تفکیک جنسیتی از برنامه های فرهنگی دولت احمدی نژاد است و در مکان های عمومی از جمله ادارات، پارک، سینما، قطار، آسانسور، دانشگاه و سایر اماکن قابل اجراست.

هر چند که لاله افتخاری و مرتضی آقاتهرانی و دیگر طرفداران تفکیک جنسیتی مکان های عمومی مشخص نکرده اند که تکلیف کسانی که می خواهند به صورت زوج در مکان های عمومی حضور پیدا کنند چیست.

پرده ها را بردارید

سالهای اول پیروزی انقلاب و پس از انقلاب فرهنگی مدتی در دانشگاه تهران و در کلاس های درس پرده ای میان دختران و پسران کشیده شد.

این خبر ار کسانی از بیت آیت الله خمینی به گوش او رساندند . می گویند به ساعتی نرسید که آیت الله خمینی خشمگین از خودسری برخی گروه ها به پسرش حاج احمد آقا دستور داد که پرده ها را از کلاس ها جمع کنند.

سی سال گذشته است و البته چندان بعید نیست که دولتی که رئیس آن تمام خدمات و نیروهای پیش از خود را نا کارآمد می داند امروز این چنین سیاست های مخالف با نظرات بنیانگذار این انقلاب داشته باشد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours