مجلسی برای زنان جهان، چراغی که به خانه روا نیست … / توران ولی مراد

شبکه ایران زنان: چندی قبل خبر تأسیس مجلس زنان جهان اسلام منتشر شد. هدف تشکیل این مجلس “رسیدگی به مسائل زنان و ایجاد پایگاه حمایتی برای این قشر در سراسر جهان” عنوان شد. این مجلس توسط مرکز امور زنان و خانواده ایران تاسیس می شود. اگر وظیفه اصلی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که نهادی دولتی برای خدمت رسانی به زنان ایران است، حل و رفع مشکلات زنان و توانمندسازی آن ها باشد، باید پرسید نقش چنین مجلسی در حل مشکلات زنان ایران چیست؟

شاید لازم باشد یک قدم عقب تر برویم و بپرسیم مشکلات زنان ایران چیست؟ روشن تر این که می خواهیم بدانیم مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

۱- مشکلات زنان ایران را چه می داند؟ به بیان دیگر هدف تشکیل و علت وجودی خود را چه می داند؟

۲- برای دستیابی به آن اهداف، چه نقشه راهی را جهت برنامه های کاری خود دارد؟

۳- برای رفع مشکلات زنان چه راهکاریی را در دستور کار دارد؟

۴- چه برنامه های هماهنگی را برای رسیدن به هدف دنبال می کند؟

۵- برای انجام برنامه های مورد نظر چه طرح هایی را دارد؟

مرکز امور زنان و خانواده در مصاحبه ها، کلیاتی را به عنوان اهداف خود مطرح کرده است که به خوبی روشن است اگر به مرحله عمل درنیایند در حد حرف باقی خواهند ماند. کلیاتی مانند:

“تحکیم، تعالی و تقویت نهاد خانواده منطبق بر موازین حقوقی و اخلاقی مبتنی بر ارزش‌های دین مبین اسلام، حفظ کرامت و شان انسانی زن در خانواده و جامعه و استیفای حقوق شرعی و قانونی آنان در همه عرصه‌ها، حضور فعال و موثر زنان در صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سطوح کلان، ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه به ویژه در حوزه زنان و خانواده و توانمندسازی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار که در این زمینه کمیته کارآفرینی و اشتغال، ارائه برنامه های قابل قبول و مبتنی بر اخلاق و معنویت .. “(پایگاه اطلاع رسانی دولت) منبع

کدام مجموعه ای از طرح ها برای رسیدن به این اهداف در دست کار هستند؟ کدام طرح های اجرایی، قوانین حمایتی ارائه شده به مجلس، برنامه های فرهنگی و اجتماعی این اهداف را پی می گیرند؟ کدام طرح ها و برنامه هایی در جهت فرهنگسازی با نگرش انسانی با کرامت و شان انسانی زن در دست اجرا هستند؟ چه طرح هایی به صورت همه گیر و گسترده در جهت آموزش روابط صحیح بین فردی در خانواده و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در خانواده در دست اجرا هستند؟ کدام طرح های حمایتی جهت رفع خلاء های قانونی و فرهنگسازی به منظور دستیابی به اهدافی که برشمرده شده اند در دست اجرا است؟ مسائل و مشکلات زنان که می توان آن ها را برشمرد، مبحث دیگری است که فرصت دیگر می طلبد.

طرح های اجرایی هر یک به منزله قطعات کوچک یک جورچین (پازل) است که وقتی به طور صحیح در کنار هم قرار می گیرند نقشه اصلی نمایان می شود. در واقع هدف و سیاستگذاری با برنامه ها و طرح ها، تبیین می شوند و اگر مجموعه ای از طرح ها و برنامه های هماهنگ به جهت آن سیاستگذاری و هدف که گفته می شود به اجرا در نیایند حرف ها هر چند زیبا در حد حرف و شعار باقی می مانند. اگر از طرح ها و برنامه هایی که در جهت رسیدن به آن ها است خبری نباشد آن کلیات در حد شعار باقی می مانند. شعار های بدون برنامه حتی به عنوان سیاستگذاری هم نمی توانند قلمداد شوند.

ایجاد مجلس زنان جهان در کجای نقشه راه مرکز امور زنان برای دستیابی به اهداف فوق قرار دارد؟ به بیان دیگر دلایلی که باعث شده به عوض طرح هایی در جهت رفع مشکلات زنان ایران، و رسیدگی به امور آنان، تاسیس مجلس برای زنان جهان در اولویت قرار گیرد چیست؟ وقتی هنوز به حد کافی طرح های اجرایی برای رسیدن به همین شعارها که توسط خود مرکز مطرح می شود در دست اجرا نیست؟

آیا کار رسیدگی به مسائل زنان در داخل کشور به حد مطلوب رسیده است که رسیدگی به مسائل زنان در جهان هدف شده است؟ آمار بالارونده طلاق، تنش ها و کشمکش های داخل خانواد، فرار دختران از خانه و فرار نوجوانان از خانواده، افسردگی زنان در خانواده ها، ارتباط جنسی مردان در خارج از حریم خانواده، پرخاشگری نوجوانان و جوانان و سایر مشکلات ریز و درشتی که خانواده های ما را تهدید می کند بیانگر نیاز پرداختن به مسائل جدی زنان و خانواده است. مسائلی که وظیفه مرکز امور زنان و خانواده را سنگین تر می کند.

چه گونه مرکز امور زنان از مشکلات جدی خانواده ها که در آمار و تحقیقات خود را نشان می دهند عبور کرده است؟ مشکلاتی که اگر طرح ها و برنامه هایی برای تقویت و تحکیم بنیان خانواده به اجرا درنیایند به عنوان نابهنجاری ها توان آن را دارند که بحران بیافرینند. این الگوی تحکیم خانواده که قرار است به جهان اسلام ارائه شود کدام خانواده است و نمونه عملی آن در کدام بستر قانونی و فرهنگی و اجتماعی رشد می یابد؟ این خانواده بر اساس کدام قوانین حمایتی و با کدام ارزش های نهادینه اخلاقی و بر اساس کدام روابط صحیح بین فردی ساخته می شوند و پایدار می مانند؟

هنوز یادمان نرفته که بیشتر از سه سال است که فعالان امور زنان و مدافعان واقعی تحکیم خانواده انرژی و توان خود را برای جلوگیری از تصویب لایحه ای گذاشتند که اگر تصویب می شد مشکلات جدی برای خانواده ها ایجاد می کرد. هنوز هم تلاش خود را بر آن گذاشته اند که همچنان این لایحه را مسکوت نگاه دارند. انرژی و توانی که اگر دولتی که شعار تحکیم خانواده می دهد در همان مسیری که شعارش را می دهد حرکت کرده بود می توانست به کمک دولت بیاید و در رفع مشکلات جلوی پای زنان و خانواده ها کمک دولت باشد.

بدیهی است مرکز امور زنان و خانواده، که حل و رفع مشکلات زنان وظیفه اصلی آن است لازم است در قدم اول طرح هایی را در اولویت قرار دهد که زندگی زنان ایران را آن هم به طور گسترده تحت تاثیر قرار دهد. طرح هایی که مشکلاتی را که زنان به دلیل زن بودن با آن دست و پنجه نرم می کنند رفع کند. چه گونه است که مرکز امور زنان از این امور گذشته است؟

به عنوان نمونه به چند مثال از این موضوعات اشاره می شود:

◀️  امنیت و آرامش زنان اعم از فردی و خانوادگی و اجتماعی: توجه داشته باشیم که امنیت زنان امنیت و سلامت خانواده و جامعه را به دنبال دارد.

◀️  امنیت اقتصادی یک زن در همه دوران های زندگی می تواند تاثیر زیادی بر آرامش و سلامت خانواده و در نتیجه سلامت جامعه داشته باشد.

◀️  گسترش نگرش انسانی به زن و رفع نگرش ابزاری به او که مبنای ایجاد تبعیض ها نسبت به زن است.

کافی است به تحقیقات انجام گرفته دانشگاهی توجه شود تا روشن شود که عوامل ایجاد کننده مشکلات زنان و خانواده ها چیست تا مرکز امور زنان با استفاده از آن ها برنامه ها و طرح های خود را سامان دهد. تحقیقات نشان می دهند که امنیت و آرامش زنان در حیطه های جسمی، روحی، روانی، جنسی، عقیدتی، معنوی، احساسی و عاطفی، و اقتصادی، اجتماعی، و حقوقی و سلامت ارتباطات بین فردی در خانواده نقش اساسی در تحکیم خانواده دارد. سوال این است که چه طور است که وقتی مرکز امور زنان هدف خود را تحکیم خانواده معرفی می کند طرح هایی در این جهت در اولویت کار آن جا نیستند؟ جای این دارد که پرسیده شود طرح ها و برنامه های جامع این مرکز برای تحکیم خانواده چیست؟

در حالی که زنان و خانواده و جامعه از کمبود طرح ها و برنامه هایی که به سلامت و آرامش خانواده و در نتیجه تحکیم خانواده بیانجامد رنج می برد، طرح مجلس زنان چه گونه در اولویت و در دستور کار مرکز آمده است؟

گذشته از پرسش اصولی فوق مجلس زنان جهان اسلام با سوالات و ابهامات خاص مربوط به خود طرح هم روبه رو است. پرسش هایی ازاین قبیل که:

◀️  کار کاشناسی انجام گرفته در این امر، حول کدام محور و بر اساس کدام تحقیقات صورت گرفته؟ به عبارت دیگر بستر علمی و کارشناسی این حرکت چه بود؟ چرا کارهای انجام گرفته در دسترس نیستند؟

◀️  اتاق فکر این طرح چه کسانی هستند؟

◀️  از این رو که سابقه تخصص و کار افراد میزان توانمندی آنان را مشخص می کند، افرادی که جهت انجام این امور از تحقیق علمی و سیاستگذاری تا برنامه ریزی و اجرا مشغول هستند چه کسانی می باشند؟

◀️  اعضای موسس چه کسانی هستند و بر اساس چه ضابطه هایی انتخاب می شوند؟ آیا اعضای این مجلس انتصابی و رابطه ای گزینش می شوند یا بر اساس شاخص؟ آن شاخص ها چیستند؟

◀️  این مجلس بر اساس کدام اصول و برنامه ها و طرح هایی، کدام اهداف را برای زنان در جهان پی می گیرد؟

◀️  ..
آخرین پرسش این که آیا “رسیدگی به امور زنان و ایجاد پایگاه های حمایتی برای این قشر” (رئیس مرکز امور زنان) در ایران به پایان رسیده که در روز زن خبر تشکیل چنین مجلسی در راس اخبار زنان ایران قرار می گیرد؟ در پایان به یک جمله از رئیس محترم مرکز امور زنان و خانواده اشاره می شود که “مجلس زنان برای پیگیری حق زنان عالم در برابر ظلمهایی که به آنان می شود تاسیس می شود”. (منبع) سوال این است که امروز برای پی گیری حق زنان ایران در برابر ظلم هایی که به آنان می شود چه کسی مسول و پاسخگو است؟ چه کسی مسول رفع این ظلم ها است؟ آیا می توان فکر کرد که کارهایی از این دست می تواند سرپوشی باشد برای درجا زدن ها و کم کاری ها برای رفع تبعیض از زنان؟

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours