گیزلا وارگا سینایی و فرح اصولی از نقاشی‌های زنانه گفتند

28 تیر 1389

گیزلا وارگا سینایی و فرح اصولی در مراسم افتتاح نمایشگاه شهره عدالت درباره نقاشی‌های این هنرمند و روند نقاشی زنان در ایران سخن گفتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، گیزلا وارگا سینایی در افتتاح نمایشگاه شهره عدالت که روز گذشته، 26 تیر در نگارخانه مهروا برگزار شد، گفت: نقاشی‌های شهره عدالت من را به یاد شعرهای پروین اعتصامی می‌اندازد. خیلی از افراد درباره شعرهای او می‌گفتند راجع به چیزهایی محدود و کوچکی می‌نویسد اما به نظر من همین که بتوانیم زندگی را با زبانی شاعرانه و فضای زنانه و مادرانه بگوییم خیلی مهم است.

فرح اصولی، مینیاتوریست نوگرا و از معدود زنان نقاش ایرانی که آثارش در حراجی‌های بین المللی با استقبال مواجه است، درباره نقاشی‌های شهره عدالت گفت: جعبه تقسیم از این بابت نمایشگاه جالبی است که از زاویه زن باهوش خانه دار، کار شده است و از دید زنی تحصیل کرده و نکته بینی است که غصه‌دار است، دغدغه و حرف‌هایی برای زدن دارد و در اثری دیده می‌شود که هنرمند پدر و مادرش را هم مورد تحلیل خود قرار داده و به حریمی وارد شده که کمتر کسی به آن وارد می‌شود.

وی توضیح داد: اصلا اسم جعبه تقسیم به معنی همه انرژی‌های خانواده است که از این جعبه می‌گذرد و زن خانواده با نقش‌های مختلف این انرژی را تقسیم می‌کند و در آخر برای خودش چیزی باقی نمی ماند. در اثر دیده می‌شود زنی با دامنی فاخر و بلند قصد صعود و بالا رفتن را دارد اما همین دامن مانع صعود می‌شود. در تابلویی دیگر در فکر بودن زن که برای همه ما اتفاق افتاده و یا نجوای زنانه و گفتگویی که با خود دارد، به چشم می‌خورد.

این مینیاتوریست نوگرا در مورد فضای نقادانه آثار بیان کرد: یک هنرمند نقاشی می‌کشد و یک بعد مسئله را به نمایش در می‌آورد و بعد دیگر آن را بیننده باید با دید خود کامل کند و هر کس با نگاه خود موضوعات مطرح شده در نمایشگاه را می‌بیند و تنها جایی که باید و نباید ندارد همین هنر است.

شهره عدالت، برنده مسابقه “تابستان گرم و طولانی با هنر” آثارخود را برای اولین‌بار در نگارخانه مهروا به نمایش گذاشته است. وی در نقاشی‌هایش زن را در فضای خانه و محیط پیرامون با وقایعی که در اطرافش اتفاق می‌افتد به تصویر کشیده و هرگز قصد قضاوت و داوری ندارد بلکه می خواهد توصیفی از محیط اطراف و جامعه خود را بیان کند.

این نمایشگاه تا 30 تیرماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند از این آثار در نگارخانه مهروا واقع در خیابان کریمخان، خیابان آبان جنوبی (شهید عضدی)، شماره 38 دیدن کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours