فوتبال بانوان نه ریشه‌سازی دارد نه برنامه

8 تیر 1389

به گزارش «زن فردا» رقیه پرتوی درخصوص نظر سازمان تربیت بدنی برای اعزام تیم ملی بانوان به بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو و مخالفت فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک بر این اعزام، اظهار کرد: تیم ملی بانوان به طور کامل منحل شده است. ما اصلا تیم بزرگسالان نداریم. کار سازمان تربیت بدنی صحیح نیست. ما فقط به دنبال کمیت هستیم و می‌خواهیم فقط نام‌مان در زمره شرکت کنندگان در مسابقه‌ها باشد. هیچ برنامه‌ریزی‌ای وجود ندارد. تیم ملی بانوان در مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا در ویتنام خوب نتیجه گرفت. با این حال در شرایطی که باید از آن حمایت می‌شد و به راه خود ادامه می‌داد، به طور کامل منحل شد. پس از آن هم که تصمیم گرفتند این تیم به گوانگ‌جو اعزام نشود.

وی ادامه داد: ‌در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا در تایلند برای یک ماه تیم ملی را جمع کردند. مگر با یکی دو ماه اردو می‌شود کاری کرد؟ این برنامه‌ریزی اصلا صحیح نیست. اردوی یک ماهه می‌گذارند، در مسابقه شرکت می‌کنند، بعد هم تیم را منحل می‌کنند. اگر امروز برای اعزام تیم بانوان تصمیم گرفته شود، دو یا سه ماه فرصت هست. قطعا این تیم نتیجه‌ای نخواهد گرفت چرا که سیاست ما فقط حضور در مسابقه‌ها است. هدف ما گرفتن نتایج موثر نیست. برنامه‌ریزی و سیاست‌ها از پایه غلط است. شما می‌بینید در مقاطع مختلف سنی، تیم فوتبال بانوان تشکیل می‌شود. بعد از مدت کوتاهی هم تیم‌ها تعطیل می‌شوند. با این شیوه ما در فوتبال بانوان نه ریشه‌سازی داریم و نه برنامه. برای چه می‌خواهیم به گوانگ‌جو برویم، آیا می‌خواهیم کیسه گل تیم‌های دیگر شویم؟ هدف ما فقط حضور است؟ هدف مهم برنامه‌ریزی می‌خواهد.

کارشناس فوتبال بانوان تصریح کرد: ما دنبال مربی خارجی رفتیم آیا آوردیم؟ مربیان خارجی در حد و اندازه‌های مربیان داخلی هم نیستند. مربی می‌آوریم بعد هم اخراجش می‌کنیم. باز همان شرایط قبلی. باز تیم نداریم و باید یک ماه مانده به مسابقه‌ها بازیکنان را جمع کنیم و باز هم نتیجه نگیریم. من اصلا نمی‌دانم هدف از حضور در مسابقه‌ها چیست؟ ۳۸ سال است که در محیط ورزشی کار می‌کنم از آغاز فعالیت فوتبال بانوان همکاری داشتم. قبل از انقلاب هم فوتبال بازی کردم اما با این حال هنوز نمی‌دانم چرا تیم بانوان باید به گوانگ‌جو برود.

پرتویی به وضعیت تیم المپیکی دختران ایران اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر اساس تجربه‌ام، می‌گویم که بدون برنامه تمرینی نمی‌توان نتیجه گرفت. تیم مردان ما هم همین است. ما این‌قدر تلاش کردیم تا در بازی‌های المپیک نوجوانان سنگاپور حضور داشته باشیم. با این حال تیم المپیکی ما از کی تمریناتش را آغاز کرده؟ تاکنون فقط در یک اردو حضور داشته‌اند. اواخر مردادماه هم که مسابقه‌ها آغاز می شود. آیا یک تیم المپیکی فقط دو ماه باید اردو داشته باشد؟ ما چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ ما اگر دنبال حق‌خواهی هستیم چه برنامه‌ای داریم؟ عقل حکم می‌کند که تیم غیر آماده اعزام نشود. ما فقط به دنبال راه‌یافتن تیم‌ها به مسابقه‌ها هستیم در حالی که از نتیجه خبری نیست. فراموش نکنیم حریفان ما سال‌ها کار کردند.

ناظر سابق کمیته ملی المپیک در فوتبال بانوان درخصوص عملکرد فدراسیون برای جذب مربی خارجی بزرگ خاطرنشان کرد: فدراسیون به وعده‌اش عمل کرده، آن‌ها مربی اوکراینی برای فوتبال آوردند بعد دیدند که سطح خوبی ندارد او را سرمربی تیم جوانان کردند. باز هم دیدند که خوب نیست، با او قطع همکاری کردند. متاسفانه فدراسیون مربی خارجی را با ساز و دهل می‌آورد و پول زیادی به او می‌دهد. مربیان خارجی حقوق دلاری می‌گیرند ولی برای مربیان داخلی هیچ کاری نمی‌کنند. ما به مربیان خارجی آموزش مجانی می‌دهیم. از روز اول به کفاشیان گفتم این مربی در حد و اندازه سرمربی‌گری تیم ملی بانوان نیست. به او گفتم تیم را به باد می‌دهد، او گفت قبلا هم همین طور بوده است!

وی افزود: ما چه می‌کنیم؟ تیم‌ها را به مربیان خارجی می‌سپاریم و نتیجه نمی‌گیریم و بعد هم تیم را منحل می‌کنیم. از نظر من که فوتبالی بوده‌ام و موهایم را در فوتبال سپید کرده‌ام این سیاست‌گذاری بسیار غیر منطقی است. ما باید بنشینیم تا بزرگان تصمیم بگیرند و بعد اطاعت کنیم. مربی خارجی که به ایران آمد هیچ مدرکی نداشت. آن وقت آمد و سرمربی تیم ملی شد. مربیان ایرانی اخراج می شوند و بعد از پشت سر گذاشتن ۵ یا ۶ اردو، ۳۰۰ هزار تومان کف دست آن‌ها می‌گذارند. مگر مربیان ایرانی ارزش قرارداد بستن ندارند؟ چرا باید مجانی کار کنند؟ من واقعا از این سیاست فدراسیون متعجبم. بازیکنان از من می‌پرسند که تکلیف‌شان چه می‌شود؟ من به آن‌ها گفته‌ام که باید خداحافظی کنند چرا که فدراسیون هیچ برنامه‌ای برای‌شان ندارد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours