گفت وگو با آیت الله صانعی درخصوص لایحه حمایت از خانواده

24 تیر 1389

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: آیت الله صانعی، از مراجع تقلید، درمصاحبه ای که توسط کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر می شود در خصوص ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده که در آن ازدواج مجدد مردان با کسب اجازه از دادگاه، مجاز دانسته شده است، نظرات خود را مطرح کرده است.

طبق این قانون، شرط موافقت همسر اول، برای ازدواج دوم و سوم مردان، حذف شده و دادگاه در صورتی که زوج بتواند، تمکن مالی و هم چنین امکان اجرای عدالت، بین همسران خود را بر دادگاه ثابت کند، اجازه ازدواج دوم یا سوم را صادر خواهد کرد. با توجه به این که اجازه دادگاه باید قبل از وقوع ازدواج دوم، صورت بگیرد، مهم ترین سوال مخالفان لایحه این است که دادگاه چگونه قادر است اجرای عدالت، میان همسر اول و زنی که هنوز به عقد زوجیت درنیامده را تشخیص دهد؟ اسلام، به شرط رعایت عدالت این امر را به چهار همسر، محدود کرده است و در آیه ای از قران، خطاب به مردم گفته شده:” شما هرگز نمی توانید، عدالت را اجرا کنید”؛ به همین دلیل مخالفان لایحه معتقدند: این بند، مبنای اسلامی ندارد. این مصاحبه را که توسط صبا واصفی انجام شده است، در زیر می خوانید:

آن چه می خوانید، دیدگاه ایشان، راجع به حکم شرعی مفاد ۲۳ و ۲۵ لایحه حمایت از خانواده است. ماده ۲۵ لایحه حمایت از خانواده می گوید: « وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است از مهریه های بالاتر از حد متعارف و غیرمنطقی با توجه به وضعیت زوجین ومسائل اقتصادی کشور، متناسب با افزایش میزان مهریه به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج، مالیات وصول کند.»

– در اسلام، بیماری، زندانی بودن وعدم تمکین زن، جواز چندهمسری مرد نیست و فقط شرط عدالت بین همسران مطرح است، به نظر شما ماده ۲۳ که ده شرط برای چندهمسری مرد، گذاشته با اسلام مطابقت دارد؟

آیت الله صانعی- اگر کسی می ترسد که نتواند بین همسران اش به عدالت رفتار کند، نمی تواند، ازدواج مجدّد نماید و باید توان اجرای عدالت در بین آنان را احراز کند; هم چنین اگر شک دارد که آیا می تواند، عدالت را اجرا کند یا نه، باز هم حقّ ازدواج مجدّد ندارد؛ چون شرط جواز، باید احراز شود.

◀️  ماده ۲۵ لایحه حمایت از خانواده: وزارت اموراقتصادی و دارایی موظف است، از مهریه های بالاتر از حد متعارف وغیرمنطقی با توجه به وضعیت زوجین ومسائل اقتصادی کشور،متناسب با افزایش میزان مهریه به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج، مالیات وصول کند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours