لغو قرار وثیقه مهدیه گلرو فعال دانشجویی دربند / شیوع هپاتیت در بند یک زنان زندان اوین / ادامه بلاتکلیفی شیوا نظرآهاری / دادگاه اکبر کرمی به اتهام «اشاعه فساد و فحشا» از طریق نوشتن در مورد مسائل زنان

25 تیر 1389

کلمه :قرار وثیقه مهدیه گلرو فعال دانشجویی دوباره به قرار بازداشت تبدیل شد . از چند ماه قبل برای مرخصی مهدیه قرار وثیقه ای ۵۰۰ میلیونی تعیین شده بود که از همان ابتدا خانواده وی اعلام کردند که توان پرداختش را ندارند و از مسولان در خواست کردند که این مقدار را کاهش دهند تا او نیز بتواند از مرخصی استفاده کند

به گزارش کلمه ، مسولان قضایی نه تنها این قرار را که هیچ تناسبی با حکم دو سال و نیم حبس مهدیه ندارد کاهش نداده بلکه قرار وثیقه را از اساس لغو و دوباره تبدیل به قرار بازداشت کردند .

خانواده مهدیه می گویند : « در تمام این مدت امیدوار بودیم که این میزان وثیقه که برای ما بسیار سنگین است کاهش یابد اما نه تنها مسولان این میزان را کاهش ندادند بلکه از اساس قرار وثیقه دخترمان رالغو کردند . »

مهدیه گلرو از ۱۲ آبان ماه سال گذشته بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد .این در حالی است که در این مدت او از بیماری معده و روده نیز در عذاب بوده است . گلرو در داگاه به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است.وی هم اکنون به همراه هنگامه شهیدی ، شیوا نظر آهاری ،بهاره هدایت ، شبنم مددزاده و عاطفه نبوی در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

شیوع هپاتیت در بند یک زنان زندان اوین

شیوع هپاتیت در بند یک زنان زندان اوین، وجود حشرات موذی به خصوص شپش و نبود وسایل بهداشتی و سرمایشی از یک سو و درگیری هر روزه زندانیان عادی با زندانیان سیاسی شرایط زندانیان زن سیاسی را روز به روز در اوین سخت تر می کند.

به گزارش جرس، وضعیت این بند درشرایط بحرانی قرار دارد ولی هیچ اقدامی برای کنترل این وضعیت از سوی مسئولان صورت نمی گیرد.
وجود حشرات موذی از جمله شپش موجب شده تعداد از زنان مجبور به تراشیدن موهای خود را از ته شوند.

علاوه بر این نبود کولر و آب خنک در گرمای بسیار بالای هوا، زندانیان را با سختی بسیار مواجه کرده است.

پیش از این نیز اخبار بسیاری راجع به شرایط بد زندانیان زن سیاسی و رواج بیماری در اوین منتشر شد اما همچنان وضیعت به روال قدیم ادامه دارد.

ادامه بلاتکلیفی شیوا نظرآهاری

شیوا نظرآهاری،‌ عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز، پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از بازداشت دومش در یک سال اخیر،‌ همچنان بلاتکلیف در بند عمومی زندان اوین به سر می‌برد و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به پرونده وی تشکیل نشده است.

این درحالی است که تاریخ برگزاری دادگاه نظرآهاری برای خردادماه تعیین شده بود اما برگزاری آن به تعویق افتاد و با وجود اظهارات قاضی، وی همچنان بلاتکلیف است.شیوا نظرآهاری از خردادماه سال گذشته بیش از ۳۰۰ روز را در زندان اوین گذرانده که نزدیک به ۱۰۰ روز آن در سلول‌های انفرادی بوده است.شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی، دو فعال برجسته حقوق بشر، از ۲۹ آذر سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند.

برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده اکبر کرمی به اتهام «اشاعه فساد و فحشا» از طریق نوشتن در مورد مسائل زنان

اولین جلسه دادگاه دوم دکتر اکبر کرمی نویسنده، پژوهشگر مسایل دینی و فعال حقوق بشر امروز سه‌شنبه در حالی در محل دادگاه عمومی شهر قم برگزار شد که شیرین فیروزی همسر دکتر کرمی وضعیت «جسمی و روحی همسرش را وخیم و به شدت نگران کننده اعلام کرده است.»

خانم فیروزی برای رهانا نوشته است: «در تمام طول زندگی مشترکش هیچ گاه همسرش را این گونه نحیف، افسرده، رنجور و بیمار ندیده است. آثار بیماری و خستگی روحی ناشی از فشار های وارده بر همسرش آنچنان در چهره و ظهر او مشهود بوده است که خانواده دکتر کرمی با مشاهده او در زمان ورود به دادگاه متاثر شده، به گونه‌ای مجبور به انتقال مادر وی از دادگاه شدند.

اشاعه فساد و فحشا از طریق تبلیغ و درج مقالات، توهین به رئیس جمهور و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از جمله اتهاماتی که دکتر کرمی در دادگاه در مقابل آن‌ها به دفاع از خود پرداخته است.
این دومین پرونده قضایی است که پس از دستگیری دکتر اکبر کرمی از تاریخ سوم آذر ماه ۸۸ و پس از گذراندن ماه‌ها بازداشت و بودن در سلول انفرادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

پیش‌تر دادگاه انقلاب قم دکتر کرمی را به دلیل انتشار مقاله‌های در زمینه‌های دموکراسی و حقوق بشر و به دلیل مصابحه با رسانه‌ها به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اهانت به رهبری به سه سال حبس، پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی و امحاء هارد رایانه‌اش محکوم کرده است.

اعضای خانواده کرمی که پیش تر برخی از آن‌ها به دلیل پیگیری وضعیت دکتر کرمی بازداشت و به اشکال مختلف تهدید شده‌اند خواستار آزادی بی قید و شرط دکتر کرمی یا موافقت با مرخصی وی شده‌اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours