با رونمایی کتاب‌های جدید کلاغ سفید، سالروز تولد شهرام شیدایی گرامی داشته می‌شود

27 خرداد 1389

با رونمایی جدیدترین ترجمه منتشر شده از شهرام شیدایی پس از درگذشت وی، چهل‌وسومین سالروز تولدش گرامی‌ داشته می‌شود.

بنابه گفته مدیر انتشارات کلاغ سفید، روز پنجشنبه، 27 خرداد، در گالری طراحان آزاد تهران کتاب «گیل‌گمش در پی جاودانگی»، مجموعه اشعار «ملیح‌جودت آندای» شاعر شناخته‌شده ترکیه با ترجمه زنده‌یاد شهرام شیدایی رونمایی شده و چهل‌وسومین سالروز تولد او در غیابش جشن گرفته می‌شود. در برنامه یادشده عنایت سمیعی و فرخ امیرفریار، ارسلان فصیح درباره شیدایی و شعر او سخن خواهند گفت.

روحی افسر در اینباره افزود: «در زمان بیماری شهرام تعدادی از نقاشان با شرکت در برنامه‌ای در گالری طراحان آزاد، با هدف کمک به تامین هزینه‌های سنگین عمل و درمان وی اقدام به فروش آثارشان کردند. دوستان بسیاری نیز با کمک‌های مالی و عاطفی در طول یک سال بیماری شهرام در کنارمان بودند. ما در این مدت فرصت قدردانی از آنها را نداشته‌ایم. برنامه رونمایی کتاب و جشن تولد شیدایی فرصت خوبی خواهد بود تا دوباره دور هم جمع شویم.»

همچنین در برنامه مذکور رمان «آدم‌های بیرون از صحنه»، نوشته «احمدحمدی تان‌پینار» با ترجمه «ارسلان فصیحی» نیز رونمایی شده، مترجم این اثر به سخنرانی درباره ترجمه جدیدش خواهد پرداخت. فصیحی که جزء داوران جایزه ادبی روزی‌ روزگاری است، در ایران با ترجمه آثار اورهان پاموک، دیگر نویسنده نامدار ادبیات ترکیه شناخته می‌شود.

شهرام شیدایی، شاعر، مترجم و داستان نویس، آذرماه سال گذشته پس نزدیک به یک سال مبارزه با بیماری سرطان مری از دنیا رفت. از او کتاب‌های «آتشی برای آتش دیگر» و «خندیدن در خانه‌ای که می‌سوخت» در حوزه شعر و «پناهنده‌ها را بیرون می‌کنند» در عرصه داستان به چاپ رسیده است. «شاید دیگر نتوانم بگویم» مجموعه اشعار صالح عطایی، «رنگ قایق‌ها مال شما» مجموعه آثار اورهان ولی، «خواننده کور»، خوانشی تجربی از بوف کور صادق هدایت، نوشته اوغوز دمیرآلپ و همکاری با مارک اسموژنسکی در ترجمه دفتری از اشعار ویسواوا شیمبورسکا کارنامه منتشر شده او در زمینه ترجمه به حساب می‌آید.

برنامه رونمایی کتاب‌های جدید کلاغ سفید روز پنج‌شنبه، 27 خرداد ساعت 17:30 آغاز خواهد شد و پس از رونمایی و سخنرانی، چهل‌وسومین سالروز تولد شهرام شیدایی گرامی داشته شده، برنامه تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره پنج واقع شده است.

حضور برای عموم آزاد است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours